دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات: تذکر به دستگاههایی که برای الکترونیکی شدن کوتاهی کردند

به گزارش خرید بک لینک دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با اعلان اینکه ۵۹ درصد دستگاهها هنوز تکالیف خودرا برای ایجاد پنجره واحد دولت هوشمند انجام نداده اند، اظهار داشت: دستگاههای کم کار در دولت الکترونیک تذکر گرفتند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر رضا باقری اصل امروز یکشنبه در نشست خبری نتایج نهمین دوره ارزیابی و کارنامه دولت الکترونیکی دستگاههای اجرایی را اعلام نمود.
وی با اشاره به اینکه پارامترهای ارزیابی دولت الکترونیکی در کشور مطابق با شاخصهای سازمان ملل به روز رسانی شده و نسبت به سال قبل با تغییراتی همراه بوده است، اظهار داشت: در این ارزیابی ها تمامی مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات، مصوبات شورایعالی فضای مجازی و قوانین مجلس بعنوان شاخصهای ارزیابی دستگاههای اجرایی برای تحقق دولت الکترونیکی لحاظ شده است.
باقری اصل با تکیه بر این که ارزیابی ادواری خدمات خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی بر مبنای زیرساخت های حقوقی و الزامات قانونی در ارتباط با مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم، مصوبه جلسه ۱۱ شورای اجرایی فناوری اطلاعات و هم بند «و» تبصره ۷ قانون برنامه بودجه، انجام می شود افزود: کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی بعنوان مصوبه شورایعالی فضای مجازی، رکن اصلی ارزیابی تحقق دولت الکترونیک در کشور به حساب می آید و امیدواریم با تصویب طرح «دوام» در مجلس شورای اسلامی بزودی ابزار نظارتی برای اجرا و پیاده سازی کامل دولت الکترونیکی در دستگاه ها ایجاد شود.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفته اند اظهار داشت: الان ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است.
وی ضمن اشاره به این که ارزیابی دستگاههای اجرایی بر اساس شاخص هایی چون دولت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده است افزود: طبق ارزیابی صورت گرفته الان ۵۲ درصد دستگاه ها دولت کاربر محور، ۳۰ درصد دستگاه ها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاه ها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کرده اند.
به گفته باقری اصل، وزارت خانه های ارتباطات، کار، اقتصاد و امور دارایی، میراث فرهنگی و علوم در فهرست نخست دستگاههای عرضه خدمات دولت الکترونیک هستند و وزارت خانه های دادگستری، امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در این فهرست پایین ترین رتبه را از آن خود کرده اند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با معرفی برترین دستگاههای پر رجوع بر مبنای عرضه سرویس مردمی هم اظهار داشت: مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، پست بانک، سازمان بیمه سلامت، سازمان حج و زیارت و وزارت علوم در رده های نخست این جدول قرار دارند و تقریباً تمامی خدماتشان الکترونیکی شده است. رتبه برترین دستگاه ها از لحاظ امتیاز کیفی بالای ۹۰ درصد خدمات الکترونیکی هم در ارتباط با مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، سازمان استاندارد و شرکت زیرساخت می شود.
باقری اصل تصریح کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهره وری هم رتبه برتر را در دولت شفاف از آن خود کرده اند.
به گفته وی بیشترین رشد خدمات الکترونیکی نسبت به ارزیابی دوره گذشته در ارتباط با موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، سازمان پژوهش ها، شرکت توانیر و سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی، بوده است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ۲۱ درصد خدمات دولتی از میان ۱۶۶۲ سرویس کاملاً الکترونیکی شده اند، اضافه کرد: ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات هم ذاتاً غیر الکترونیکی محسوب می شوند. در این میان ۱۱ درصد خدمات به علت عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از جانب دستگاههای دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
وی در مورد نحوه ایجاد و اتصال دستگاههای دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که مطابق با قانون بودجه باید تا شهریورماه صورت گیرد، اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است ۵۹ درصد دستگاه ها هنوز تکالیف خویش را که در ارتباط با ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود انجام نداده اند. همینطور ۲۵ درصد دستگاه ها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خویش را به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاههای اجرایی تکالیف خویش را انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
معاون وزیر ارتباطات ضمن اشاره به این که مرکز توسعه تجارت بعنوان پنجره واحد برتر خدمات دولت هوشمند و پورتال وزارت آموزش و پرورش از حیث کاربر محوری، بعنوان پنجره واحد غیر استاندارد معرفی می شود اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت، سازمان زندان ها، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت بعنوان دستگاههای پر رجوع ای هستند که در رتبه های پایین جدول ارزیابی دولت هوشمند قرار دارند.
تذکر به دستگاههایی که برای الکترونیکی شدن کوتاهی کردند
باقری اصل با اشاره به اینکه به دستگاههای کم کار در تحقق دولت الکترونیک تذکر داده ایم و حتی بعضی از دستگاهها پرونده قضایی در مورد این کم کاری دارند، اظهار داشت: تمامی تلاشمان این است که دستگاههای اجرایی را وادار نماییم تا دولت هوشمند را محقق کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره ارزیابی کیفی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی مطابق با میزان رضایت مردم اظهار داشت: الان هم ارزیابی کیفی خدمات دستگاههای دولتی با شاخص هایی همچون برخط بودن پرتال و برخط بودن سرویس، صورت می گیرد. برآوردهای ما نشان داده است که برخی دستگاهها نسبت به عرضه خدمات آنی و خدماتی که در آنها موارد زمانی قید شده است، فاصله دارند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: اما با این وجود مقرر است سازمان فناوری اطلاعات ایران تا مردادماه درگاهی را راه اندازی کند تا با ثبت نظر کاربران از دریافت خدمات الکترونیکی هر دستگاه، از میزان رضایتمندی مردم در استفاده از سرویسهای الکترونیکی دستگاههای اجرایی آگاه شویم و این شاخص را هم در دور جدید به شاخصهای ارزیابی اضافه خواهیم کرد.
باقری اصل ابراز امیدواری کرد که دستگاههای اجرایی با یکسان سازی وبگاهها و پرتال خود به سمت ایجاد تجربه کاربری مشترک در دریافت خدمات الکترونیکی برای کاربران حرکت کنند.
وی درباره عدم اتصال نهادهایی مانند ناجا، شهرداری و قوه قضاییه به مرکز ملی تبادل اطلاعات هم اظهار داشت: برخی نهادهای عمومی همچون شهرداری ها و ناجا مطابق ماده ۲۹ قانون برنامه ششم، مشمول اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات هستند و در ارزیابی های بعدی، اتصال آنها را هم به پنجره واحد خدمات دولت بررسی خواهیم کرد. الان اتصال قوه قضاییه هم به مرکز ملی تبادل اطلاعات کاملاً آنلاین انجام شده است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، در خصوص این که برآورد شما از رتبه ایران در ارزیابی سازمان ملل از خدمات دولت الکترونیک کشورها برای سال ۲۰۲۲ چیست؟ اظهار داشت: آخرین ارزیابی جهانی انجام شده از توسعه دولت الکترونیکی برمبنای شاخصهای EGDI در ارتباط با سال ۲۰۲۰ بوده که رتبه ما در آن رده بندی ۸۹ بوده است. همانطور که وزیر ارتباطات قول داده اند پیشبینی می نماییم تا ۳ سال آینده رتبه ایران در ارزیابی های جهانی دولت الکترونیک ارتقا قابل ملاحظه ای یابد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: اما با عنایت به این که هر دو سال یکبار این ارزیابی ها انجام می شود و اطلاعاتی که ما در اختیار سازمان ملل برای رده بندی سال ۲۰۲۲ قرار داده ایم در ارتباط با وضعیت کشور در خردادماه سال قبل می شود، خیلی نمی توان انتظار رتبه خوبی برای سال ۲۰۲۲ داشت. اما پیشبینی مان این است که با عنایت به ایجاد پنجره واحد امسال و درگاه my.gov.ir برای دو سال آینده رتبه مناسبی در مورد توسعه دولت الکترونیک در بین سایر کشورها کسب نماییم.
هک های سازمانی ارتباطی با شبکه ملی اطلاعات ندارد
باقری اصل با تکیه بر این که رعایت پیوست های امنیتی از جانب هر دستگاه جزو مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات است و هر دستگاه مسئول تام اطلاعات خود است، اظهار داشت: در این حوزه هشدارهایی به دستگاهها داده شده و تقسیم کار ملی هم مطابق با مصوبه شورایعالی فضای مجازی صورت گرفته است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شبکه ملی اطلاعات می تواند از هک و حمله سایبری دستگاههای دولتی جلوگیری نماید، تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات در جهت ارتقای حاکمیت داده در کشور موثر است و ارتباطی به امنیت سیستم های داخلی دستگاهها ندارد. مطابق با ارزیابی هایی که از جانب نهادهای مرتبط صورت گرفته، ۷۰ درصد سرقت داده ها و هک های سازمانی در کشور ناشی از ضعف های درونی سیستم های سازمانی است و هر دستگاه مسئول صفر تا صد آن است. از طرفی شبکه هایی مانند شبکه بانکی و شبکه سوخت و امثال آنها کاملاً شبکه های مستقلی هستند و ارتباطی به شبکه ملی اطلاعات ندارند.
معاون وزیر ارتباطات درباره عرضه خدمات دولت الکترونیکی روی پیام رسان های بومی هم اظهار داشت: مطابق با مصوبه شورایعالی فضای مجازی عرضه سرویسهای دولت الکترونیک روی پیام رسان های بومی دارای شرایطی است که پیام رسان ها باید به آن شرایط دست یابند. اما از طرفی در برنامه جدید وزارت ارتباطات، ایجاد اپراتورهای خدمات رسان با هدف بهبود تجربه کاربری برای خدمات دولت الکترونیک و خدمات بخش خصوصی دیده شده است که می تواند پایداری سرویس هایی که مردم به آن نیاز دارند را تضمین کند.
باقری اصل همینطور از برگزاری ۱۶ دوره برخط آموزشی برای مدیران فناوری اطلاعات دستگاههای اجرایی در جهت توسعه دولت الکترونیک در کشور و هم عرضه خدمات مشاوره به دستگاهها در این خصوص اطلاع داد.

منبع: