آنتن تلسکوپ فضایی جیمز وب روشن شد

به گزارش خرید بک لینک ناسا آنتن پرقدرت تلسکوپ فضایی جیمز وب را روشن کرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، روشن شدن آنتن “وب” به این رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری امکان ارسال تصاویر و داده را به زمین می دهد.
جیمز وب پیچیده ترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تابحال است که اواخر سال ۲۰۲۱ بعنوان جانشینی برای تلسکوپ فضایی هابل به فضا پرتاب شد.
همچون اهداف این تلسکوپ رصد سیارات فراخورشیدی قابل سکونت و قدیمی ترین اجرام قابل مشاهده کیهان است.
تا قبل از روشن شدن این آنتن، تمامی ارتباطات “وب” از راه آنتنی با برد متوسط در باند اس(S-band) و با فرکانس های بین دو تا چهار گیگاهرتز انجام می شد.
به نقل از این آژانس فضایی، آنتن پر سرعت “وب” در باند Ka با فرکانس ۲۶.۵ تا ۴۰ گیگاهرتز کار می کند و نرخ فروسوی(downlink) کمتری با استفاده از شبکه فضای عمیق ناسا فراهم می آورد. فروسو به خط ارتباطی رو به پایین امواج رادیویی از جانب ماهواره ها و تلسکوپ ها به سمت زمین گفته می شود.
این شبکه دارای سه ایستگاه زمینی در کالیفرنیا، کانبرا و مادرید است و این بدان معناست که با چرخش زمین همیشه یک منطقه برای “وب” قابل دسترس خواهد بود.
باند Ka سه سرعت انتقال داده دارد که پیش فرض آن بالاترین سرعت یعنی ۳.۵ مگابایت بر ثانیه است. برای درک بهتر سرعت آن میتوان اظهار داشت که سرعت متوسط دانلود با اتصال ۴G تلفن همراه حدود ۱ تا ۱.۲۵ مگابایت بر ثانیه است.
سرعت های کمتر این باند را هم میتوان زمانی که آب وهوا در ایستگاه های زمینی مناسب نمی باشد و امکان ایجاد تداخل وجود دارد مورد استفاده قرار داد.
زمانی که تلسکوپ فضایی جیمز وب تابستان سالجاری رصدهای خویش را آغاز کند، آنتن آن دو بار در روز دستکم ۲۸.۶ گیگابایت داده علمی را به زمین ارسال می کند.

این تلسکوپ در روز ۲۶ دسامبر(پنج دی) کمی بعد از ساعت ۱۰ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۸: ۳۰ به وقت تهران) فرایند آزادسازی “مجموعه آنتن گیمبالد”(Gimbaled Antenna Assembly) یا GAA را شروع کرد. این مجموعه، آنتن پر سرعت “وب” را در بر دارد. این آنتن در قسمت زیرین تلسکوپ قرار دارد.
تلسکوپ فضایی “وب” در روز ۲۵ دسامبر(چهارم دی) بعد از سالها تاخیر به فضا پرتاب شد و در روز دوشنبه ۲۴ ژانویه(چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰)، به مدار مورد نظر خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ نقطه ای متعادل از نظر گرانشی است که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد. رسیدن به این مدار نقطه پایانی بر سفر یک ماهه “وب” بود اما هنوز کارهای زیادی تا قبل از آغاز کار این تلسکوپ باید صورت گیرد.
برای هدایت فرایند تراز شدن هر ۱۸ بخش آینه اصلی این تلسکوپ، اعضای تیم “وب” آنرا بر روی یک ستاره درخشان دور دست متمرکز می کنند. آنها حالا این ستاره را برگزیده اند. این ستاره خورشید مانند، HD ۸۴۴۰۶ نام دارد و صورت فلکی دب اکبر در فاصله ی تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین قرار گرفته است.
باآنکه که ستاره HD ۸۴۴۰۶ برای مطالعه توسط جیمز وب بیش از اندازه درخشان است اما برای تراز کردن آینه ها هدف فوق العاده ای است.
مهندسان با استفاده از هر یک از بخش های آینه اصلی ۱۸ تصویر مجزا و بدون فوکوس از آن ثبت می کنند و سپس الگوریتم های کامپیوتری مشخص می کند که هر آینه چقدر برای تبدیل شدن به یک آینه واحد باید جابجا شود.
به نقل از ناسا انتظار می رود فرایند تراز شدن آینه ها چندین ماه به طول بیانجامد و حتی زمانی که تلسکوپ فعال می شود هم آینه ها باید بررسی و در صورت ضرورت هر چند روز یک مرتبه تنظیم شوند.

دسته‌ها