کارشناسان هوش مصنوعی: در یک دهه آینده خیلی از کارهای خانه رباتیک خواهند شد

به گزارش خرید بک لینک، دنیای ربات ها هر روزه درحال پیشرفت است و تکامل آنها گاهی موقع می تواند به نفع انسان باشد چون که با وجود مشغله های دنیای امروزی اگر دستگاهی باشد که بتواند به ما در انجام امور ضروری کمک نماید بسیار محبوب خواهد شد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، برای در اختیار داشتن زمان آزاد بیشتر آماده شوید چون که طبق پیشبینی گروهی از متخصصان حوزه هوش مصنوعی از بریتانیا و ژاپن، تقریبا ۳۹ درصد از زمانی که معمولا برای کارهای خانه سپری می کنید، در سالهای آتی احتمالا در لیست کارهای ربات ها خواهد بود. این تیم تحقیقاتی به سرپرستی «اکاترینا هرتوگ» از دانشگاه «آکسفورد» اظهار نمودند که در دهه آینده، هوش مصنوعی امکان دارد به انجام خیلی از کارهای خانه، کمک نماید.
تحقیقات قبلی نشان داده که افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله در بریتانیا معمولا حدود ۴۳ درصد از زمان کار و مطالعه خویش را صرف کارهای خانگی بدون مزد می کنند. این می تواند شامل کارهای خانه مانند آشپزی و نظافت، مراقبت از کودک یا سالمند و هر چیز دیگری باشد که یک کارگر مزدبگیر می تواند از نظر نظریه این کارها را انجام دهد. تنها در بریتانیا، مردان در سن کار تقریبا نیمی از زمانی که زنان در سن کار وقت خویش را صرف چنین کارهایی می کنند، زمان می گذارند. مردان ژاپنی در مقایسه با زنان ژاپنی حتی زمان کمتری را صرف کارهای خانگی می کنند.
با اینحال تابحال محققان در مطالعات کمی رابطه بین اتوماسیون یا خودکارسازی با کار خانگی بدون دستمزد و این که پیشبینی ها در مورد خودکارسازی در بین کارشناسان مختلف هوش مصنوعی چگونه است، تحلیل کرده اند. بنابراین، نویسندگان این مطالعه با ۲۹ متخصص هوش مصنوعی مرد و زن از بریتانیا و ۳۶ کارشناس از ژاپن مشورت کردند. این گروه باید پیشبینی می کردند که ۱۷ کار خانگی و مراقبتی متمایز در دهه آینده تا چه حد خودکار خواهند شد.
از هر ۱۰ نفر شش نفر از آنها فکر می کنند که ربات ها بزودی همه اقلام غذایی را خواهند خرید
کارشناسان پیشبینی کردند که به صورت متوسط ۳۹ درصد از زمانی که مردم هم اکنون برای هر کار خانگی اختصاص می دهند، ظرف ۱۰ سال آینده شغلی برای ربات ها خواهد بود. برآوردها البته به صورت قابل توجهی بین وظایف متفاوت بود. خرید خواربارفروشی وظیفه ای بود که به احتمال زیاد(۵۹ درصد) به یک کار خانگی خودکار تبدیل خواهد شد. در همین حال، کمترین کار خودکار، مراقبت فیزیکی(۲۱درصد) بود.
هم اکنون ربات های مختلفی برای مساعدت با افراد همچون افراد سالمند ابداع می شوند که انواع گوناگونی همچون دستیارهای هوشمند خانگی و ربات های پرستار را در بر می گیرند. این ربات ها می توانند کاربران سالمند خویش را به فعالیت وادارند، مراقب آنها باشند و یا آنها را از خواب بیدار کنند. بعضی از این ربات ها حتی برای مشاوره دادن به کاربران هم مناسب هستند و می توانند راه هایی مانند تماشای تلویزیون و یا ورزش کردن را برای سرگرمی آنها پیشنهاد دهند.
نکته جالب توجه است که کارشناسان بریتانیایی بیشتر پیشبینی کردند که خودکارسازی جایگزین نیروی کار خانگی خواهد شد. نویسندگان مطالعه براین باورند که این امکان دارد بدین سبب باشد که در انگلستان امر جایگزینی فناوری با نیروی کار بیشتر از ژاپن مرتبط می باشد. البته متخصصان رباتیک در ژاپن دهه ها است که در زمینه پژوهش و ساخت ربات هایی که بتوانند همراه انسان باشند، پیشرو هستند. به همین دلیل، دولت ژاپن برنامه ای را تنظیم کرد که به جهت آن تا سال ۲۰۲۵، هر خانواده سبک زندگی رباتیک که مستلزم زندگی ایمن و راحت با کمک ماشین های همراه می باشد را بپذیرد.
نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه رسانه ای نتیجه گرفتند: مطالعه ما با کارشناسان فناوری در بریتانیا و ژاپن نشان میدهد که خودکارسازی امور خانگی در مدت ۱۰ سال آینده می تواند میزان زمان صرف شده برای کارهای خانه و کارهای مراقبتی فعلی را تا ۳۹ درصد کم کند.
یافته های این مطالعه در مجله «PLoS ONE» انتشار یافته است.

منبع:

دسته‌ها