راه اندازی قطاری در چین که ریل ندارد!

به گزارش خرید بک لینک چینی ها به آزمایش تجاری یک قطار بدون ریل پرداختند که به صورت خودران حرکت می کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دو سال پیش بود که چینی ها از طرح مفهومی عجیب یک لوکوموتیو پرده برداری کردند که به جای خط راه آهن، از شبکه ای از حسگرها استفاده می نماید.
حال این طرح اجرایی شده و چین برای نخستین بار به جابه جایی مسافران با این قطار پرداخت.
این سیستم حمل و نقل به جای اینکه در خطوط ریلی ثابت بماند، ابعاد و نقشه مسیر خویش را طرح ریزی می کند.
راه آهن مجازی این قطار ۱۷.۷ کیلومتر بوده و از میان شهر “ایبلین” چین می گذرد و راه اندازی آن ۱۲۰ میلیون پوند هزینه برداشته است. ایبلین در استان “سیچوآن” قرار دارد.
با وجود اینکه این قطار خودران است، ولی یک فرد پشت فرمان می نشیند و کنترل قطار را به دست می گیرد. البته به رانندگی پشت این وسیله نقلیه نمی پردازد.
نقش این فرد این است که در موارد شکست سیستم خودران قطار یا موارد اضطراری، هوشیار باشد و وارد عمل شود.
اگر قطار از خطوط زرد رنگ مشخص شده در راه بیرون برود، سیستم به صورت خودکار به حالت دستی تغییر پیدا می کند.
در این قطار تلفیقی از فناوری “لیدار”(LIDAR) و “جی پی اس”(GPS) بکار گرفته شده که آنرا هدایت خواهد نمود. این فناوری ترکیبی، مشابه با سیستم موجود در خودرو های خودران است که در سراسر جهان توسعه یافته اند.
لیدار یکی ازفناوری های سنجش از راه دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب شده، فاصله را اندازه می گیرد. لیدار مشابه رادار است که بعضی اوقات هم رادار لیزری نامیده می شود.
تصور می شود به صورت روزانه تا ۱۰ هزار مسافر از این سیستم حمل و نقل استفاده کنند.

البته زمانی که این سیستم ریلی به شبکه ریلی با سرعت بالا متصل شد، تعداد مسافران به ۲۵ هزار نفر خواهد رسید.
خط قطار مذکور “ART T۱” نام دارد و می تواند با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت تردد کند و به صورت همزمان تا ۳۰۰ مسافر را حمل کند.

سیستم ریلی “ART” توسط شرکت “CRRC”، یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطار در جهان توسعه یافته و هدف آن افزایش سرعت حمل و نقل عمومی شهر “ژانژو”(Zhuzhou) است. شهری که بیشتر از چهار میلیون نفر جمعیت دارد.
وسعت این راه آهن نامرئی ۳.۷۵ متر است و بنا بر گفته مهندس ارشد پروژه، ساخت سیستم راه آهن مجازی ارزان تر از ساخت مترو یا ریل راه آهن برقی است.
او همینطور گفته که ساخت یک کیلومتر ریل راه آهن برقی در چین ۱۷ تا ۲۳ میلیون پوند هزینه برمی دارد ولی این مبلغ برای یک کیلومتر ریل مجازی با فناوری پیشرفته به حدود ۵.۷ تا ۱۱.۴ میلیون پوند می رسد.
گفتنی است سنسورهای مختلفی در قطار استفاده شده که اطلاعات سفر را گردآوری می کنند.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

دسته‌ها