سردار جلالی: فقدان حکمرانی مدرن در فضای مجازی احساس می شود

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اعلان اینکه فقدان حکمرانی مدرن در فضای مجازی احساس می شود، اظهار داشت: نیازمند نظام رگولاتوری در فضای مجازی هستیم.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، سردار غلامرضا جلالی در برنامه غیر محرمانه شبکه دو سیما که به موضوع حکمرانی فضای مجازی اشاره داشت، رابطه بین حاکمیت، دولت و مردم در فضای مجازی را تعریفی بر حکمرانی فضای مجازی عنوان نمود که در آن خدمات و نیازهایی بین دولت و حاکمیت و مردم تبادل می شود و طرفین نقش ها و وظایفی نسبت به هم دارند.
وی با اعلان اینکه عوامل مختلفی مدلهای حکمرانی را تغییر می دهند، اظهار داشت: نخستین عنصر، موضوع تحول جدید در فناوری ها است که دیگر حکمرانی سنتی پاسخگوی تکنولوژی جدید نبوده و نمی تواند منافع مردم را تامین کند. به بیان دیگر قوانین و مقررات گذشته پاسخگوی نیازهای فعلی نیستند و در این فضا شاهد روابط تنظیم شده ای نیستیم؛ مردم نمی توانند خدمات مورد نیاز خودرا از سیستم بصورت کامل دریافت نمایند و دولت و حکومت هم نسبت به نوع خدمات به مردم گرفتار نوعی سردرگمی هستند.
سردار جلالی افزود: این عوامل سبب می شود که بگوییم زمان جابجایی و تنظیم یک مدل جدید حکمرانی در فضای مجازی رسیده که بتواند به همه این نیازها پاسخ دهد و مطابق با آن، مقررات و قوانین به شکلی تنظیم شوند که خدمات و نیازها و سایر الزامات در رابطه بین دولت و مردم تامین شود.
فقدان حکمرانی مدرن در فضای مجازی
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اعلان اینکه فقدان حکمرانی مدرن در فضای مجازی کشورمان احساس می شود و این مساله لطمه هایی دارد، اضافه کرد: مردم نمی توانند خدمات مورد نیازشان را بگیرند. دولت نمی داند تکالیفش چیست و چه کاری باید انجام دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ما در وضعیت حکمرانی فضای مجازی از یک نظام منسجم برخوردار هستیم؟ اظهار داشت: ما در نقطه صفر نیستیم اما فاقد یک نظام حکمرانی جامع فضای مجازی هستیم. چونکه قوانین ما پاسخگوی شرایط فعلی فضای مجازی نیست. قوانین ما بعضاً خیلی قدیمی هستند و یا در قالب اجرا نیستند و مدل گسترش زیرساخت های فضای سایبری کشور مبتنی بر قوانین نیست.
سردار جلالی با اشاره به این که اکنون دارایی های ما درحال تبدیل به دارایی های سایبری است اما نمی دانیم این دارایی ها کجاست، توضیح داد: روزی دارایی در قالب اسکناس و سکه بود اما اکنون به شکل دیجیتال است و معین نیست کجای این فضای لایتناهی سایبری قرار دارد. بنا بر این ما تاکیدمان این است که باید قلمرویی تعریف شود که بتوانیم داده های ارزشمندمان را آنجا نگه داری نماییم.
وی با طرح این چالش که نظام پولی ما در کجای فضای مجازی قرار دارد و اگر مورد تهاجم واقع شد چطور می توان از آن دفاع کرد، اظهار داشت: سوال این است که در رابطه بین حقوق مردم و حاکمیت، قوه قضائیه در کجای فضای سایبری می تواند اعمال قانون کند؟ اگر فردی از یک مجرم در فضای مجازی شکایتی داشته باشد، آیا قوه قضائیه قدرت برخورد دارد؟ مسلماً خیر. آیا سیستم هایی که در کشور ما خدمات ارائه می دهند تابع قوانین ما هستند؟ خیر.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این پرسش که با این وجود به چه چیزی حکمرانی فضای مجازی گفته می شود، اظهار داشت: هر زمان که حاکمیت بتواند هر آنچه نیازمندی مردم نسبت به فضای سایبری است را در امنیت و سلامت تامین کند می توانیم بگوییم که حکمرانی فضای مجازی اتفاق افتاده است.
نیازمند نظام رگولاتوری فضای مجازی هستیم
وی با تاکید بر این که دارایی سایبری را نمی توان در صندوقچه نگه داشت و باید امنیت آن تضمین شود، اشاره کرد: سلامت دارایی به لحاظ محتوا و داده ها هم در نظام حکمرانی مطرح است. یعنی در استفاده از این فضا، سلامت آن تامین شود. اینها وظیفه حاکمیت است. همانطور که از حاکمیت می خواهیم در فضای فیزیکی برای ما امنیت تامین کند.
سردار جلالی با اشاره به این که در این فضا، خیلی از قوانین ما نیازمند بازبینی هستند، اظهار داشت: ما فقر قانون داریم و قانون جامعی که بتواند این را پاسخگو باشد وجود ندارد. ما در فضای مجازی قوانین پایه و قوانین زودگذر داریم که شامل قوانین، مقررات، پروتکل و استاندارد می شود. برای این فضا، نیازمند نظام رگولاتوری فضای مجازی هستیم که هم قوانین پایه و چارچوب ها را مشخص نماید و هم در این چارچوب، برای نهادهایی که می خواهند فعالیت کنند مقررات تنظیم شود.
وی اشاره کرد: اکنون با ضعف مقررات مواجه هستیم و بنا بر این مسئولان وظایف را برعهده نمی گیرند چونکه قانون برای آنها تعیین تکلیف نکرده است. حالا که می خواهیم به سراغ قانون برویم، بعضاً فضاسازی هایی صورت می گیرد که می گویند می خواهند این فضا را ببندند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: اکنون نهادهای مختلف بصورت توافقی و برمبنای شیخوخیت مرکز ملی فضای مجازی درحال کار هستند اما این که آیا به همه این مصوبات و مقررات عمل می شود؟ خیر؛ ما برای رسیدن به یک نظام مطلوب فضای سایبری، چالش های بسیاری داریم.

دسته‌ها