رصد کل آسمان تنها در ۲۴ ساعت!

به گزارش خرید بک لینک یک سیستم جدید از تلسکوپ ها هر ۲۴ ساعت یک مرتبه تمام آسمان را برای یافتن اجرام بالقوه خطرناک رصد می کنند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، یک سیستم جدید اخطار سیارات که توسط موسسه نجوم دانشگاه هاوایی (IfA) اداره می شود حالا قادر به اسکن کل آسمان شب هر ۲۴ ساعت یک مرتبه برای یافتن اجرام خطرناکی است که امکان سقوط آنها روی زمین سقوط وجود دارد. آخرین سیستم اخطار برخورد زمینی معروف به اتلس(ATLAS) که بودجه آنرا ناسا فراهم نموده است دامنه خویش را تا نیمکره جنوبی با استفاده از دو تلسکوپ هالئاکالا (Haleakalā) و ماونا لوا(Maunaloa) گسترش داده است.
ساخت و سازها حالا به پایان رسیده و عملیات دو تلسکوپ دیگر در آفریقای جنوبی و شیلی در حال انجام می باشد.
“جان تونری”(John Tonry)، استاد موسسه نجوم دانشگاه هاوایی و محقق اصلی “اتلس” می گوید: هر زمانی امکان دارد که از هر جهتی یک سیارک به سمت زمین بیاید و ازاین رو حالا “اتلس” تمام آسمان را در تمام زمان ها رصد می کند.
تلسکوپ های جدید در رصدخانه آفریقای جنوبی و رصدخانه ال ساس(El Sauce Observatory) در شیلی قرار دارند.
این مکان ها نه تنها به علت دسترسی شان به بخش جنوبی آسمان انتخاب شدند بلکه تفاوت زمانی آنها با هاوایی مد نظر بوده است و آنها می توانند زمانی که در هاوایی روز است آسمان را در شب رصد کنند. سیستم چهار تلسکوپ “اتلس” هم اکنون نخستین سیستم جهت بررسی سیارک های خطرآفرین است که می تواند هر ۲۴ ساعت یک مرتبه کل آسمان را رصد کند. این تلسکوپ ها که اندازه ی متوسطی دارند قادر به تصویربرداری از بخشی از آسمان ۱۰۰ برابر بزرگ تر از ماه کامل طی یک عکسبرداری هستند.
سیستم “اتلس” می تواند یک روز جلوتر اخطار نزدیک شدن یک سیارک با قطر ۲۰ متر که قادر به تخریب در سطح شهری است را فراهم آورد.
از آن جا که رصد سیارک های بزرگ تر را میتوان از فاصله دورتر شناسایی کرد، “اتلس” می تواند سه هفته زودتر اخطار نزدیک شدن یک سیارک ۱۰۰ متری که قادر به تخریب در مقیاس منطقه ای است را بدهد. سیارکی به این بزرگی می تواند ۱۰ برابر بیشتر از فوران اخیر آتشفشان هونگا تونگا(Hunga Tonga) صدمه وارد کند.

اولین نور و نخستین کشف در نیمکره جنوبی
بعد از سال ها فعالیت موفقیت آمیز در هاوایی، موسسه نجوم دانشگاه هاوایی از ناسا درخواست بودجه ای بیشتر برای ساخت دو تلسکوپ دیگر در نیمکره جنوبی داد.
این موسسه به دنبال شرکایی برای میزبانی از این تلسکوپ ها بود و رصدخانه نجومی آفریقای جنوبی (SAAO) و شراکتی چندنهادی در شیلی را برگزید.
حضور “اتلس” قابلیت های نجومی را در هر دو کشور به صورت قابل توجهی بالا می برد.
به رغم تاخیرهای بوجود آمده ناشی از محدودیت های سفر در نتیجه ی همه گیری کووید-۱۹ و مشکلات تأمین زنجیره مواد مورد نیاز، تیم “اتلس” از راه دور بر راه اندازی تلسکوپ های این سیستم با همراهی همکاران بین المللی در آفریقای جنوبی و شیلی نظارت کردند. در آفریقای جنوبی، فعالیتهای ساخت و ساز توسط رصدخانه نجومی آفریقای جنوبی رهبری می شد و در شیلی این تیم متشکل از شرکای گوناگونی همچون موسسه هزاره اخترفیزیک (Millennium Institute for Astrophysics) و رصد خانه ال ساس بود.

در روز ۲۲ ژانویه، “اتلس” در آفریقای جنوبی نخستین شی نزدیک به زمین معروف به ۲۰۲۲ BK که یک سیارک ۱۰۰ متری است و خطری برای زمین به حساب نمی آید را شناسایی کرد. تا به امروز، سیستم “اتلس” بیشتر از ۷۰۰ سیارک نزدیک به زمین و ۶۶ دنباله دار همچون “۲۰۱۹ MO” و “۲۰۱۸ LA” را شناسایی کرده است. این دو سیارک کوچک بی خطر در واقع به جو زمین برخورد کردند.
این سیستم به صورت ویژه برای تشخیص اجرامی طراحی شده که بسیار به زمین نزدیک می شوند و در فاصله ای نزدیک تر از فاصله زمین و ماه یعنی حدود ۳۸۴ هزار کیلومتری زمین قرار می گیرند.
تلسکوپ های جدید “اتلس” به سایر رصدخانه های زمینی موجود می پیوندند. به نقل از “لری دنیو”(Larry Denneau) اخترشناس موسسه هاوایی و از محقق های “اتلس”، همه ی این سیستم ها تخصص های متفاوتی دارند و با هم در تلاشند تا ما را از سیارک های خطرناکی که امکان دارد طی روزها یا دهه های آینده به هر نقطه ای از زمین برخورد کنند، در امان نگه دارند.

دسته‌ها