تشخیص ترکیبات جدید آرسنیک در شالیزارها

خرید بک لینک: پژوهشگران دانشگاه ˮبایروثˮ موفق به توسعه یک روش اندازه گیری جدید برای تشخیص ترکیبات مضر آرسنیک در شالیزارها شده اند که با توجه به این که قوت غالب نیمی از جمعیت جهان، برنج است، می تواند به سلامت جهانی کمک شایانی کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، محققان دانشگاه بایروث(Bayreuth) آلمان، به همراه دانشمندانی از ایتالیا و چین برای نخستین بار بطور سیستماتیک تحقیق کرده اند که تحت چه شرایط و تا چه میزان، ترکیبات آرسنیک حاوی گوگرد در خاک شالیزارهای برنج شکل می گیرد. تا به امروز در ارزیابی اثرات سلامتی مصرف برنج این مسئله در نظر گرفته نشده است.
دانشمندان نتایج خودرا در ژورنال Nature Geoscience عرضه کرده و نیاز فوری به تحقیقات را با هدف محافظت از مصرف کنندگان برنج در مقابل خطرات سلامتی ترکیبات آرسنیک در مزارع برنج موسوم به “تیوآرسنات ها”(thioarsenates) اعلام نمودند.
تیم تحقیق به سرپرستی پروفسور “بریتا پلنر فردریش” ژئوشیمیدان زیست محیطی دانشگاه بایروث یک روش اندازه گیری را تهیه کرده است که با استفاده از آن می توان این ترکیبات را در خاک های شالیزار برنج با اطمینان تشخیص داد.
بنظر می رسد تابحال روش هایی که بطور معمول برای نظارت بر آرسنیک در مزارع برنج مورد استفاده قرار می گرفت، برای این منظور کافی نبوده است. این امر به این علت است که این روش ها قادر به شناسایی ترکیبات آرسنیک حاوی گوگرد نیستند و یا آنها را از ترکیبات آرسنیک حاوی اکسیژن متمایز می کنند.
این در خالی است که این مساله از نظر خطرات احتمالی سلامتی بسیار مشکل ساز است. حداقل یک ترکیب آرسنیک حاوی گوگرد کشف شده در شالیزارهای برنج قبلاً سرطان زا شناخته شده است. این امر موجب می شود که بطور خاص تشخیص ترکیبات آرسنیک حاوی گوگرد آلی و بررسی سمیت آنها از اهمیت بیشتری برخوردار شود. احتمالاً این ترکیبات به سبب روش های اندازه گیری ناکافی و نادقیق، تابحال با ترکیبات آرسنیک آلی اکسیژن غیر سمی اشتباه گرفته شده اند.
“فردریش” می گوید: جذب “تیوآرسنات ها” در گیاهان برنج و خطرات احتمالی برای سلامتی انسان ناشی از مصرف آنها فوراً نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. برنج مهم ترین ماده غذایی جهان است و پایه غذایی را برای بیشتر از نیمی از جمعیت جهان تشکیل می دهد.
وی خواهان تعیین محدودیت های قانونی برای همه ترکیبات سمی آرسنیک در آینده شده است و اضافه کرد: روش های تحلیلی برای نظارت بر میزان این ترکیبات که به درستی همه این ترکیبات را تشخیص دهد، باید یک روال قانونی شود.

پژوهشگران با استفاده از یک روش جدید اندازه گیری، تشکیل ترکیبات آرسنیک حاوی گوگرد را برای مدت طولانی در مزارع برنج در ایتالیا و چین مشاهده کرده اند. بنظر می رسد مقادیر “تیوآرسنات ها” به میزان قابل توجهی با pH خاک و سایر پارامترهای به راحتی قابل اندازه گیری ارتباط دارد. این یافته ها حاوی نقاط شروع ارزشمندی برای توسعه روش های پیش بینی هستند. اگر در آینده بتوانیم بدون تلاش فنی زیاد پیش بینی نماییم که در مزارع برنج به خصوص شالیزارهای بزرگ چه میزان ترکیبات آرسنیک حاوی گوگرد وجود دارد، می توان انتظار داشت نقش مهمی در ارزیابی خطرات سلامتی آن و کمک به سلامتی مردم داشته باشیم.
نویسندگان این مطالعه جدید، تحقیقات و اقدامات لازم را ضروری می دانند تا بتوانند بطور علمی خطرات سلامتی ناشی از این ترکیبات را ارزیابی کنند.
مطالعات انجام شده در آزمایشگاه های بایروث قبلاً تأیید کرده است که ترکیبات آرسنیک حاوی گوگرد می توانند وارد گیاه برنج شوند و حتی به دانه برنج نیز برسند. با این وجود برمبنای دانش فعلی ما، نمی توان اظهار داشت که آلودگی آرسنیک در برنج تماما در خاک انجام می شود.
پژوهشگران می گویند مطالعات بعدی ما نشان خواهد داد که آیا “تیوآرسنات ها” بعنوان یک خطر کلی یا فرصتی برای تولید برنج حاوی کمترین مقدار ممکن آرسنیک است که برای سلامتی خطرناک نباشد. در این صورت می توان دستورالعمل های بیشتری برای مدیریت آب یا خاک در مزارع برنج و پرورش هدفمند انواع جدید برنج توسعه داد.

منبع:

دسته‌ها