پرواز آزمایشی موشک آلفا با موفقیت انجام شد

به گزارش خرید بک لینک، موشک ˮآلفاˮ طی پرواز آزمایشی خود توانست تعدادی ماهواره را با موفقیت به مدار زمین برساند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک “آلفا”(Alpha) متعلق به شرکت آمریکایی “فایرفلای اروسپیس”(Firefly Aerospace)، یک پرواز آزمایشی را در اول اکتبر انجام داد و برای اولین بار با موفقیت تعداد انگشت شماری از ماهواره های کوچک را به مدار زمین رساند.
این موشک ۲۹ متری، از “پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ”(VBG) کالیفرنیا بلند شد و یک مأموریت نمایشی را شروع کرد که شرکت فایرفلای آنرا “پرواز آلفا ۲: به سمت سیاهی”(Alpha Flight 2: To The Black) نامید.
همان گونه که از نام آن مشخص است، این دومین پرتاب مداری آلفا بود. طی اولین پرواز آزمایشی از وندنبرگ در سپتامبر سال ۲۰۲۱، یکی از چهار موتور “ریور”(Reaver) مرحله اول موشک، قبل از موعد خاموش شد و به از دست دادن مأموریت انجامید.
در این پرتاب جدید، اوضاع بهتر شد. آلفا به آرامی به آسمان کالیفرنیا صعود کرد و مطابق برنامه به نشانه های مورد نظر رسید. دو مرحله موشک حدود ۲.۵ دقیقه بعد از بلند شدن، از زمین جدا شدند و مرحله بالایی پنج دقیقه بعد از آن در مدار انتقال قرار گرفت.
مرحله فوقانی حدود ۵۳ دقیقه بعد از پرتاب، با تک موتور “لایتنینگ”(Lightning) خود، در مداری که ۳۰۰ کیلومتر بالاتر از زمین قرار داشت، مانور داد.

در طرح مأموریت مقرر شده بود که هر سه محموله درست کمتر از یک ساعت بعد از بلند شدن مستقر شوند. گروه پرتاب طی پخش اینترنتی خود گفتند که این هدف واقعا محقق شده است. مرحله بالایی آلفا در زمان استقرار، با ایستگاه زمینی ارتباط نداشت. بنابراین، اخبار این موفقیت در لحظه منتشر نشد.
هر سه محموله، کوچک و هر کدام به اندازه یک قرص نان هستند. یکی از آنها به نام “سرنیتی”(Serenity) متعلق به سازمان غیرانتفاعی “تیچرز این اسپیس”(Teachers in Space) است. برپایه شرح مأموریت شرکت فایرفلای، سرنیتی برای جمع آوری انواع داده ها طی پرواز طراحی شده است که با جامعه آموزشی به اشتراک گذاشته خواهند شد.
همچنین، ماهواره کوچک “TES-15” متعلق به ناسا که با هماهنگی “دانشگاه ایالتی سن خوزه”(SJSU) عرضه شده است، طی پرواز به مدار رسید. ماهواره TES-15، یک ترمز بیرونی دارد که جهت کمک به ماهواره ها برای خروج راحتتر از مدار خود هنگام انجام دادن کار طراحی شده است.
فایرفلای در شرح مأموریت نوشت: ترمز بیرونی بعد از پرتاب ماهواره، برای خارج شدن از مدار مستقر می شود. ماهواره TES-15، آزمایشی را هم انجام می دهد که برای بهینه سازی انتقال داده ها از فضاپیمای کوچک طراحی شده است.
محموله سوم، توسعه دهنده “پیکوباس”(PicoBus) متعلق به سازمان غیرانتفاعی “Libre Space” است که پنج محموله کوچک را حمل می کند. به قول فایرفلای، این محموله میراثی را برای مأموریت های آینده به جا خواهد گذاشت.
موشک آلفا بگونه ای طراحی شده است که ماهواره های کوچک را در مدار قرار دهد. برپایه راهنمای کاربر آلفای شرکت فایرفلای، این موشک می تواند ۱۱۷۰ کیلوگرم محموله را با هزینه ۱۵ میلیون دلار در هر پرتاب به مدار پایین زمین برساند.
فایرفلای می خواهد که آلفا یک گزینه پیشرو در صنعت پرتاب ماهواره های کوچک باشد. این یک فضای رقابتی است که بازیکنانی مانند “راکت لب”(Rocket Lab)، “ویرجین اوربیت”(Virgin Orbit) و “اسپیس ایکس”(SpaceX) را دارد.
این پرواز آزمایشی در ابتدا قرار بود روز ۱۱ سپتامبر صورت گیرد اما فایرفلای به علت کاهش غیرمنتظره فشار هلیوم، این تلاش را متوقف کرد. سپس، پیشبینی های نامطلوب آب وهوا، مأموریت را به ۳۰ سپتامبر سوق داد. تلاش در آن روز، درست بعد از احتراق موتور متوقف گردید و پرتاب را یک روز دیگر به تاخیر انداخت.

منبع:

دسته‌ها