تشخیص آنتی بادی کووید-۱۹ در عرض ۵ دقیقه با سنسور جدید

خرید بک لینک: دانشمندان برزیلی سنسوری ساخته اند که قادر به تشخیص آنتی بادی های مقابل ویروس سارس-کوو-۲ در عرض تنها ۵ دقیقه با دقت بسیار بالا است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از لب مدیکا، آزمایش های سریع، ارزان و دقیق برای نظارت بر شیوع ویروس سارس-کوو-۲ و مهار آن ضروری هستند. دانشمندان برزیلی با ایجاد یک سنسور ایمنی الکتروشیمیایی که آنتی بادی های مقابل ویروس را تشخیص می دهد، به تلاش ها دراین زمینه کمک کرده اند. این نوآوری در مقاله ای که بتازگی در مجله “ACS Biomaterials Science and Engineering” پخش شده، توضیح داده شده است.
دانشمندان در جستجو برای یک روش تشخیصی جدید، ماده ای را انتخاب کردند که اغلب در استفاده می شود و آن اکسید روی (Zinc oxide) است. آنها اکسید روی را برای نخستین بار با شیشه اکسید قلع آغشته شده با فلویور(FTO) ترکیب کردند که یک ماده رسانا است و در الکترودهای فتوولتائیک استفاده می شود. متالورژی شاخه ای از علم مواد است که به شناخت و استخراج فلزات و فناوری های کار با فلزات می پردازد.
وندل آلوز (Wendel Alves) نویسنده اصلی این مقاله می گوید: ما با این ترکیب غیرمعمول و افزودن یک مولکول زیستی یعنی پروتئین سنبله ویروس به آن، سطحی ایجاد کردیم که قادر به تشخیص آنتی بادی های مقابل ویروس سارس-کوو-۲ است. این شیمیدان اضافه کرد: نتیجه کار بصورت یک سیگنال الکتروشیمیایی گرفته شده توسط این سطح نمایش داده می شود.
الکترود تولید شده توسط پژوهشگران، آنتی بادی های کووید-۱۹ را در حدود پنج دقیقه با حساسیت ۸۸.۷ درصد شناسایی کرد که حتی از تست الایزا که یک ابزار تشخیصی بالینی استاندارد فعلی است، عملکرد بهتری داشته است.
بگفته آلوز، دانش قبلی در مورد خواص شیمیایی مانند نقطه ایزوالکتریک پروتئین سنبله این ویروس، دانشمندان را قادر ساخت تا پلتفرمی را برای آن ایجاد کنند تا بصورت الکترواستاتیک به نانومیله های اکسید روی متصل شود. اکسید روی به سبب تطبیق پذیری و خواص شیمیایی، نوری و الکتریکی منحصر به فردش بطور فزاینده ای برای ساخت سنسورهای زیستی مورد استفاده قرار می گیرد.
ساخت و استفاده از سنسور ایمنی آسان است و هزینه تولید آن نسبتاً پایین است. آلوز اظهار داشت: این گروه به لطف دانش قوی خود در مورد مواد جدید و سنتز نانومیله اکسید روی موفق به توسعه این دستگاه شدند.
پژوهشگران حالا می خواهند این دستگاه را به شکل قابل حمل بسازند تا بتوان آنرا به تلفن های همراه متصل کرد و از آن در تشخیص کووید-۱۹ و سایر بیماریهای عفونی کمک گرفت.

منبع:

دسته‌ها