پیش بینی ابتلای افراد به کووید-۱۹ بدون آزمایش و با بهره گیری از هوش مصنوعی

خرید بک لینک: پژوهشگران ˮدانشگاه کینگز لندنˮ، ˮبیمارستان عمومی ماساچوستˮ و شرکت علوم بهداشتیˮ ZOEˮ یک مدل تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده اند که می تواند بر طبق علایم یک فرد احتمال ابتلای وی به بیماری کووید-۱۹ را پیش بینی نماید.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، این مدل هوش مصنوعی با مقایسه علایم افراد و نتایج آزمایشات رایج کووید(COVID) و با بهره گیری از داده های برنامه مطالعه علایم کووید(COVID Symptom Study app) برای پیش بینی ابتلای هر فرد به بیماری کووید-۱۹ استفاده می نماید.
پژوهشگران می گویند که این مدل می تواند در مناطقی که دسترسی به آزمایش محدود است، به افراد کمک نماید. دو آزمایش بالینی این سیستم در انگلستان و ایالات متحده مقرر است به زودی آغاز شود.
بیش از ۳.۳ میلیون نفر در سطح جهان این اپلیکشن را دانلود کرده اند و از آن استفاده می نمایند تا روزانه وضعیت سلامتی خودرا گزارش دهند و در آن بگویند که حالشان خوب است یا علایم جدیدی مانند سرفه مداوم، تب، خستگی و از بین رفتن حس چشایی یا بویایی(نابویایی یا کربویی یا آنوسمی) را دارند. در این مطالعه، پژوهشگران داده های جمع آوری شده از حدود ۲.۵ میلیون نفر در انگلستان و ایالات متحده را که مرتباً وضعیت سلامتی خودرا در برنامه ثبت می کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. حدود یک سوم از آنها علایم در رابطه با بیماری کووید-۱۹ را ثبت کرده بودند. از این تعداد، ۱۸ هزار و ۳۷۴ فرد گزارش دادند که آزمایش کروناویروس را انجام داده اند و از این میان جواب آزمایش ۷ هزار و ۱۷۸ نفر مثبت بوده است.
پژوهشگران این مطالعه در گام بعد این مساله را که کدام علایم بیشتر با بیماری کووید-۱۹ و با احتمال مثبت شدن جواب آزمایش افراد مرتبط بوده را مورد بررسی قرار دادند.
آنها طیف گسترده ای از علایم را در مقایسه با سرماخوردگی و آنفلوانزا مشاهده کرده و تنها بر روی تب و سرفه تمرکز نکردند.
در نهایت آنها دریافتند که از بین رفتن حس چشایی و بویایی(آنوسمی) یکی از علایم برجسته و خاص است و دو سوم از کاربرانی که جواب آزمایش آنها مثبت بوده و به بیماری کووید-۱۹ مبتلا بوده اند در مقایسه با بیش از یک پنجم شرکت کنندگان که آزمایش آنها منفی بوده، این علایم را گزارش داده اند. این یافته ها حاکی از آنست که آنوسمی نسبت به تب یکی از علایم مهم برای پیش بینی بیماری کووید-۱۹ است و گزارش ها حاکی از آنست که از دست دادن حس بویایی و چشایی از علایم شایع این بیماری هستند.
پژوهشگران سپس یک مدل ریاضی ایجاد کردند که با دقت نزدیک به ۸۰ درصد و بر طبق سن، جنسیت و تلفیقی از چهار علایم اصلی مانند از بین رفتن حس بویایی و چشایی، سرفه شدید یا مداوم، خستگی و از دست دادن اشتها پیش بینی می کند که آیا یک فرد احتمال مبتلاشدن به بیماری کووید-۱۹ را دارد یا خیر.
پژوهشگران از این مدل جهت بررسی بیش از ۸۰۰ هزار کاربر این برنامه که علایم را تجربه کرده اند، استفاده کردند و پیش بینی کردند که تقریباً زیر یک پنجم افرادی که حال مساعدی نداشتند(۱۷.۴۲) احتمالاً در آن زمان بیماری کووید-۱۹ داشته اند.
پژوهشگران پیشنهاد می کنند که ترکیب این مدل پیش بینی هوش مصنوعی با بهره گیری از برنامه می تواند به محض شروع نخستین علایم این بیماری به شناسایی افرادی که احتمالاً به این بیماری مبتلا هستند، کمک شایانی کند.
پروفسور “تیم اسپکتر”(Tim Spector) از دانشگاه کینگز لندن اظهار داشت: نتایج مطالعه ما نشان میدهد که از بین رفتن حس چشایی و بویایی علایم اصلی آگهی دهنده مبتلاشدن به بیماری کووید-۱۹ است و باید در غربالگری عادی برای این بیماری گنجانده شود.
یافته های این مطالعه در مجله ” Nature Medicin” منتشر گردید.

منبع:

دسته‌ها