شناسایی ژنی که می تواند کلید معمای رفتار عجیب کووید-۱۹ باشد

پژوهشگران موسسه تحقیقات در حوزه ترجمه ژنوم(TGen) که وابسته به مرکز درمان سرطان ˮشهر امیدˮ است ژن خاصی را شناسایی کرده اند که می تواند علت تفاوت بسیار زیاد در شدت بیماری افراد مبتلا به کووید-۱۹(COVID-۱۹) را توضیح دهد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، نتایج این مطالعه که اخیراً در مجله mSphere انتشار یافته است، یک مولکول ساخته شده از DNA به نام miR۱۳۰۷ را توصیف می کند که می تواند بر شدت بیماری تأثیر بگذارد. پرسش اینجاست چرا بعضی از افراد آلوده به سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲)، ویروسی که سبب کووید-۱۹ می شود، علایم خفیف دارند و یا حتی بدون علایم هستند، در حالیکه برخی دیگر به شدت بیمار می شوند یا حتی جان خویش را از دست می دهند؟
محققان با مقایسه عناصر ژنتیکی سارس-کوو-۲ با هفت کروناویروس انسانی دیگر، miR۱۳۰۷ را شناسایی نمودند. برخی از این ویروسها صرفاً ایجاد یک سرماخوردگی معمولی می کنند. علاوه بر این، آنها ژنوم سویه های ویروس کرونا را که خفاشها، خوکها، مورچه خوار پولک دار، راسوهای اهلی، گربه های زباد و مرغها را آلوده می کنند هم بررسی کردند.
این تحقیقات به رهبری دکتر نیکولاس چورک (Nicholas Schork)، رئیس بخش زیست شناسی دستگاه ها و پزشکی کمی در موسسه TGen انجام شد.
دکتر چورک اظهار داشت: ما به صورت سیستماتیک ژنها را نظیر به نظیر بررسی نموده ایم و تفاوت های توالی ژنی سارس-کوو-۲ را با سایر ژن های کروناویروس در انسان و حیوان بررسی کردیم. نتایج تحقیقات ما امکان ایجاد مدل هایی از نحوه تعامل ویروس و میزبان فراهم می آورد و درک ما را از مکانیسم های بیماری زای سارس-کوو-۲ بیشتر می کند و به ما نشان خواهد داد که برای رسیدن به اهداف درمانی باید چه رفتاری با ویروس و مبتلایان به آن داشته باشیم.
نتایج این مطالعه نشان داده است که miR۱۳۰۷ بعنوان یک کلید کنترل عمل می کند و ژنهای مختلف درون ویروس را روشن یا خاموش می کند و سبب کاهش یا افزایش شدت بیماری می شود به صورت مثال سرعت تکثیر ویروس را تنظیم می کند. در مطالعاتی که قبلا انجام شده است مشخص شده که miR۱۳۰۷ بر شدت انواع مختلفی از سرطان ها، بیماری های ریوی و آنفلوانزا، بخصوص ویروس آنفلوانزای H۱N۱ که سبب همه گیری ۲۰۰۹ شده است، تاثیر می گذارد. این ژنوم برای نخستین بار بعنوان یک عامل تنظیم کننده اصلی در ویروس اپشتن-بار (Epstein-Barr) شناخته شد. این ویروس سبب ایجاد بیماری مونوکلئوز عفونی می شود.
به قول دکتر چورک، نتایج این مطالعه زمینه ای برای تحقیقات بیشتر است و به طراحی واکسن بر مبنای پروتئین یا RNA، ایجاد نشانگرهای ژنتیکی خاص برای نظارت بر بیماری جامعه و ردیابی کووید-۱۹ از یک گونه ویروسی به گونه دیگر کمک خواهد نمود.

دسته‌ها