یک بازی ویدئویی برای جلوگیری از اختلال شناختی سگ ها

خرید بک لینک: یک استارت آپ، مجموعه ای از بازی های ویدئویی را طراحی نموده است که می توانند از سگ ها در مقابل اختلال شناختی محافظت کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، “جویپاو”(Joipaw) که یک استارت آپ مستقر در هنگ کنگ است، مجموعه ای از بازی های صفحه لمسی را طراحی نموده که برای فعال نگه داشتن ذهن سگ ها طراحی شده اند.
این مجموعه شامل یک بازی به سبک بازی “موش و چکش”(whack-a-mole) است که سگ می تواند با پوزه خود به آن ضربه بزند و یک تست شمارش را نیز در بر دارد که شرکت کننده به کمک آن انتخاب می کند در کدام سمت صفحه، حباب های بیشتری داشته باشد.
بنیان گذاران این شرکت امیدوارند که این بازی های ویدئویی، انگیزه بلندمدت بیشتری را برای سگ ها به همراه داشته باشد و از نوعی زوال عقل معروف به “اختلال عملکرد شناختی سگ”(CCD) پیشگیری کند.
این بازی ها هنوز در مرحله نمونه اولیه هستند اما برای بازی کردن روی صفحه نمایش لمسی مقاوم در مقابل لیس زدن طراحی شده اند. گروه پژوهشی جویپاو باور دارد که سگ ها را می توان در ابتدا آموزش داد تا با مالیدن مقداری کره بادام زمینی، صفحه نمایش را لمس کنند و سپس به تدریج می توان آنرا کم کرد.
“درسیم آودار”(Dersim Avdar)، از بنیانگذاران این استارت آپ اظهار داشت: در حین آزمایش بازی ها روی سگ ها، سخت ترین مرحله، وادار کردن آنها به بازی مستقل بود اما وقتی بالاخره آنرا درک کردند، لحظه ای جادویی رخ داد.
وقتی سگ در یک بازی برنده می شود، خوراکی های بیشتری ارائه می شوند تا او را در مرحله رسیدن به سطح بعدی نگه دارند. آودار افزود: بطور معمول یک یا دو جلسه ۳۰ دقیقه ای طول می کشد تا یک سگ بتواند نحوه بازی جویپاو را انتخاب نماید اما تعدادی از سگ ها آنرا تنها بعد از ۱۰ دقیقه درک می کنند.
این گروه پژوهشی، یک ردیاب حساس به حرکت را نیز برای قلاده ها ابداع نموده اند که فعالیت بدنی سگ را ثبت می کند. آنها امیدوار هستند که در آینده بتوانند یک روش کنترلی جایگزین را برای صفحه لمسی عرضه کنند.

آودار برای ساخت بازی های ویدئویی سگ ها، از سگ نژاد مختلط خود موسوم به “کاوت”(Kawet) الهام گرفت که در ماه مه ۲۰۲۱ به همراه همسرش آنرا به سرپرستی گرفت.
این سگ فعال به سرعت علاقه خودرا به بازی ها و اسباب بازی های پر از خوراکی از دست داد و بی قرار شد، مبلمان و کفش های صاحبش را پاره کرد و زمین را کثیف کرد. این زوج به سرعت متوجه شدند که همه این کارها، نشانه های اضطراب ناشی از جدایی هستند و وقتی آنها از خانه خارج می شوند، کاوت به انگیزه بیشتری نیاز دارد.
آودار اظهار داشت: ما بسادگی چاره ای را پیدا نکردیم که بتواند کاوت را مشغول نگه دارد و از این که چون کار داشتیم، مجبور بودیم وقتی می خواست بازی کند نه بگوییم، احساس گناه می کردیم.
آودار به مطالعه پژوهشی پرداخت که در “دانشگاه دامپزشکی وین” انجام شده بود و ادعا می کرد، بازی سگ های مسن روی صفحه لمسی ممکنست از زوال شناختی آنها پیشگیری کند.
در این پژوهش آمده است: برخلاف توله ها یا سگ های جوان، سگ های پیر تقریباً هیچ گاه از نظر ذهنی آموزش نمی بینند یا به چالش کشیده نمی شوند. علاوه بر این، به سبب محدودیت های فیزیکی فزاینده، ما بطور معمول سگ های پیر را در آموزش هایی که ممکنست برای حیوانات جوان ارائه دهیم، در نظر نمی گیریم. این امر، فرصت ایجاد تجربیات ذهنی مثبت را برای حیوانات محدود می کند؛ حیواناتی که حتی در سنین بالا نیز قادر به یادگیری هستند. مانند انسان ها، تولید دوپامین در سگ ها نیز در سنین بالا کاهش پیدا می کند و به کاهش حافظه و انگیزه آنها منجر می شود اما این زوال ذهنی طبیعی را می توان با آموزش مهارت های شناختی ویژه برطرف کرد.
آودار با داشتن این دانش، ساخت یک کنسول مخصوص سگ را شروع کرد که می تواند به عنوان روش پیشگیرانه ای در مراقبت های بهداشتی سگ عمل کند.
در سایت جویپاو آمده است: ما از کاوت مراقبت می نماییم و می خواهیم که او زندگی طولانی، سالم و شادی داشته باشد. همچنین، ما می خواهیم زمانی که نمی توانیم در کنار کاوت باشیم، او مشغول باشد و به درستی انگیزه بگیرد.
بازی از مرحله ساده شروع می گردد که در آن فقط یک موش روی صفحه ظاهر می شود اما به تدریج بر سختی آن افزوده می شود تا این چالش، سگ را خسته نکند.
بگفته آودار، این بازی با یک تمرین ذهنی هم راه است که می تواند تا نیم ساعت بطول بیانجامد و انگیزه بیشتری را نسبت به اسباب بازی های دیگر ارائه می دهد.
وی ادامه داد: من هنوز با سگی برخورد نکرده ام که بعد از بازی با کنسول، چندین ساعت به خوبی نخوابیده باشد.
بازی جویپاو به همراه یک دوربین و یک میکروفن برای صاحبان نگران ارائه می شود تا وقتی از خانه بیرون هستند، مراقب حیوان خانگی خود باشند.
جویپاو امیدوار است که از این بازی ها برای انگیزه دادن به سگ های پناهگاه استفاده گردد که نمی توانند زیاد خارج شوند و همین طور بتواند به کسانی کمک نماید که از زوال عقل رنج می برند.
بازی ها در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیرعادی در حین بازی، به صاحب حیوان هشدار می دهند تا این مساله را با دامپزشکان در بین بگذارند و تشخیص سریع زوال شناختی را امکان پذیر کنند.
بگفته جویپاو، هم اکنون جدول زمانی مشخصی برای عرضه بازی های ویدیویی یا قیمت خرده فروشی وجود ندارد. با این وجود، یک کنسول و ردیاب قلاده را می توان فعلا بصورت آنلاین با شش دلار رزرو کرد تا آن زمان که محصول در دسترس قرار بگیرد، ارسال شود.
همچنین، جویپاو درحال کار کردن روی یک سرویس اشتراک است که در آن مشتریان می توانند بازی های جدید را بعد از انتشار، برای کنسول خود دانلود کنند.

منبع:

دسته‌ها