احساس کردم فضانورد آپولو هستم!

به گزارش خرید بک لینک، آدام دیسلوریرز مدیر فضایی و آموزشی شرکت Mission Control از تجربه ماه نورد راندن خود در یک مرکز شبیه سازی شده ماه می گوید.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ماه نورد «مکس»(Max) در یک مرکز بزرگ که دیوارهای آن به رنگ مشکی رنگ آمیزی شده است، درحال آزمایش در یک محیط با منظره شبیه سازی شده ماه است.
اطراف نمونه اولیه این ماه نورد ۳۷۰ متر مربع شن و ماسه ریخته شده که با صخره ها، تخته سنگ ها و دهانه های گوناگون بمنظور شبیه شدن با محیط ماه تزئین شده و زمین بازی غول پیکری را فراهم نموده است.
روشنایی این محیط هم تنها از یک لامپ بر روی دیوار تامین می شود که سایه روشنی عمیق به وجود می آورد و تصاویر و ویدیو های نمادین دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ که توسط فضانوردان آپولو گرفته شده است را یادآوری می کند.
آدام دیسلوریرز مدیر فضایی و آموزشی شرکت Mission Control می گوید: ظاهر مهم می باشد، نورپردازی بسیار مهم است. جنبه های کلیدی طراحی در این تاسیسات شامل داشتن یک منبع نور واحد و روشن برای ایجاد سایه رعایت شده است، درست همانطور که کاوشگران ماه می بینند.
شرکت Mission Control سیستم های هوش مصنوعی می سازد تا در سراسر منظومه شمسی برای رصد زمین، سرویس دهی ماهواره ای و سایر کاربردها کار کنند.
هم اکنون نرم افزار این شرکت همراه ماه نورد «رشید» متعلق به امارات متحده عربی در راه ماه قرار دارد که انتظار می رود در ماه آوریل با یک فرودگر که توسط شرکت ژاپنی ispace تولید شده و اداره می شود، روی ماه فرود بیاید.
دیسلوریرز می گوید، دوربین های Max برای ماموریت ماه نورد «رشید» آزمایش شده اند و شرکت Mission Control مدلها را با یادگیری ماشینی آموزش داده است.
شرکت Mission Control از یک شرکت کانادایی درخواست نمود تا کاوشگرهای فوق العاده قابل اعتماد را به آن بدهد تا به مهندسان ساکن اُتاوا اجازه دهد تا بر تخصص نرم افزاری خود تمرکز کنند.

دیسلوریرز می گوید کاوشگرهای «هاسکی» شرکت Clearpath Robotics که به اندازه یک صندلی هستند، برای کار ما مناسب هستند. دو کاوشگر با نام مستعار مکس و روبی که نامشان را از یک پویانمایی محبوب کودکان کانادایی گرفته اند، در این آزمایشات استفاده می شوند.
از آنجا که کاوشگرها بسیار بادوام هستند و می توانند برای تجربه های مختلف کاوش طراحی شوند، احیانا مزایای دیگری هم به همراه خواهد داشت.
دیسلوریرز می گوید، این آزمایش ها تلاشی آگاهانه برای دستیابی به کاوشگرهای مقاوم و قابل اعتماد است.
ماه نورد مکس از شرکت Clearpath Robotics در یک مرکز شبیه سازی شده به محیط ماه در اُتاوای کانادا آزمایش می شود و شرکت Mission Control درحال آماده سازی سیستم های نرم افزاری آن در تاسیسات خود برای اکتشاف ماه و فراتر از آنست.
در این مرکز، گودال هایی به شکل دهانه های برخوردی ماه و خاک ماه موسوم به رگولیت با شن مخصوص بازی شکل گرفته اند که با دقت در راه پیمایش ماه نورد قرار گرفته اند.
یک لامپ واحد بر روی دیوار، این محیط را روشن می کند و سایه هایی شبیه آنچه فضانوردان آپولو در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ دیدند، ایجاد می کند، چونکه سیستم های نرم افزاری هم باید متناسب با این نوع نور تنظیم شوند.
دیوارها و سقف ها برای شبیه سازی شرایط موجود روی کره ماه به رنگ سیاه رنگ شده اند و دو کامیون شن ۳۷۰ متر مربع را پوشش داده اند که صخره ها و تخته سنگ ها به همراه ماه نورد مکس، ظاهر این مرکز را به شرایط واقعی روی کره ماه بسیار شبیه می کنند.
آزمایش کاوشگرها، نرم افزارها و سایر فناوری های ماه در چنین مرکزی همه چیز را برای اکتشاف ماه آماده می کند. هم اکنون ماموریت های کوچک به ماه در حال انجام می باشد و انتظار می رود که ناسا همراه با فضانوردان خود تحت برنامه آرتمیس باردیگر به سطح ماه قدم بگذارد.

تمرکز شرکت Mission Control بر ماه تصادفی نیست. ناسا قراردادهای مختلفی تحت برنامه «خدمات باربری تجاری ماه» خود برای شرکتها بمنظور ارسال ماه نوردهای کوچک، فرودگرها و سایر محموله ها به ماه منعقد کرده است. دلیل این امر این است که ناسا می خواهد زیرساخت های خصوصی را برای پشتیبانی از ماموریت های چندملیتی آرتمیس به رهبری ناسا بوجود آورد که می تواند در سال ۲۰۲۵ فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آورد.
آژانس فضایی کانادا هم پروژه های خود مانند برنامه شتاب دهنده اکتشاف ماه(LEAP) را دارد تا به زودی فناوری های کانادایی را به سطح ماه برساند. این کشور در اکتشاف ماه هم مشارکت دارد و با شرکت MDA برای توسعه بازوی رباتیک جدید موسوم به Canadarm۳ برای استقرار ایستگاه فضایی ماه «دروازه قمری» ناسا همکاری می کند.
کانادا فرصتی بی نظیر پیش رو دارد، چونکه یکی از چهار فضانورد فعال کانادایی در سال ۲۰۲۴ در کنار فضانوردان ناسا و احیانا یک فضانورد از ژاپن در فضاپیمای سفر به ماه طی ماموریت «آرتمیس ۲» فرصت حضور دارد.
دیسلوریرز می گوید، من در یک اتاق کنفرانس مشتاقانه فرمان مکس را در دست می گیرم. ما خصوصیت «خطر» را در نرم افزار روشن می نماییم که درخشش زرد و قرمز رنگی به موانعی می بخشد که در غیر این صورت در منظره خاکستری قابل مشاهده نیستند. سپس با دقت ماوس را روی یک نیم دایره روی صفحه می گذارم تا مکس حرکت نماید. با حرکت دادن ماوس به جلو، ماه نورد را حرکت می دهم.

البته در این آزمایشات هیچ تاخیر زمانی دو ثانیه ای میان فرمان دادن و حرکت ماهنورد وجود ندارد، چیزی که در هنگام حرکت دادن ماه نوردها روی ماه در وضعیت واقعی وجود دارد. همین طور صخره ها و سنگ ها بطور قابل توجهی از هم فاصله دارند، بدین سبب به آسانی می توان ماه نورد را از میان آنها عبور داد.
دیسلوریرز می گوید، در هنگام راندن مکس، به آن لحظه ای فکر می کنم که برای نخستین بار وارد بخش قمری شرکت شدم. این صحنه من را پر از سکوتی کرد که فقط چند بار در زندگی ام تجربه کرده بودم. برای مثال قدم زدن در دایره استون هنج(یادمانی پیشاتاریخی بازمانده از دوران نوسنگی و عصر برنز) یا ایستادن در موزه بریتانیا و خواندن تبریک تولدی که احیانا ازطریق یک زن رومی-بریتانیایی در ۲۰۰۰ سال پیش نوشته شده است.
وی ادامه داد: من همین طور ارتباطی با فضانوردان آپولو در گذشته و همین طور کسانی که در آینده ماه را لمس خواهند کرد، احساس کردم. همه ما کاشف زمان، مکان و جوامع خود هستیم. نمی توانم منتظر بمانم تا ببینم وقتی یک دفعه دیگر دست های خودرا از خاک ماه پر می نماییم، چه شگفتی هایی آشکار می شود.

دسته‌ها