هابل یک کوتوله سفید هم نوع خوار کشف کرد

تلسکوپ فضایی هابل یک کوتوله سفید مخرب پیدا کرده است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، وقتی سوخت ستاره ها تمام می شود و عمرشان تمام می شود، ستاره های بزرگ تر بصورت ابرنواخترهای بزرگ منفجر می شوند. اما ستارگان کوچک تر تغییرات متفاوتی را پشت سر می گذارند که در آن بخش هایی از جرم خودرا به بیرون پرتاب می کنند که طی آن یک سحابی سیاره ای در اطراف آنها ایجاد می شود و یک هسته کوچک و متراکم به نام کوتوله سفید برجا می ماند. مانند بیشتر ستارگان، خورشید ما در نهایت به یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد که با گرمای باقیمانده خود می درخشد اما دیگر بوسیله همجوشی انرژی تولید نمی کند.
بااینکه یک کوتوله سفید دیگر از نظر همجوشی فعال نیست اما هنوز یک هیولای ترسناک است. از آنجاییکه بقایای ستاره تا اندازه یک هسته کوچک تقلیل می یابد، یک کوتوله سفید بسیار متراکم می شود و گرانش این هسته می تواند اجسام اطراف آنرا ویران کند. بتازگی تلسکوپ فضایی هابل موردی از هم نوع خواری کیهانی را ازطریق یک کوتوله سفید که مواد سنگی و یخی محیط اطراف خودرا می بلعید، کشف کرده است.
این کوتوله سفید که “G۲۳۸-۴۴” نام دارد، نخستین کوتوله ای است که هم مواد سنگی-فلزی و هم مواد یخی را به سمت خود می کشد، این مورد از آن جهت اهمیت دارد که این مواد اجزای اصلی تشکیل دهنده سیارات هستند. بدین سبب مطالعه این کوتوله سفید می تواند به پژوهشگران کمک نماید تا در مورد نحوه تشکیل منظومه های سیاره ای اطلاعات بیشتری کسب کنند.
دانشمندان می دانند که وقتی ستاره ها پیش از رها کردن جرم خود و تبدیل شدن به کوتوله های سفید، به غول های قرمز تبدیل می شوند، بطور شایان توجهی بر سیاره های مجاور خود تأثیر می گذارند و از آنجاییکه کوتوله سفید مطالعه شده توسط هابل مواد در ارتباط با تشکیل سیاره ها، همچون عناصری مانند نیتروژن، اکسیژن، منیزیم، سیلیکون و آهن را به سمت خود می کِشد، پژوهشگران می توانند تلفیقی از عناصری را که سیارات در زمان شکل گیری به درون خود کشیده اند، مشاهده کنند.
علاوه بر این، این واقعیت که کوتوله سفید اجرام یخی را جذب می کند، نشان داده است که دنباله دارها می توانند در منظومه های سیاره ای رایج باشند، که این نظریه را تایید می کند که آب می توانست ازطریق یک دنباله دار یا سیارک به زمین اولیه آورده شده باشد.
“بنجامین زاکرمن”(Benjamin Zuckerman)، یکی از پژوهشگران، در اطلاعیه ای اظهار داشت: همانطور که می دانیم، حیات به یک سیاره سنگی نیاز دارد که با عناصر مختلفی مانند کربن، نیتروژن و اکسیژن پوشیده شده باشد. به نظر می آید عناصری که در این کوتوله سفید می بینیم به یک جرم والد صخره ای و غنی از مواد فرار نیاز دارند. این نخستین نمونه ی این چنینی است که در بین مطالعه صدها کوتوله سفید یافته ایم.

دسته‌ها