معاون وزیر ارتباطات : افزایش ترافیک شبکه ملی اطلاعات با نسل پنجم ارتباطات

معاون وزیر ارتباطات با اعلان اینکه توسعه نسل ۵ ارتباطات (۵G) مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات است، اظهار داشت: این فناوری می تواند به افزایش ترافیک شبکه ملی و شکل گیری زیست بوم نوآورانه بیانجامد.

ستار هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند اجرای فاز آزمایشی فناوری نسل پنجم ارتباطات سیار (۵G) در کشور گفت: بیش از ۲ سال جهت راه اندازی ۵G در ایران برنامه ریزی شده و آمادگی زیرساختی، رگولاتوری و کاربست های این تکنولوژی در چارچوب نقشه راه، طی شده است.
وی اشاره کرد: فناوری ۵G مطابق با اهداف بالادستی نظام همچون مصوبه شورای عالی فضای مجازی مربوط به تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، در حال توسعه است.
معاون نوآوری وزیر ارتباطات با اعلان اینکه یکی از مولفه های اصلی فناوری ۵G تمرکز ویژه بر مصادیق نرم افزاری و طراحی و معماری بر پایه نرم افزار است، افزود: باتوجه به اهداف شبکه ملی اطلاعات، با حضور ذینفعان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، از این مولفه ها می توانیم در امتداد بومی سازی استفاده نمائیم.
هاشمی با تاکید بر اینکه جهت راه اندازی نسل پنجم ارتباطات (۵G) تنها به زیرساخت ارتباطی این تکنولوژی توجه نشده است، اضافه کرد: ۵G یک زیست بوم اقتصادیست که می تواند به شکوفایی اقتصاد دیجیتال نیز کمک نماید.
وی با اشاره به جلسات مختلفی که با ذینفعان این حوزه همچون بخش خصوصی توسعه دهنده خدمات نرم افزاری و اپلیکیشن، سازمان نظام صنفی کامپیوتری و سندیکای صنعت مخابرات انجام شد، اظهار داشت: در پروژه ۵G نگاه توسعه خدمات و استفاده از ظرفیت های بومی کشور برای توسعه تجهیزات وجود دارد. در همین حال از ظرفیت تحقیقاتی، اجرایی و فکری و مشورتی دانشگاه ها نیز در این پروژه بهره برده ایم.
معاون وزیر ارتباطات با اعلان اینکه ۵G امکان ارائه خیلی از خدمات را که تابحال میسر نبوده است، فراهم می آورد، اشاره کرد: همچون این خدمات می توان به جراحی ازراه دور در حوزه پزشکی اشاره نمود. به این معنا که اجرای کامل شبکه ۵G در کل کشور این امکان را برای توسعه عادلانه خدمات پزشکی در کشور فراهم می آورد.
وی اظهار داشت: از طرف دیگر تکنولوژی ۵G در صنایع مختلف، افزایش راندمان و خلق ثروت را به همراه خواهد داشت؛ برای مثال در حوزه کشاورزی می تواند به مدیریت منابع آب و تحقق کشاورزی هوشمند، بیانجامد. در همین حال در حوزه خودرو های خودران باتوجه به سیر تحولات هوش مصنوعی، نیازمند ۵G هستیم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به کارکردهای فناوری ۵G نسبت به نسل های قبل ارتباطات سیار، اظهار داشت: کاهش قابل توجه تاخیر در دریافت داده، افزایش سرعت و قابلیت اطمینان در شبکه، همچون کارکردهای این فناوری است که می تواند نویدبخش شکل گیری زیست بوم نوآورانه با خلق کاربردهای جدید در کشور باشد؛ این فناوری همین طور می تواند ترافیک شبکه ملی اطلاعات را افزایش داده و موجب ایجاد اشتغال در حوزه تخصصی ICT شود.

دسته‌ها