نمایشگاه CES ۲۰۲۳ دست با احساس، یک انقلاب در فناوری بیونیک

به گزارش خرید بک لینک، دست بیونیک Ability Hand با خصوصیت بازخورد چند لمسی و ۳۲ حالت برای گرفتن اشیاء، در نوع خود نخستین است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت سایونیک(Psyonic)، سازنده دستگاههای بیونیک در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ یک دست بیونیک معروف به Ability Hand را به معرض نمایش گذاشته است که نخستین دست بیونیک با توانایی لمسی در جهان است.
این دست بیونیک می تواند چیزهایی را که نگه می دارد، حتی ظریف ترین اشیاء را حس کند. این در واقع یک دستگاه مصنوعی بیونیک است و شرکت سازنده آن می خواهد آنرا به افراد نیازمند بیشتری برساند.
این محصول نخستین دست بیونیک با قابلیت بازخورد چند لمسی است. وزن آن تنها ۴۹۰ گرم است که ۲۰ درصد کمتر از میانگین وزن دست انسان است و سرعت مشت شدن آن ۲۰۰ میلی ثانیه است که سبب می شود سریع تر از هر دست بیونیک دیگر موجود در بازار باشد. این بدان معناست که این دست بیونیک، انگشتان خویش را با سرعتی بسیار سریع می بندد که نشان داده است توانایی آن در گرفتن اشیا سریع تر از سایر دست های بیونیک است.
علاوه بر این، Ability Hand به صورت خودکار انگشت شست خویش را روی شیء انتخاب شده قرار می دهد تا محکم نگه داشته شود. این محصول همینطور در مقابل آب مقاوم است و چسبندگی خوب آن از لیز خوردن اشیاء از میان انگشتان جلوگیری می کند.
نمایشگاه CES ۲۰۲۳ شاهد خیلی از محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، همچون دست بیونیک Ability Hand بود. این دست بیونیک بسیار بادوام است و هر انگشت می تواند بدون این که بشکند، ضربه های معینی را تحمل کند و اگر انگشتان یا کل دست شکست، کاربر باید آنرا برای تعمیر به شرکت سازنده Psyonic بفرستد.
الگوهای گرفتن و کنترل
Ability Hand دارای الگوی ۳۲ حالتی برای کنترل بهتر در هنگام نگه داشتن اشیاء است. با این وجود، فقط از چند الگوی اصلی در طول روز استفاده می نماید و این الگو را با عنایت به سطح گرفتن مورد نیاز برای نگه داشتن یک شیء تغییر می دهد. این دست بیونیک دارای سنسورهای میوالکتریک، الکترومکانیک و یک سیستم کنترل جهت استفاده از حالت های گرفتن اصلی برای نگه داشتن اشیاء مختلف است.
این محصول همینطور با اغلب مبدل های خطی شخص ثالث، مقاومت های حساس به نیرو، سیستم های کنترل EMG و سیستم های تشخیص الگو سازگار است.

بازخورد حسی
تنها چند دست بیونیک همچون Ability Hand بازخورد حسی دارند. این دست بیونیک دارای حسگرهایی در نوک انگشتان خود است که سبب ایجاد لرزش در باقی اندام می شود. این ارتعاشات به کاربر می گوید چه زمانی دست با چیزی تماس پیدا می کند و چه مقدار فشار به جسم وارد می نماید.
باآنکه Ability Hand مقاوم و بادوام است، اما می تواند اشیاء ظریف مانند توت و آلبالو یا پوسته تخم مرغ را بدون له کردن و خرد کردن آنها بچیند و نگه دارد. این مهم می باشد، چونکه هر چیزی که به کاربر اجازه دهد بیشتر به دست بیونیک متصل باشد و به کنترل اشیاء کمک نماید، یک خصوصیت خوشایند است.
چرا حسگرها مهم هستند؟
با دست های بیونیکی که امروزه در دسترس هستند، کاربر مجبور است برای هر حرکت کوچک دست را به صورت بصری هدایت کند و اقدامات را آهسته تر از حالت طبیعی انجام دهد. این سبب افزایش استرس روانی بر کاربر می شود، اما Ability Hand با سرعت بسته شدن سریع و بازخورد حسی، بار ذهنی کاربر را می کاهد و شکاف میان دست های بیونیک و دست واقعی انسان را می کاهد.
ماندگاری
در صورت تصادفات کوچک یا بزرگ، عملکرد دست، انگشتان یا بازوهای افراد به علت وارد شدن صدمه از دست می رود. انگشتان Ability Hand از لاستیک انعطاف پذیر و سیلیکون ساخته شده اند که آنرا سازگار و بادوام می کند
مقاومت در مقابل گرد و غبار و آب
دست بیونیک Ability Hand دارای استاندارد IP۶۴ است که به این مفهوم است که در مقابل گرد و غبار و پاشش آب کاملاً مقاوم است و می تواند پاشیدن آب را از هر جهتی تحمل کند، اما کاربران نباید آنرا در آب فرو ببرند.
باتری
دست بیونیک Ability Hand دارای یک باتری لیتیوم پلیمری ۷.۴ ولت DC با ظرفیت بالا و قابل شارژ است که انرژی کافی جهت استفاده یک روز کامل را فراهم می آورد. کاربران می توانند این باتری را از راه درگاه شارژ USB-C شارژ کنند که تنها به یک ساعت زمان برای شارژ شدن نیاز دارد.
واسط کاربری
دست بیونیک Ability Hand با دسترسی به یک برنامه موبایل مبتنی بر اندروید برای راحتی کاربران در نظر گرفته شده است.
سازگاری
این محصول جهت استفاده با سایر دستگاههای بیونیک طراحی شده است. Ability Hand با اغلب دستگاههای بیونیک شخص ثالث، حسگرها و سیستم های کنترل و اغلب دستگاههای بیونیک مخصوص بالای آرنج سازگار است.
دسترسی
دست بیونیک Ability Hand فعلاً فقط در ایالات متحده برای فروش در دسترس است؛ اما شرکت Psyonic امکان دارد آنرا در آینده در سایر نقاط جهان هم در دسترس قرار دهد.

منبع:

دسته‌ها