با همکاری پژوهشگر ایرانی و در دانشگاه تورنتو انجام شد توسعه آزمایش خونی جدید برای تشخیص تومور مغزی

پژوهشگران ˮدانشگاه تورنتوˮ کانادا در مطالعه اخیرشان با همکاری ˮگلاره زادهˮ (Gelareh Zadeh) پژوهشگر ایرانی موفق به توسعه آزمایش خون غیر تهاجمی شده اند که می تواند تومور مغزی را تشخیص دهد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، آزمایش خون جدید نویدبخش یک روش غیر تهاجمی برای پزشکان برای تشخیص و طبقه بندی تومورهای مغزی است. این آزمایش پیش از رسیدن به مرحله بالینی، نیاز به تأیید بیشتر دارد اما این روشی جدید راهی برای تشخیص سرطان مغز بدون نیاز به بیوپسی بافت جراحی شمرده می شود.
بافت برداری یا بیوپسی (Biopsie)، که به آن تکه برداری و نمونه برداری نیز می گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می شود و شامل برداشتن نمونه ای از سلول ها یا بافت ها جهت بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. بافت برداشته شده معمولاً توسط متخصص لطمه شناسی زیر میکروسکوپ بررسی می شود، اما می تواند به شکل شیمیایی نیز آنالیز شود. وقتی کل یک توده یا ناحیهٔ مشکوک برداشته می شود، این عمل بافت برداری برداشتی نامیده می شود.
در طی چند سال قبل دانشمندان در سراسر جهان بر طبق تشخیص حجم دقیقه ای از “دی. ان. ای تومور در حال گردش” (ctDNA) در نمونه های خون، در حال کوشش برای توسعه راهی برای تخشیص زودتر سرطان هستند. چالش بزرگ در توسعه این آزمایشات طراحی یک رویکرد حساس برای اندازه گیری گردش دی. ان. ای تومور است.
تحقیقات قبلی نشان میدهد که این روش می تواند کوچکترین اثر از دی. ان. ای تومور در حال گردش در نمونه های خون را تشخیص دهد اما مشخص نیست که آیا تومورهای مغزی را می توان با آزمایش برداشت یا خیر. تصور بر این بود که سد خونی مغزی ممکنست هرگونه حرکت دی. ان. ای تومور در حال گردش از ناحیه جمجمه را مسدود کند بدین سبب اگر این نوع آزمایش برای بعضی از سرطان ها مفید باشد، نمی تواند تومورهای مغزی را به دام اندازد. اما تحقیقات جدید پژوهشگران کانادایی به سرپرستی دانشمندان “دانشگاه تورنتو” موفق به توسعه آزمایشی شده اند که حساسیت بالایی دارد این روش بیوپسی مایع میتواند با موفقیت وجود سرطان مغز در نمونه های پلاسما خون را نشان دهد.
گلاره زاده یکی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: از آنجائیکه این آزمایش در برداشتن مقادیر کمی از سیگنال های بسیار خاص مشتق از تومور در خون بسیار حساس است، حالا یک روش جدید و غیر تهاجمی برای تشخیص و تمایز بین تومورهای مغزی است و چیزی که مدتهاست تصور می شد نا ممکن است.
مطالعه دیگری که اخیراً انتشار یافته است، اثربخشی آزمایش دی. ان. ای تومور در حال گردش خاص را در تشخیص سرطان کلیه در مراحل اولیه با بهره گیری از نمونه خون یا ادرار نشان داده است. هنوز مشخص نیست چه مدت طول خواهد کشید تا این آزمایش در دسترس پزشکان باشد، اما پژوهشگران اعلام نموده اند آزمایشات بیشتری برای تایید آن نیاز است.
یافته های این مطالعه جدید در مجله” Nature Medicine “منتشر شد.

دسته‌ها