ناسا به دنبال رکوردشکنی دورترین اتصال به شبکه جی پی اس از ماه

ناسا با یک آزمایش پیشرفته در ماه، سیستم های ماهواره ای ناوبری جهانی(GNSS) را در این قمر زمین فعال خواهد نمود.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، سیستم GPS امکان دارد برای عملکرد روی زمین به ماهواره ها متکی باشد، اما استفاده از آن در فضا کمی پیچیده تر است.
گزارشی از آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) توضیح می دهد که ناسا درحال آماده شدن برای آزمایش یک سیستم ناوبری قمری جدید در ماه است که از ماه به سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی زمین(GNSS) متصل خواهد شد.
این مأموریت بی سابقه، رکورد دورترین اتصال به GPS را در فاصله تقریباً ۳۸۳ هزار کیلومتری از سطح زمین خواهد شکست.
ناسا می گوید، این مأموریت حداقل در سال ۲۰۲۴ توسط فرودگر “بلو گوست”(Blue Ghost) ساخته شرکت “فایرفلای ایرواسپیس”(Firefly Aerospace) برای آزمایش به ماه صورت خواهد گرفت.
سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی زمین(GNSS) از یک صورت فلکی ماهواره ای تشکیل شده است که سیگنال های موقعیت یابی، زمانبندی و ناوبری را به زمین ارسال می کند. رایج ترین این سیستم ها GPS است که توسط نیروی فضایی ایالات متحده اداره می شود.
حالا آزمایش گیرنده GNSS در ماه توسط ناسا معروف به “LuGRE” که بعنوان بخشی از همکاری با آژانس فضایی ایتالیا(ASI) توسعه یافته است، نخستین مکان یابی از ماه در تاریخ را رقم خواهد زد.
“فابیو دوویس” محقق ارشد توسعه گیرنده “LuGRE” در آژانس فضایی ایتالیا می گوید: “LuGRE” جدید ترین تلاش در یک مسیر طولانی است که برای توسعه قابلیت های GNSS در ارتفاع بالا طراحی شده است.
وی ادامه داد: ما یک آزمایش پیشرفته را توسعه داده ایم که بعنوان پایه ای برای سیستم های عملیاتی GNSS در ماه عمل خواهد نمود.
گیرنده “LuGRE” در طول سفر خود به ماه به هر دو سیستم GPS و صورت فلکی GNSS اروپا معروف به “گالیله” متصل خواهد شد. این گیرنده همینطور پیش از رسیدن به سطح ماه، تعدادی آزمایش ناوبری را در حین گردش به دور ماه انجام خواهد داد.
ارسال یک گیرنده GPS به ماه
هنگامی که “بلو گوست” روی ماه فرود بیاید، گیرنده “LuGRE” آنتن خویش را مستقر می کند و تقریباً ۱۲ روز به جمع آوری داده ها می پردازد. این داده ها به زمین بازگردانده می شوند تا جهت کمک به توسعه سیستم های GNSS ماه برای مأموریت های قمری آینده همچون فرود مأموریت “آرتمیس ۳” ناسا روی ماه مورد استفاده قرار گیرد.
“جی جی میلر” معاون مدیر سیاست و ارتباطات راهبردی برنامه ارتباطات فضایی و ناوبری ناسا(SCaN) توضیح می دهد: این امر دقت و انعطاف پذیری آنچه را که در طول مأموریت های “آپولو” در دسترس بود، بسیار بهبود می بخشد و امکان تجهیز و سناریوهای عملیاتی انعطاف پذیرتر را فراهم می آورد.
مأموریت “LuGRE” بخشی از یک تلاش گسترده تر برای افزایش اثربخشی GNSS و امکان استفاده از آن در ارتفاعات بیشتر است. در سال ۲۰۱۶ “ماموریت چند مقیاسی مغناطیس سپهری ناسا” از GPS در ارتفاع رکوردشکن ۷۰ هزار کیلومتری بالای زمین بهره برد و در سال ۲۰۱۹ با تعیین موقعیت مکانی خود با GPS در ارتفاع ۱۸۷ هزار و ۱۶۶ کیلومتری که تقریباً معادل نیمی از فاصله زمین تا ماه است، رکورد خویش را بهبود بخشید.
حالا ناسا با گیرنده “LuGRE” و استقرار سیستم جدید خود در سطح ماه، این فاصله را بیشتر از دو برابر خواهد نمود.

منبع:

دسته‌ها