درمان آکنه تنها با یک برچسب

خرید بک لینک: با توجه به این که درمان های موجود برای آکنه برای برخی افراد موثر نیستند و ممکنست عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند، یک برچسب ریزسوزن فراصوت برای از بین بردن باکتری های آکنه تولید شده است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک برچسب ریزسوزن جدید می تواند امید جدیدی را برای افرادی که تلاش می کنند آکنه خودرا تحت کنترل نگه دارند، به ارمغان بیاورد.
این نوآوری بجای استفاده از آنتی بیوتیک ها، نانوذراتی را آزاد می کند که در اثر قرار گرفتن در معرض امواج فراصوت، باکتری های عامل آکنه را از بین می برند.
آکنه به طور معمول زمانی اتفاق می افتد که ترشح بیش از اندازه چربی پوست، فولیکول های مو را می بندد و یک ریزمحیط کم اکسیژن به وجود می آورد که در آن باکتری Propionibacterium acnes رشد می کند. بدین سبب فولیکول، عفونی و ملتهب می شود و یک جوش قرمز برجسته به وجود می آورد.
آکنه یا رُخ جوش یا جوش غرور جوانی که مردم آنرا با عنوان جوش های ناشی از غرور جوانی می شناسند، یکی از شایع ترین بیماریهای پوستی و شایع ترین علت مراجعه بیماران به پزشکان پوست و مو است.
آکنه زمانی رخ می دهد که چربی تولید شده توسط غدد چربی پوست و سلول های پوست موجب انسداد و انباشته شدن در فولیکول مو می شوند. موارد بروز رایج در آکنه، شامل جوش سرسیاه، چرک دانه، پوست چرب و جای زخم احتمالی است. آکنه می تواند بوسیله غدد چربی نسبتاً زیادی، پوست صورت، بالای قفسه سینه و قسمت پشتی بدن را تحت تأثیر قرار دهد.
آکنه به طور معمول هم زمان با بلوغ جنسی آغاز می شود. در تقسیم بندی بیماریهای پوستی، آکنه جزو یکی از بیماریهای زائده های پوست یعنی مو است. ریشه مو در فضای کانال مانندی به اسم فولیکولِ مو قرار گرفته و رشد می کند. از جانب دیگر، غدد چربی به عنوان یکی دیگر از زوائد پوستی، ترشحات خودرا داخل فولیکول مو تخلیه می کنند که به سمت بالا حرکت کرده و روی سطح پوست پخش می شوند.
سطحی ترین لایه پوست، لایه شاخی نام دارد و سلول های پوستی که از لایه سازنده منشأ می گیرند، به آهستگی به سمت بالا حرکت کرده و در نهایت از بین رفته، لایه شاخی را به وجود می آورند. این روند را روند شاخی شدن می گویند.
در سال ۲۰۱۵، آکنه حدودا ۶۳۳ میلیون نفر را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار داده بود که آنرا به هشتمین بیماری شایع در سرتاسر جهان تبدیل می کرد. آکنه به طور معمول در نوجوانی رخ می دهد و حدودا ۸۰ تا ۹۰ درصد از نوجوانان در دنیای غرب را تحت تأثیر قرار می دهد. تعدادی از جوامع روستایی میزان کمتری از آکنه را نسبت به جوامع صنعتی گزارش می کنند. کودکان و بزرگسالان نیز ممکنست قبل و پس از بلوغ تحت تأثیر قرار گیرند. بااینکه آکنه در بزرگسالی کمتر رایج می شود، اما حدودا در نیمی از افراد مبتلا تا دهه بیست و سی سالگی باقی می ماند و گروه کوچکتری همچنان در چهل سالگی با مشکلاتی مواجهند.
در صورتیکه آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی در بعضی موارد کمک کننده هستند، اما برای همه افراد مبتلا به آکنه مؤثر نیستند. ضمن این که آنها علاوه بر این می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند، بعلاوه باکتری ها در طول زمان در مقابل آنها مقاومت ایجاد می کنند و اثر درمانی آنتی بیوتیک ها را کم می کنند.
حالا گروهی از دانشگاه هنگ کنگ به رهبری پروفسور کلوین یئونگ، بدنبال جایگزینی با عملکرد بهتر برای درمان این وضعیت، یک برچسب ویژه را توسعه داده اند.
برچسب های ریزسوزن بطور کلی به شکل ورقه های پلیمری کوچک با مجموعه ای از سوزن های ریز، تیز و حاوی دارو در قسمت زیرین هستند. بدین ترتیب هنگامی که برچسب بر روی بدن فشار داده می شود، سوزن ها بدون درد به لایه بالایی پوست نفوذ می کنند. سپس به گونه ای بی ضرر حل می شوند و محموله دارویی خودرا در بدن آزاد می کنند.
در مورد این برچسب خاص، ریزسوزن ها حاوی نانوذرات ماده ای هستند که به عنوان چارچوب فلزی-آلی مبتنی بر «روی»(زینک) شناخته می شود. هنگامی که آن ذرات در پوستِ آلوده به باکتری P. acnes رها می شوند، ناحیه مورد نظر در معرض شلیک های امواج فراصوت قرار می گیرد. این کار موجب می شود که آن ذرات، مواد شیمیایی به نام گونه های فعال اکسیژن(ROS) تولید کنند که باکتری ها را از بین می برد.
در آزمایش هایی که روی موش ها انجام شد، ۱۵ دقیقه تحریک فراصوت برای از بین بردن ۹۹.۷۳ درصد از باکتری های P. acnes در جوش های تحت درمان قرار گرفته با این برچسب کافی بود و به عنوان یک امتیاز اضافی، مشخص شد که یون های زینک آزاد شده توسط این نانوذرات به تحریک فیبروبلاست های موجود(سلول های بافت همبند) برای شروع ترمیم پوست کمک می کنند.
یئونگ می گوید: این برچسب جدید که امکان تولید ROS را با تحریک امواج فراصوت فراهم می آورد، به عنوان یک رویکرد غیر آنتی بیوتیکی و ترنسدرمال، نه فقط می تواند بطور موثر عفونت ناشی از باکتری P. acnes را برطرف کند، بلکه ترمیم پوست را به سبب انتشار یون زینک تسهیل می کند.
وی ادامه داد: ما باتوجه به مکانیسم کشتار خاص ROS معتقدیم که این طرح می تواند سایر عفونت های پوستی ناشی از قارچ ها، انگل ها یا ویروس ها را نیز برطرف کند.
این پژوهش بتازگی در مجله Science Advances انتشار یافته است.

دسته‌ها