با ابزار جدید هوش مصنوعی گوگل؛ آیا خبرنگاران بزودی بیکار می شوند؟

به گزارش خرید بک لینک، گفته می شود گوگل به صورت مخفیانه ابزار هوش مصنوعی جدید خویش را معروف به «جنسیس» در اختیار برخی سازمان های خبری و خبرگزاری ها قرار داده است و این نگرانی را به وجود آورده که شاید شغل روزنامه نگاری در معرض تهدید قرار بگیرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، گزارش ها حاکی از آنست که گوگل درحال مذاکره با سازمان هایی است که زیر چتر ابرشرکت خبری News Corp متعلق به روپرت مُرداک شامل نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال هستند تا ابزار هوش مصنوعی خویش را که می تواند گزارش های خبری تولید نماید و بنویسد، در اختیار آنها بگذارد.
روپرت مرداک (Rupert Murdoch) سرمایه دار آمریکایی و سهام دار اصلی ابرشرکت خبری نیوز کورپوریشن یا نیوز کورپ (News Corp) است؛ این ابرشرکت یک شرکت چندملیتی آمریکایی در عرصه رسانه گروهی است که مرداک آنرا در سال ۱۹۷۹ تأسیس کرد که متمرکز بر روزنامه ها و انتشارات است.
طبق گزارش اختصاصی نیویورک تایمز، ظاهراً نام این ابزار جنسیس(Genesis) است و توسط گوگل برای افزایش راندمان روزنامه نگاری عرضه شده است.
برخی از مدیرانی که در زمانی که گوگل ابزار هوش مصنوعی جدید خویش را در اختیار سازمان های خبری آنها قرار داده، حضور داشته اند، گفته اند که از این هوش مصنوعی ناراضی هستند؛ چون که درک درستی از تلاش هایی که برای تولید اخبار دقیق به انجام می رسد، ندارد.
آیا خبرنگاران باید نگران باشند؟
در صورتیکه گوگل تصریح کرده است که این ابزارها برای جایگزینی روزنامه نگاران نیستند، بلکه به عنوان کمک کننده عمل می کنند، این تغییر در پیشرفت فناوری باعث ایجاد اضطراب در بین خبرنگاران و روزنامه نگاران شده است.
در صورتیکه هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین همدلی کردن، عقل، خِرد و دقتی شود که گزارشگران با بهره گیری از آنها داستان ها و گزارش های خویش را می نگارند، ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به تحقیق و پژوهش آنها کمک کنند.
با این وجود، مشکل اساسی ابزار خبری هوش مصنوعی که گوگل مطرح می کند، این است که فاقد اعتبار است و ارزش گزارش اصلی واقعی را ندارد. بیایید فراموش نکنیم که مدلهای زبانی بزرگ تمایل به توهم و هذیان گویی دارند که به مفهوم بیرون ریختن اطلاعات نادرست به عنوان اطلاعات صحیح و واقعی است و این می تواند باعث یک نه گفتن بزرگ از طرف روزنامه نگاری به هوش مصنوعی باشد.
حتی می توان اظهار داشت که در عصر محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی و اخبار جمع سپاری شده، روزنامه نگاریِ تحقیقی و بررسی حقایق، حیاتیست.
در این بین شاهد آن هم هستیم که واکنش مدیران خبرگزاری ها هم به «جنسیس» چندان مثبت نبوده است.
سونامی هوش مصنوعی در اتاق های خبر
خیلی از سازمان های خبری مانند Insider، NPR و The Times درحال آزمایش هستند که چگونه می توانند از ابزارهای هوش مصنوعی در اتاق های خبری خود بهره گیرند.
نیویورک تایمز با جن کرایدر، سخنگوی گوگل صحبت کرد و او گفت که این ابزار هوش مصنوعی برای جایگزینی با روزنامه نگاران نیست، بلکه برای انجام کارهای ساده مانند عرضه پیشنهاد برای تیتر و مسائل این چنینی طراحی شده است.
این نگرانی وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی مانند جنسیس بتوانند اطلاعات نادرست را منتشر کنند، اما سازمان های خبری مانند آسوشیتدپرس از هوش مصنوعی برای نوشتن مقالاتی در مورد گزارش های درآمد شرکتها استفاده می نمایند.
به گزارش نیویورک تایمز، با اینحال حتی با این وجود هم مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی در مقایسه با مقالات نوشته شده توسط روزنامه نگاران، الکن است.
جاشوا بنتون، روزنامه نگار آمریکایی که لابراتوار روزنامه نگاری نیمن(Nieman) را در دانشگاه هاروارد تأسیس کرده است، در مقاله خود می گوید که چندین گزارش در مورد یک خبر مربوط به تیراندازی به ChatGPT داده است و از این چت بات خواسته تا گزارشی را تدوین کند و اسنادی که به ChatGPT داده شده بود، مملو از تله گذاری برای آزمایش تصمیمات هوش مصنوعی در عرصه روزنامه نگاری بود.
بنتون دریافت که گزارشی که توسط ChatGPT نوشته شده بود، در چندین جا با نثر نامفهوم، نژادپرستانه و از نظر اخلاقی پرسش برانگیز بود.
البته بنتون با رد کردن بی پرده «جنسیس» هم مخالفت است و می گوید هوش مصنوعی در قسمت نگارش و املا و ویرایش و همین طور رعایت دستور زبان و کمک های مشابه می تواند یاری رسان باشد.

دسته‌ها