واکسن کووید-۱۹ در زنان و مردان متفاوت عمل می کند

به گزارش خرید بک لینک، در سرتاسر جهان، حدود ۶۵ درصد از بزرگسالان حداقل یک دوز از واکسن های موجود را تزریق کرده اند و در اغلب افراد، واکنش به واکسن خفیف بوده است؛ اما آیا در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن های کووید-۱۹ بین زنان و مردان تفاوتی وجود دارد؟
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، به طور خلاصه میتوان اظهار داشت: بله؛ اما موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اثربخشی و ایمنی

در این مطالعه، پروفسور کاساندرا اسزوکه (Cassandra Szoeke) بعنوان نویسنده ارشد به همراه همکارانش به بررسی پژوهش های بین المللی انتشار یافته مختلف در مورد واکسن ها پرداختند تا مشخص شود که آیا افراد، بسته به جنسیت شان به واکسن های مختلف کووید-۱۹ واکنش متفاوتی نشان داده اند یا خیر. وی و همکارانش دریافتند که در گزارش های در ارتباط با کارآزمایی بالینی، تفاوت های میان پاسخ زنان و مردان به واکسن های کووید-۱۹ گزارش نشده است.

این مقاله بین المللی به بررسی دو گروه از پژوهشها می پردازد. نخستین گروه، در ارتباط با گزارش های کارآزمایی بالینی انتشار یافته توسط نهادهای نظارتی همچون سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA)، آژانس دارویی اروپا (EMA) و بهداشت کانادا بود. گروه دوم شامل پنج پژوهش بررسی شده بود که بعد از عرضه واکسن ها در جوامع عمومی انجام شده بودند.

پروفسور اسزوکه می گوید: آنچه ما دریافتیم این بود که باآنکه همه ی پژوهشها به جمع آوری اطلاعات پرداخته اند، اما تنها ۳۰ درصد از آنها تفاوت ها و عوارض جانبی مختلف واکسن ها را به صورت خاص در مردان و زنان گزارش کرده اند. کسانی که این اطلاعات را تحلیل و بررسی کرده اند، متوجه شدند که تفاوت هایی وجود دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده، کارایی نخستین دوز از واکسن در مردان نسبت به زنان بیشتر است. در این مطالعه به بررسی تفاوت های اساسی جنسیتی در واکسن های قدیمی مانند واکسن آنفولانزا هم پرداخته شده است.

پروفسور اسزوکه می گوید: پژوهش های بین المللی که تفاوت های جنسیتی در اثربخشی و ایمنی را در بین جوامع عمومی، مورد بررسی قرار داده بودند، همینطور نشان دادند که زنان بیشتر از مردان، گرفتار عوارض جانبی منفی می شوند و به صورت خاص، پدیده هایی همچون لخته شدن خون در خانمهایی که واکسن های آسترازنکا و جانسون و جانسون دریافت کرده بودند، بیشتر گزارش شده است.
گفته می شود که لخته شدن خون به علت بروز یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی به واکسن رخ می دهد. واکنشی که که منجر به هدف قرار گرفتن بخشی از سلول های خونی و در نتیجه لخته شدن خون می شود. اما با این وجود هنوز هیچ مطالعه ای وجود ندارد که در آن لخته شدن خون در زنان جوان واکسینه شده با سایر زنان مقایسه شود و همینطور عوامل خطر مانند درمان های هورمونی و اختلالات ایمنی در نظر گرفته نشده است.
بنابراین، هم اکنون تعیین اثرگذاری کامل واکسن های کووید-۱۹ بر بروز این مشکل دشوار است.

واکسن و بارداری

زنان آبستن و شیرده به علت استانداردهای ایمنی مورد نیاز، در آزمایش های اصلی واکسن ها در سال ۲۰۲۰ شرکت نداشتند. این بدان معناست که در آن زمان تنها به زنانی سفارش می شد واکسن تزریق کنند که خطر مبتلا شدن در آنها بالا بود. از آن زمان، مطالعات نشان داده اند که اثربخشی واکسن های آران ای پیامرسان (mRNA) در زنان آبستن و غیرباردار بی خطر بوده و آنتی بادی ها می توانند از راه شیر مادر به جنین منتقل شوند و از آن محافظت کنند.

برای نظارت بر مشکلات احتمالی ایمنی واکسن، مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها (CDC) در ایالات متحده گروهی متشکل از ۳۹۵۸ زن آبستن که واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده بودند را مورد بررسی قرار داد و از آنها خواست تا هر گونه عوارض جانبی منفی را از راه سیستم گزارش رویدادهای نامطلوب واکسن (VAERS) گزارش دهند. داده های VAERS نشان داد که عوارض جانبی گزارش شده توسط این زنان آبستن مشابه عوارض گزارش شده توسط زنان غیرباردار بوده است. زنان آبستن به صورت معمول، درد در محل تزریق را تجربه کردند و عوارض جانبی سیستمیک مانند تب، سردرد، درد عضلانی و لرز در آنها کمتر شایع بود.
باآنکه تحقیقات در مورد اثربخشی و ایمنی واکسن های کووید در این جمعیت هنوز در مراحل اولیه است، شواهد کلی حاکی از ایمن بودن واکسن در زنان آبستن است.

تفاوت های جنسیتی در آزمایشات پزشکی

بررسی تفاوت های جنسیتی در نتایج پزشکی بسیار اهمیت دارد. به قول پروفسور اسزوکه، تفاوت های جنسیتی نه تنها باید در توزیع عوارض جانبی بین مردان و زنان در مراحل بعدی آزمایش ها گزارش شوند، بلکه باید در مطالعه دوز واکسن در مراحل اولیه مورد بررسی قرار بگیرند.

وی می گوید: این تحقیق با هدف ریشه کن کردن رویکرد “یک نسخه واحد برای همه” در پزشکی و تحقیقات بالینی و پرداختن به ناهمگونی و تنوع در جمعیت بیماران و نیازهای خاص زیرگروه های بیماران صورت می گیرد. این داده ها به سادگی در دسترس هستند. با عنایت به یافته های ما در خصوص این که تفاوت های قابل توجهی بین جنسیت ها وجود دارد، باید گزارش داده ها برپایه جنسیت، الزامی باشد تا پزشک معالج هنگام تصمیم گیری برای بیمار بهترین داده ها را در دست داشته باشد.
همانطور که ما به سمت پزشکی شخصی سازی شده تر حرکت می نماییم، این مطالعه بر اهمیت گزارش تفاوت های جنسیتی در ایمنی و اثربخشی داروها و واکسن های جدید می افزاید.
به قول پروفسور اسزوکه، مساله مهم اینست که این داده ها وجود دارند، جمع آوری می شوند، اما گزارش نمی شوند و گزارش کردن تفاوت ها چیزی است که ما دوست داریم به آن دست یابیم.

منبع:

دسته‌ها