مهمترین اخبار فضایی روزهای اخیر چه بود؟

خرید بک لینک: پایگاه خبری ˮاسپیسˮ منتخبی از اخبار و تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر نموده است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فضا یک مکان اعجاب انگیز است که هر چه در آن کاوش نماییم بیشتر به زیبایی های آن پی می بریم. اخبار فضایی جذابی که طی این هفته پربازدید بوده اند به شرح زیر است.
آوردن نمونه های ماه به زمین

چین ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵: ۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰: ۰۵ بامدادان سه شنبه سوم آذر به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خودرا به سمت کره ماه پرتاب کرد. این ماموریت در تاریخ ۲۸ نوامبر وارد مدار ماه شد و در صورتیکه ماژول سرویس آن در مدار ماه باقی مانده بودند، سطح نشین و صعودگر آن در اول دسامبر در ماه فرود آمدند. سطح نشین سنگ ها و خاک ماه را جمع کرد و به ماژول سرویس در مدار متصل شد. این نمونه ها در یک کپسول برگشت برای سفر به زمین قرار داده شد و ۱۶ دسامبر این کاوشگر در “مغولستان داخلی” فرود آمد.
آوردن نمونه های سیارک ریوگو به زمین

ظرف نگهدارنده حاوی نمونه سیارک “ریوگو” که درون کپسلول ورود مجدد(re-entry) فضاپیمای هایابوسا-۲ بود، ۱۴ دسامبر باز شد و الان این نمای داخلی این ظرف است. پژوهشگران نیز بعد از بررسی تایید کردند که ذرات سیاه موجود در ظرف ذرات مربوط به سیارک ریوگو است. مدتی پیش سنگ های جمع آوری شده از سیارک ریوگو ۱۶۲۱۷۳ به زمین رسید. کاوشگر “هایابوسا-۲”(۲ Hayabusa) نمونه های ارزشمندی را همراه خود به زمین آورد و با یک چتر نجات در یک مکان امن در صحرای استرالیا فرود آمد.
مقارنه زحل و مشتری

درست بعد از غروب آفتاب در شامگاه ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰(اول دی ۱۳۹۹)، سیاره های مشتری و زحل در آسمان شب برای نخستین بار بعد از ۸۰۰ سال، نزدیک تر از همیشه به یکدیگر ظاهر خواهند شد. در این عکس، تصویر هلال ماه و دو سیاره مشتری و زحل قابل مشاهده می باشد این تصویر ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ از شهر نیویورک ثبت شده اما گفتنی است امشب این دو سیاره در نزدیکترین فاصله به یکدیگر قرار خواهند گرفت.
طوفان نوریستر زیر ذره بین یک ماهواره

ماهواره رصد زمین “GOES-۱۶” بتازگی طوفان زمستانی که در این هفته به مناطق شمال شرقی ایالات متحده رسید و آنجا را سفیدپوش کرد را ردیابی کرد. این ماهواره قسمتی از برنامه “اداره ملی اقیانوسی و جویایالت متحده”(NOAA) است. طوفان نوریستر چهارشنبه و پنجشنبه(۱۶ تا ۱۷ دسامبر) سبب بارش برف سنگینی در نواحی مذکور شد. نوریستر در مقیاس کلان به طوفان هایی اطلاق می شود که در امتداد ساحل شرقی ایالات متحده آمریکا و کانادا و غرب اقیانوس اطلس شمالی رخ می دهند. به سبب اینکه این طوفان ها از سمت شمال شرق می آیند، به این نام معروف شده اند.
بهره گیری “دروازه ماه” ناسا از بازوی رباتیک آژانس فضایی کانادا

ناسا مدتی پیش اعلام نمود که ایستگاه فضایی آینده ناسا موسوم به “دروازه ماه” یا “دروازه قمری”(Lunar Gateway) در مدار ماه که بعنوان قسمتی از برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به “آرتمیس”(Artemis) به دور ماه خواهد چرخید​​، به قطعات و ابزار رباتیک ساخته “آژانس فضایی کانادا”(CSA) مجهز می شود. ناسا در این همکاری برای تحقق برنامه “آرتمیس” که نخستین برنامه مهم ناسا برای بازگرداندن فضانوردان خود به کره ماه بعد از بیش از نیم قرن است، می خواهد از آژانس فضایی کانادا(CSA) کمک بگیرد و این آژانس فضایی در نخستین گام، مبادرت به ساخت و توسعه نسل جدید از بازوهای رباتیک به نام “Canadarm۳” خواهدنمود که بتواند به خیلی از قسمت های بیرونی “دروازه ماه” برسد و برای فضانوردان راهی آسان برای انجام تعمیرات فراهم آورد.
خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۰

پدیده خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۰ روز دوشنبه(۱۴ دسامبر) در آمریکای جنوبی رخ داد. خیلی از علاقه مندان به این پدیده از ابزاری مانند عینک محافظ خورشیدی برای محافظت از چشم خود و مشاهده این پدیده استفاده کردند. البته آنها در این دوران علاوه بر عینک محافظ، بمنظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ماسک نیز به صورت داشتند.
انتشار رادیویی از یک سیاره فراخورشیدی

دانشمندان فکر می کنند نخستین انتشار رادیویی از یک سیاره فراخورشیدی را رصد کرده اند. بتازگی یک تیم بین المللی از دانشمندان انفجارهای رادیویی انتشار یافته از صورت فلکی “گاوران”(Boötes) را شناسایی کرده اند. بگفته دانشمندان، این می تواند نخستین انتشار رادیویی انتشار یافته از یک سیاره فراخورشیدی باشد. گروهی از ستاره شناسان “دانشگاه کرنل” در مطالعه اخیر خود جزئیات انفجارهای رادیویی انتشار یافته از سیاره فراخورشیدی دوردستی را که در صورت فلکی “گاوران” قرار دارد را گفته اند. بااینکه برای تأیید یافته های اخیر پژوهشگران، به مشاهدات بیشتری نیاز است؛ اما در صورت تأیید، این کشف می تواند نخستین نمونه ثبت شده از انتشار رادیویی در یک سیاره فراخورشیدی باشد.
انجام سومین آزمایش ضدماهواره ای در روسیه

روسیه این هفته آزمایش موشکی ضد ماهواره (anti-satellite missile test ) جدیدی را انجام داد و با این آزمایش تعداد دفعات انجام آزمایش مذکور در سال ۲۰۲۰ را به ۳ مرتبه رساند. مقامات فرماندهی فضایی ایالات متحده گفتند که روسیه دو نوع سلاح فضایی مختلف را نشان داده است که یکی که از زمین پرتاب می شود و دیگری نیز مستقر در فضا است. آخرین آزمایش ضد ماهواره ای روسیه در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ انجام شد.
پرتاب ماهواره های تصویربرداری زمین به فضا

روز سه شنبه(۱۵ دسامبر) شرکت “راکت لب” (Rocket Lab) مستقر در کالیفرنیا یک “تقویت کننده الکترونی دو مرحله ای”(two-stage Electron booster) را برای ارسال ماهواره های تصویربرداری زمین یک شرکت ژاپنی به فضا پرتاب کرد. این موشک از مرکز پرتاب موشک نیوزیلند راکت لب پرتاب شد.

منبع:

دسته‌ها