معاون وزیر ارتباطات خبر داد؛ اتصال اینترنت در روستاها برای آموزش مجازی

به گزارش خرید بک لینک معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از اتصال اینترنت روستاها با اولویت آموزش مجازی در ترم تحصیلی آینده اطلاع داد.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، ستار هاشمی امروز در همایش تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کویید ۱۹ که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار نمود: اوایل اسفند ماه به علت اینکه فکر می کردیم انتشار کرونا در کشور ناپایدار باشد، به بحث آموزش مجازی خیلی توجهی نشد.
وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات برپایه فهرست اعلامی وزارت علوم مبادرت به مجانی کردن اینترنت آموزش مجازی دانشگاه ها کرد، اضافه کرد: مجانی سازی اینترنت آموزش مجازی در ترم گذشته فراز و فرودهایی داشت؛ در واقع آن چیزی که صورت گرفت این بود که در بازه زمانی ۳-۴ ماهه فهرست دانشگاه ها را به صورت تدریجی به وزارت ارتباطات عرضه داد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات افزود: در ترم گذشته ما مجموعا بیشتر از ۱۸۵۲ سامانه آموزشی را در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه علمیه مجانی کردیم. در زمینه مجانی سازی آموزش مجازی نقدهایی وجود داشت و اعلام گردید برخی ترافیک ها را که وزارت ارتباطات اعلام نموده، مجانی نیست.
هاشمی افزود: به صورت مثال ما در این حوزه بررسی هایی را انجام دادیم و حتی آدرسی که به ما اعلام شده بود را چک می کردیم اما از سمت ما ترافیک مجانی بود اما دانشگاه اعلام می کرد مجانی نیست؛ در این حوزه لازم است برخی دانشگاه ها پیکر بندی های سامانه های خویش را بازبینی کنند و در این حوزه دقت نظر داشته باشند.
وی با بیان این مطلب که در ترم گذشته در بستر شبکه ملی اطلاعات ترافیک دو برابری را آن هم در شرایط تحریم ها تجربه کردیم، اضافه کرد: نکته بعدی این بود که در طول چند ماه گذشته، کسب و کارهای اینترنتی در این تعطیل نشد هرچند اعتقاد ما بر این است که بحث آموزش از ارکان اصلی توسعه کشور به حساب می آید.
معاون وزیر ارتباطات بیان نمود: در بعضی مواقع شاهد می باشیم در آموزش مجازی ارتباط قطع می شود که این مورد به زیرساخت ارتباطی ندارد. به صورت مثال امکان دارد سرور مورد نظر با اختلالاتی روبرو شده باشد که در این حوزه لازم است صدمه شناسی دقیقی صورت گیرد.
هاشمی در ادامه تصریح کرد: بنده عضو هیات علمی دانشگاه شیراز هستم و برای برگزاری کلاس های مجازی در طول ترم گذشته با مشکل جدی مواجه نبودم. اما به صورت مثال برخی همکاران ما در دانشگاه ها که تجربه آموزش آنلاین را نداشتند، با بیشترین مشکل مواجه گشتند. همینطور در دانشگاه هایی که مرکز الکترونیک نداشتند، مشکلات بیشتر بود.
وی با بیان اینکه راه اندازی فناوری ۵G در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد، اظهار داشت: از دوستانی که در این حوزه صاحب نظر هستند، جهت بررسی این فناوری دعوت کرده ایم. ۵G یکی از کارکردهایش این است که بستر مناسب تری برای اجرای آموزش بر بستر مجازی فراهم می آورد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات درباره مشکل عدم دسترسی دانشجویان در مناطق مرزی و روستاها به اینترنت اظهار داشت: طرحی وجود دارد که برپایه آن ما باید تا آخر سال ۱۴۰۰ کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات وصل کنیم؛ با عنایت به محدودیت منابع و تحریم های ظالمانه به صورت طبیعی اتصال این روستاها به اینترنت باید اولویت بندی شود.
هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته من است که اولویت ها را به نحوی پیش ببریم که بتوانیم بحث آموزش و پوشش بیشتری را داشته باشیم. پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت را زمانی در کشور خواهیم داشت که همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را پوشش دهیم.
وی در ادامه درخواست نمود روستاهایی که این پوشش را ندارند، جمع بندی شود و به ما منعکس شود. البته لازم است این مورد مدیریت و از یک پنجره واحد به وزارت ارتباطات اعلام گردد و ما در حد توان کمک خواهیم کرد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات درباره عمل نکردن برخی اپراتورها به ابلاغیه وزارت ارتباطات در مورد مجانی سازی اینترنت آموزش مجازی، اظهار داشت: باید قبول نماییم که اپراتورها در بخش خصوصی کار می کنند و بخش خصوصی به سود خود نگاه می کند در واقع طبیعت بخش خصوصی همین است و بالاطبع از مجانی کردن استقبال نمی کنند.
هاشمی در انتها اظهار داشت: از دانشگاه ها و مسولان وزارت علوم می خواهیم بررسی دقیقی از مناطق و دانشگاه هایی که اینترنت آموزشی آنها مجانی نشده داشته باشند و آنرا به وزارت ارتباطات اعلام کنند.

دسته‌ها