پژوهشگران دانشگاه هایدلبرگ آلمان: ماده خاکستری مغز معتادان گوشی شبیه مغز معتادان است

به گزارش خرید بک لینک پژوهشگران ˮدانشگاه هایدلبرگˮ(Heidelberg University) آلمان در مطالعه اخیرشان با بررسی اسکن های مغزی برخی افراد دریافته اند که چگونه اعتیاد به تلفن همراه می تواند مغز افراد را تغییر دهد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، پژوهشگران آلمانی به تازگی اظهار کرده اند شکل و اندازه ماده خاکستری(Grey matter) مغز افرادی که بیش از اندازه از تلفن همراه استفاده می نمایند و به شکلی معتاد به استفاده از آن هستند همانند ماده خاکستری مغز مصرف کنندگان مواد مخدر است.
ماده خاکستری یکی از بخش های سیستم عصبی مرکزی است. سیستم عصبی مرکزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است.
ماده خاکستری مناطقی از مغز را که در حرکت ماهیچه ها و انجام کارهایی مانند دیدن و شنیدن، به خاطر سپردن امور، احساسات، گفتار و تصمیم گیری نقش دارد تحت کنترل خود دارد ازاین رو کمبود آن در مغز می تواند اثر منفی بر زندگی افراد بگذارد.
طی این مطالعه پژوهشگران ۴۸ فرد را مورد آزمایش قرار دادند و تصاویر این اسکن ها را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در بین این ۴۸ فرد ۲۲ فرد معتاد به استفاده از تلفن همراه و ۲۶ فرد از تلفن هوشمند به صورت عادی استفاده می کردند. پژوهشگران دریافتند افراد معتاد به استفاده از تلفن همراه از حجم ماده خاکستری کمتری در بعضی از قسمت های اصلی مغز خود برخوردار می باشند.

پژوهشگران علاوه بر آن دریافتند فعالیت مغز این افراد در مقایسه با افرادی که بیش از اندازه از تلفن های هوشمند استفاده نمی کنند، بسیار کمتر است.
پژوهشگران “دانشگاه هایدلبرگ” اعلام کردند، افراد دارای اعتیاد به تلفن های هوشمند دارای حجم بسیار کمتری از ماده خاکستری در بخش اینسولارقدامی چپ، قشر تمپورال پایینی و قشر پاراهیپوکامپ مغز خود هستند.
کاهش ماده خاکستری در یکی از این مناطق مانند بخش اینسولار قدامی چپ مغز افراد معتاد به تلفن همراه سبب می شود ساختار مغز آنها همانند ساختار مغز مصرف کنندگان مواد مخدر شود.
اعتیاد به تلفن های هوشمند سبب نگرانی بیش از اندازه دانشمندان و پزشکان شده است چون که برخی افراد به خصوص کودکان به تازگی بخش اعظمی از وقت خویش را صرف استفاده و بازی با گوشیهای هوشمند می کنند و این در شرایطی است که خیلی از افراد از نتایج منفی تلفن همراه بر جسم و مغز آنها آگاه نیستند.
یافته های این مطالعه در مجله “Addictive Behorsors” منتشر گردید.

دسته‌ها