در دانشگاه ایلینویز انجام شد ضدعفونی کامل ماسک با پلوپز

این روزها زدن ماسک بسیار مهم می باشد، اما زدن ماسک تمیز و ضد عفونی شده بیشتر از آن اهمیت دارد و محققان اخیرا دریافته اند که پلوپزهای برقی می توانند کارایی بسیار مناسبی در ضدعفونی کردن ماسک های N۹۵ استفاده شده داشته باشند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تمام دنیا به این نتیجه رسیده اند که زدن ماسک بهترین راه برای جلوگیری از بیماری همه گیر کووید-۱۹ است. اما فقط زدن ماسک کافی نیست، بلکه باید ماسک های تمیز و ضد عفونی به صورت زد.
دانشمندان معتقدند که عوامل بیماری زا می توانند ۸ تا ۱۲ ساعت بر روی ماسک زنده بمانند. پزشکان راهکارهای مفیدی را در مورد نحوه تمیز کردن ماسک ها (به خصوص ماسک های N۹۵) عرضه کرده اند، اما محققان حالا به یک چاره جدید رسیده ایم.
یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه ایلینویز که در مجله Environmental Science and Technology انتشار یافته است، یک روش جایگزین آلودگی زدایی و ضد عفونی را برای ماسک ها عرضه می دهد. این مطالعه نشان داده است که ۵۰ دقیقه قرار گرفتن ماسک N۹۵ در حرارت خشک غذاپزهای برقی همچون پلوپزها می تواند به صورت موثر آنرا ضد عفونی کند. وقتی پلوپز روشن میشود ظرف چند دقیقه حرارت داخل آن به ۱۷۰ درجه سانتی گراد می رسد و این حرارت می تواند دمای ماسک ها را به حدود ۱۰۰ درجه برساند که برای ضدعفونی کردن آنها کافی است. با عنایت به این که حرارت سطح داخل دستگاه بالاتر از درجه ذوب شدن ماسک است، فرآیند ضد عفونی به این صورت است که برای پیشگیری از سوختن ماسکها ابتدا باید یک حوله تا شده کف دستگاه گذاشته شود و ماسکها روی آن قرار گیرند و به مدت ۵۰ دقیقه حرارت ببینند.
همانطور که امکان دارد شنیده باشید، تقاضا برای ماسک های با کارایی بالا همواره زیاد است و عرضه نمی تواند تقاضا را برآورده کند. این مورد کادر درمان را به خطر می اندازد، چونکه آنها بیشترین میزان از قرار گرفتن در معرض کروناویروس را دارند. ازاین رو یک راه سهل الوصل، در دسترس، مفید و ارزان ضروری بود.
“ویشال ورما” و “تان گوین” به ایجاد یک روش آلودگی زدایی که نیازی به آماده سازی نداشته باشد و دارای مؤلفه هایی با دسترسی ساده باشد، فکر کردند. چیزی که سریع و در دسترس باشد.
آنها در نهایت به این نتیجه رسیدند که یک اجاق برقی امکان دارد بتواند پاسخ این معما باشد. آنها آغاز به آزمایش کردند و آزمایش های اولیه که انجام شد، نتایج مطلوبی به دست آمد و مشخص شد که یک غذاپز برقی در خلاص شدن از دست چهار طبقه مختلف از ویروس ها که یکی از آنها نوعی از کروناویروس بود، کارآمد است.
آنچه تعجب آورتر است این است که این روش نسبت به تاباندن نور ماوراء بنفش هم کارآمدتر نشان داد.
این دو محقق بعد از آزمایشات گسترده با اطمینان خاطر گفتند: ما یک اتاقک را در آزمایشگاه آزمایش هوازی ساختیم تا به بررسی فیلتراسیون ماسک های تنفسی N۹۵ بپردازیم و ذرات عبوری از فیلتر آنرا اندازه گیری نماییم. در نهایت مشخص شد که این ماسک ظرفیت تصفیه خویش را بعد از پیمودن فرایند ضدعفونی در پلوپز برقی حفظ می نماید.
آنها افزودند: ماسک ها حتی بعد از ۲۰ بار ضد عفونی شدن در پلوپز، همچنان بیشتر از ۹۵ درصد کارایی خویش را حفظ کردند و هنوز هم به درستی بر روی صورت می نشینند و تغییر شکل نداده اند.

منبع:

دسته‌ها