دور دور تسلای ایلان ماسک در فضا به کجا رسید؟!

بهمن ماه سال ۱۳۹۶ بود که ˮایلان ماسکˮ یکی از ثروتندترین افراد دنیا و موسس شرکت خودروسازی ˮتسلاˮ و شرکت فضایی ˮاسپیس ایکسˮ، خودروی آلبالویی رنگ خودرا همراه با یک مانکن با لباس فضانوردی به نام ˮاستارمنˮ در حرکتی نمادین راهی مریخ کرد و مدتی پیش ادعا کرد که ˮاستارمنˮ هنوز درحال چرخش به دور سیاره سرخ است، اما یک دانشمند ریاضیدان ادعای او را رد کرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، در فوریه ۲۰۱۸، شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) متعلق به “ایلان ماسک”، خودروی “تسلا رودستر” شخصی وی را به فضا فرستاد. این خودرو که ظاهرا ازطریق یک مانکن با لباس فضایی موسوم به “استارمن”(Starman) هدایت می شد، با موشک “فالکون هوی” عازم مریخ شد. موشک “فالکون هوی”(Falcon Heavy) قدرتمندترین موشک قابل استفاده مجدد تا به امروز و بزرگترین موشک تاریخ است.

حالا نگاهی به پروسه این پرتاب خاص و اهداف و مراحلی می اندازیم که پشت سر گذاشته است و پیش رو دارد.
“ماسک” قبل از پرتاب این محموله فاش کرد که محموله داخل موشک، خودروی آلبالویی رنگ خود او است و این پرتاب در حالی انجام می شود که آهنگ “اودیسه فضایی” اثر “دیوید بوئی” در آن پخش خواهد شد. وی در آن زمان اظهار داشت: این خودرو در حالی فضا را می پیماید که یک مانکن با لباس فضایی پشت فرمان آن نشسته و آهنگ “اودیسه فضایی” از “دیوید بوئی” خواننده مشهور آمریکایی بطور مداوم درحال پخش است.
همیشه پرتاب های اول در موشک های جدید، موارد خطرناکی هستند و این توضیح می دهد که چرا “اسپیس ایکس” تصمیم گرفت “استارمن” و خودروی “رودستر” را در نخستین تجربه پرتاب “فالکون هوی” بعنوان یک محموله ساختگی پرتاب کند.
البته بازاریابی و تبلیغات نیز عامل دیگری بوده است، چونکه “ماسک” همچنان درحال تولید خودرو های برقی و خودران “تسلا” است و در این امر یکی از پیشگامان است.
وی در آن زمان ادعا کرد که وسیله نقلیه شخصی اش برای “یک میلیارد سال” در مدار سیاره سرخ خواهد ماند.
“ایلان ماسک” در حساب کاربری اینستاگرام خود به همه یادآوری کرد که پروازهای آزمایشی بطور معمول حاوی توده هایی به شکل بلوک های بتنی یا فولادی برای آزمایش ظرفیت بار موشک هستند، اما وی در عوض تصمیم گرفته خودروی خودرا به مدار بیضوی دور خورشید بفرستد که بگفته وی این سفر یک میلیارد سال طول خواهد کشید که البته کمی اغراق آمیز بنظر می رسد.
“ماسک” اظهار داشت: یک خودروی سرخ برای پرواز آزمایشی موشک های جدید به سیاره سرخ بجای محموله هایی که بطور معمول شامل توده های شبیه ساز در قالب بلوک های بتنی یا فولادی هستند. این خیلی خسته کننده بود و هر چیزی که خسته کننده باشد، افتضاح است. بدین سبب ما تصمیم گرفتیم چیزی غیرعادی را به فضا بفرستیم. این سفر شامل یک “تسلا رودستر” با پخش آهنگ اودیسه فضایی و یک میلیارد سال گردش در مدار مریخ خواهد بود.

“تسلا رودستر” فضایی حامل تمدن زمین است!
اندکی بعد از پرتاب “استارمن” اعلام گردید که یک کتابخانه به شکل یک لوح فشرده حاوی کتاب های مختلف همچون مجموعه کتاب های علمی-تخیلی اثر “آیزاک آسیموف” همراه با “استارمن” روانه اعماق فضا شده اند. این مجموعه هفت جلدی، مشهورترین مجموعه علمی-تخیلی است.
در حقیقت این مجموعه توسط لیزر روی یک دیسک کوارتز موسوم به “کتابخانه آرک”(Arch library) حک شده است طوری که تا میلیاردها سال سالم بماند.
در این مجموعه نوشته شده است که روزی کهکشان زیر و رو می شود و نیاز به تهیه یک دایره المعارف برای شروع تمدن بعدی خواهد بود.
ایده “ایلان ماسک” این بود که مقدار زیادی از اطلاعات حیاتی در مورد زمین و تمدن انسانی را در یک لوح کوچک ذخیره و در حجم زیاد کپی کند و نه فقط در سراسر زمین، بلکه در کل منظومه شمسی پخش کند. بدین سبب هنگامی که “تسلا رودستر” در روز ششم فوریه به همراه موشک “فالکون هوی” به فضا پرتاب شد، یکی از دو کتابخانه “آرک” را همراه خود برد.
ایده “ایلان ماسک” این بود که مقدار زیادی از اطلاعات حیاتی در مورد زمین و تمدن انسانی را در یک لوح کوچک ذخیره و در حجم زیاد کپی کند و نه فقط در سراسر زمین، بلکه در کل منظومه شمسی پخش کند.
این پروسه با بهره گیری از فناوری “ذخیره سازی نوری پنج بعدی” بر روی دیسک کتابخانه آرک ازطریق یک تیم تحت رهبری “پیتر کازانسکی” در مرکز تحقیقاتی “Optoelectronics” دانشگاه ساوتهمپتون چاپ شد. متن ها با بهره گیری از پالس های فمتوثانیه ای(۱۰ به توان منفی ۱۵ ثانیه) لیزر برای حک کد در سه لایه نانوساختاری جدا شده از یکدیگر تنها با فاصله یک میلیونیوم متر بر روی شیشه سیلیکا کوارتز نوشته شدند.
طبق گفته پژوهشگران، این کد را می توان با بهره گیری از میکروسکوپ نوری و پلاریزاسیون خواند و زمانی که این فناوری بطور کامل توسعه داده شود، قادر خواهد بود ۳۶۰ ترابایت داده را در یک دیسک پهن کوارتز به اندازه ۳.۷۵ اینچ ذخیره کند که در وضعیت سخت برای ۱۴ میلیارد سال سالم باقی خواهد ماند.

تسلا رودستر تهدیدی جهت زندگی در مریخ!
در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ پژوهشگران دانشگاه “پردو” معتقدند خودروی “تسلا رودستر” و “استارمن” که درحال پیشروی در اعماق فضا هستند، آلوده ترین شیء ساخته دست انسان در فضا هستند که می توانند مریخ را آلوده کنند.
پرتاب خودروی مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس توسط این شرکت به اعماق فضا کار خارق العاده ای بود که برای نخستین بار در تاریخ انجام شد. اما بگفته دانشمندان دانشگاه “پردو”(Purdue)، این خودروی اسپرت برقی و راننده مانکن پلاستیکی آن احیانا کثیف ترین جسم بدون سرنشین باشد که تابحال به فضا پرتاب شده است و تعداد زیادی از باکتری ها را حمل می کند که می توانند یک روز، مریخ را آلوده کنند.
بگفته دانشمندان دانشگاه “پردو”(Purdue)، این خودروی اسپرت برقی و راننده مانکن پلاستیکی آن احیانا کثیف ترین جسم بدون سرنشین باشد که تابحال به فضا پرتاب شده است و تعداد زیادی از باکتری ها را حمل می کند که می توانند یک روز، مریخ را آلوده کنند.
توافقنامه های بین المللی هرگونه کاوشگر بدون سرنشینی که مقرر است روی یک سیاره، ماه، سیارک و یا اجرام آسمانی دیگر فرود بیاید را ملزم به رعایت شدید استانداردهای استریلیزاسیون در درون و بیرون آن می کند تا احتمال این را که میکروب ها و باکتری ها یک مکان دیگر را آلوده کنند، از بین ببرد.
“جی ملوش”(Jay Melosh)، استاد علوم زمین، جو و سیاره ای در دانشگاه “پردو” می گوید: اگر زیست بومی در مریخ وجود داشته باشد، با “تسلا رودستر” در معرض خطر نابودی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: حتی اگر فضای بیرونی این خودرو با تابش اشعه تمیز شده بود، باز هم موتور آن کثیف است. خودرو ها تمیز نیستند و حتی اگر تمیز هم باشند، باز هم تفاوت زیادی میان تمیز بودن و استریل بودن وجود دارد.
به لحاظ قانونی این الزام برای فضاپیماها که روی سیارات دیگر فرود نمی آیند، مانند آنهایی که در مدار زمین قرار دارند، اعمال نمی گردد، اما مهندسی فضایی هم اکنون ماهواره ها را در اتاق های تمیز مخصوص سرهم می کند تا تجهیزات آن از آلودگی به گرد و غبار، خاک و سایر موارد دور بمانند.
در نهایت، تفاوت اصلی بین یک فضاپیما که مقرر است بر سطح یک جرم آسمانی فرود بیاید و یک فضاپیمایی که این وظیفه را ندارد، این است که اولی برای استریل شدن در یک محفظه مخصوص غول پیکر که برای این منظور طراحی شده با بخار شسته می شود تا هرگونه آلودگی میکروسکوپی از بین برود.
بدین ترتیب باید اظهار داشت که “تسلا رودستر” بسیار کثیف است. این خودرو یک تولید عادی است که شخص “ایلان ماسک”، بنیانگذار “اسپیس ایکس” با آن در جاده های عمومی رانندگی می کرد و پیش از پرتاب به فضا تمیز نشده بود.
البته “تسلا رودستر” در یک مدار بیضوی به دور خورشید قرار دارد که گمان می رفت برای ده ها میلیون سال در این مدار بچرخد تا این که تاثیر گرانشی زمین، مریخ یا مشتری سفر آنرا مختل کند و در این سفر بسیار استریل تر از آن شده است که هنگام پرتاب بود.
“تسلا رودستر” در تک تک لحظات، تا آن زمان که در نهایت در اتمسفر زمین یا مریخ سوزانده شود یا در خورشید سقوط کند، با میکروشهاب ها(micrometeoroid) که قطعات فلزی بسیار ریز هستند، همراه با اشعه ماوراء بنفش و پرتوهای کیهانی بمباران می شود و دمای آن تا ۱۲۷ درجه سانتیگراد بالا می رود. چنین شرایطی، همه باکتری ها را بر روی سطح خودرو نابود می کند. البته برخی از جاهای خودرو همچون داخل قاب و موتور وجود دارند که می توانند محفظه خوبی برای حفظ باکتری ها باشند، چونکه در آنجا میکروب ها می توانند کاملا خشک شوند و به دوران نهفتگی هزاران یا شاید میلیونها ساله بروند.
این احتمال وجود دارد که بخش هایی از “تسلا رودستر” در آینده دور در مریخ فرود آیند، هرچند احتمال دارد که بطور کامل در اتمسفر نازک مریخ نابود شوند. اما “آلینا الکسینکو”، استاد هوانوردی و کیهان نوردی در دانشگاه “پردو”، این مسئله را بعنوان یک وضعیت پنجاه پنجاه یا نیمه پر لیوان می بیند. وی می گوید: میزان باکتری ها در این خودرو می تواند هم بعنوان یک تهدید زیستی و هم بعنوان یک نسخه پشتیبان از زندگی در زمین در نظر گرفته شود.

“استارمن” یک دور به دور خورشید چرخید
در مرداد ۱۳۹۸ بود که “استارمن” موفق شد نظم سفر فضایی خودرا حفظ و یک دور به دور خورشید گردش کند. شرکت “اسپیس ایکس” در آن زمان آگاهی داد که خودروی “تسلا رودستر” همراه با “استارمن”، نخستین گردش خود به دور خورشید را تکمیل کردند.
نخستین گردش به دور خورشید در حالی انجام شد که ۵۵۷ روز از زمان پرتاب “استارمن” می گذشت و مسیری که این خودرو طی کرد، تا آن زمان به ۷۶۲ میلیون مایل می رسید.
سپس در مهر ماه ۱۳۹۹ “استارمن” به نزدیک ترین فاصله خود با مریخ رسید و کمی بیش از هشت میلیون کیلومتر یعنی کمتر از ۰.۰۵ واحد نجومی با این سیاره فاصله داشت.
یک واحد نجومی، متوسط ​​فاصله زمین تا خورشید یعنی حدود ۹۳ میلیون مایل یا ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.
در آن زمان، یک مطالعه مدل سازی از مدار این ماموریت مشخص کرد که “استارمن” در نهایت بعد از چند ۱۰ میلیون سال، به سیاره زهره یا زمین سقوط خواهد کرد، اما احتمال برخورد آن با زمین یا زهره در یک میلیون سال آینده به ترتیب فقط شش و ۲.۵ درصد است.
در آن زمان، یک مطالعه مدل سازی از مدار این ماموریت مشخص کرد که “استارمن” در نهایت بعد از چند ۱۰ میلیون سال، به سیاره زهره یا زمین سقوط خواهد کرد، اما احتمال برخورد آن با زمین یا زهره در یک میلیون سال آینده به ترتیب فقط شش و ۲.۵ درصد است.

خودروی من هنوز در مدار مریخ است!
نیمه آذر ۱۴۰۰(۶ دسامبر ۲۰۲۱) بود که “ایلان ماسک” در توییتر نوشت: “خودروی من هم اکنون در مدار مریخ است.” این یک ادعای جاه طلبانه بود که چندان درست نیست. این در حالی بود که سال گذشته، “اسپیس ایکس” ادعا کرد که “استارمن” نخستین گردش خودرا در مدار مریخ داشته است.
در صورتیکه “ایلان ماسک” ادعا کرد “استارمن” هنوز درحال چرخش به دور مریخ است، یک دانشمند، ادعای او را رد کرد.
“جاناتان مک داول”(Jonathan McDowell) اخترشناس مرکز اخترفیزیک “هاروارد-اسمیتسونیان” در جواب “ماسک” اظهار داشت که اینطور نیست.
وی ادعای “ماسک” را بررسی کرد و مسیر مداری “رودستر” را در فضا ترسیم کرد. وی اظهار داشت: در اصل، این وسیله نقلیه همچنان درحال چرخش به دور خورشید است ​​و فقط بخش هایی از مدار مریخ به دور خورشید را دور می زند. این با گردش به دور مریخ به شکل یک ماهواره یا مدارگرد، بسیار متفاوت می باشد.
“مک داول” با بهره گیری از سیستم “افق های آزمایشگاهی پیشران جت ناسا”، مرحله دوم موشک “فالکون هوی” را که “استارمن” با “تسلا رودستر” به آن پیچ شده است، ردیابی کرد.
این خودرو در ابتدا قرار بود در یک مدار دایره ای بین مریخ و خورشید قفل شود. اما موشک در راه متفاوتی قرار گرفت که در بعضی نقاط آنرا فراتر از مدار مریخ می برد.
همانطور که بالاتر گفته شد، تکمیل یک مدار به دور خورشید توسط “استارمن”، ۵۵۷ روز طول می کشد که بیشتر از سیاره زمین است.
طبق تخمین دانشمندان، این موشک حداقل میلیونها سال طول می کشد تا سقوط کند و زمین به احتمال زیاد محل سقوط آن خواهد بود.
طبق تخمین دانشمندان، این موشک حداقل میلیونها سال طول می کشد تا سقوط کند و زمین به احتمال زیاد محل سقوط آن خواهد بود.
دیگر مقاصد احتمالی سقوط آن، شامل سیاره زهره یا خود خورشید است که طبق گفته پژوهشگران دانشگاه “تورنتو”، حداقل ۱۰ میلیون سال دیگر رخ خواهد داد.
همین طور یک وب سایت بطور مستمر و فعال، موقعیت “استارمن” را رصد و ردیابی می کند و می بینیم که ارزیابی های “مک داول” با آنچه این وب سایت نشان می دهد، مطابقت دارد.
در نهایت، محاسبات “مک داول” و اطلاعات آن وب سایت نشان میدهد که “استارمن” که پشت فرمان تسلا رودستر “ایلان ماسک” نشسته است، در حقیقت به دور مریخ نمی چرخد، بلکه در یک مدار بیضوی به دور خورشید قرار دارد که گاهی از نزدیک مریخ نیز عبور می کند.

دسته‌ها