چرا هیچ مقرراتی برای تنظیم هوش مصنوعی وضع نمی شود؟

خرید بک لینک: همه در تنظیم مقررات برای هوش مصنوعی هم نظرند و خیلی از غول های فناوری جهان در این مورد هشدار داده اند پس چرا هنوز هیچ توافقی در مورد نحوه ی انجام آن صورت نگرفته است؟
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از وایرد، قانونگذاران و مدیران اجرائی ایالات متحده بطور یکسان می گویند که قوانین جدیدی برای جلوگیری از لطمه های هوش مصنوعی مورد نیاز است با اینحال تاکنون، لیست آرزوهای مطرح شده از لیست قوانین پیشی گرفته است.
در صورتیکه هوش مصنوعی بطور جنون آمیزی درحال گسترش است، یک اجماع غیرمنتظره در خصوص نیاز به تنظیم مقررات برای آن شکل گرفته است.
حالا نه فقط دولت ها، بلکه افرادی که سیستم های هوش مصنوعی می سازند نیز پیشنهاد می کنند که تعدادی از قوانین جدید ممکنست در جلوگیری از لطمه زا شدن این فناوری مفید باشد. ایده این است که الگوریتم ها را در راه شریک و وفادار به انسانیت نگه داریم.
بااینکه از شروع ظهور چت جی پی تی(ChatGPT)، بسیاری در دنیای فناوری پیشنهاد کرده اند که تنظیم قوانین کنترل کننده ممکنست ایده خوبی باشد، اما بیشترین درخواست از طرف تاثیرگذارترین شخصیت در عرصه ی هوش مصنوعی یعنی مدیر عامل شرکت OpenAI، سم آلتمن بود. او اوایل این ماه در حضور یک کمیته ی فرعی قضایی سنای ایالات متحده اظهار داشت: من فکر می کنم اگر این فناوری اشتباه جلو برود، ممکنست خیلی بد جلو برود. ما می خواهیم با دولت برای جلوگیری از این اتفاق همکاری نماییم.
این اساسا خبر خوشایندی برای دولت می باشد که مدتی است روی این نظریه پافشاری می کند. آلتمن تنها چند روز پیش از اظهاراتش، در بین گروهی از رهبران فناوری حضور داشت که به کاخ سفید فراخوانده شده بودند تا هشدار کامالا هریس، معاون رییس جمهور را در مورد خطرات هوش مصنوعی بشنوند که از این صنایع می خواست به یافتن راهکار کمک کنند.

انتخاب و اجرای آن راهکار ها ساده نخواهد بود. ایجاد تعادل مناسب بین نوآوری در صنعت و پشتیبانی از حقوق شهروندان یک چالش بزرگ است. اعمال محدودیت بر روی چنین فناوری نوپایی، خطر توقف پیشرفت های بزرگ را پیش از توسعه به همراه دارد. علاوه بر این، حتی اگر ایالات متحده، اروپا و هند از این محدودیت ها استقبال کنند، آیا چین نیز همین کار را خواهد کرد؟
کاخ سفید بطور غیرمعمولی در کوشش برای تشریح مقررات مربوط به هوش مصنوعی فعال بوده است. در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ درست یک ماه پیش از ظهور طوفانی چت جی پی تی دولت آمریکا مقاله ای به نام طرح اولیه ی منشور حقوق هوش مصنوعی منتشر نمود که نتیجه یک سال آمادگی، نظرات عمومی و تمام دانشی بود که فن سالارها یا تکنوکرات ها می توانستند به دست آورند.
از آنجائیکه خوانندگان ممکنست کلمه ی طرح اولیه را با دستور اشتباه بگیرند، در این مقاله به صراحت در مورد محدودیت ها توضیح داده شده است. «طرح منشور حقوق هوش مصنوعی غیر الزامی است و سیاست دولت ایالات متحده را تشکیل نمی دهد.»
این منشور حقوق هوش مصنوعی نسبت به آن چه در قانون اساسی ایالات متحده همچون اسلحه، آزادی بیان و روند قانونی وجود دارد، کمتر الزامی و بحث برانگیز است. بلکه در عوض نوعی لیست آرزوهای فانتزی است که برای خنثی کردن یک لبه ی شمشیر دو لبه ی پیشرفت طراحی شده است.
از آنجا که این طرح اولیه به خوبی اهداف قوانین ممکن را بطور خلاصه شرح می دهد به برخی نکات کلیدی آن می پردازیم.
افراد نباید با تبعیض الگوریتم ها مواجه شوند و سیستم ها باید به روشی عادلانه استفاده و طراحی شوند. افراد باید بوسیله محافظ های داخلی در مقابل داده های توهین آمیز در امان باشند و باید در مورد نحوه ی استفاده از داده های مربوط به خودشان اختیار عمل داشته باشند. افراد باید بدانند که یک سیستم خودکار درحال استفاده است و درک کنند که چگونه و چرا در نتایجی که بر آنها تاثیر می گذارند کمک می نماید. افراد باید بتوانند، در صورت لزوم، انصراف دهند و به فردی دسترسی داشته باشند که بتواند به سرعت مشکلاتی را که با آن مواجه می شوند، بررسی و برطرف کند. تک تک این نکات بطور بالقوه می توانند ما را در مرزهای واقعی که ممکنست برای کاهش جنبه ی تاریک هوش مصنوعی در نظر بگیریم راهنمایی کنند.
مواردی همچون اشتراک گذاری آن چه در آموزش مدلهای زبان بزرگ مانند مدلهای پشتیبان چت جی پی تی صورت می گیرد، و امکان انصراف برای کسانی که نمی خواهند محتوایشان قسمتی از آن چه مدل زبانی بزرگ به کاربران ارائه می دهد، باشد. قوانینی مقابل تعصب داخلی و قوانین ضد انحصار که چند شرکت غول پیکر را از ایجاد یک گروه هوش مصنوعی که تقریباً تمام اطلاعات دریافتی ما را یکسان سازی می کند باز می دارد و صیانت از اطلاعات شخصی افراد که توسط محصولات هوش مصنوعی استفاده می شود می توانند کمک کننده باشند.
خواندن این لیست همین طور دشواری تبدیل پیشنهادهای الهام بخش به قوانین الزامی واقعی را نشان میدهد.
وقتی به نکات طرح اولیه کاخ سفید دقت می کنید، مشخص می شود که آنها فقط در مورد هوش مصنوعی صدق نمی کنند، بلکه تقریباً همه چیز در عرصه ی فناوری را شامل می شوند. به نظر می آید که هر یک از آنها حقوق کاربر را در بر می گیرند. فناوری های بزرگ منتظر هوش مصنوعی مولد نمانده بودند تا الگوریتم های ناعادلانه، سیستم های غیرشفاف، داده های توهین آمیز و عدم امکان انصراف را توسعه دهد.

در جلسه ی استماع سنایی که آلتمن در آن صحبت کرد، سناتورها همگی جملاتی مشابه گفتند. وقتی نوبت به تنظیم مقررات برای شبکه های اجتماعی رسید، اشتباه پیش رفتیم، پس بیایید در مورد هوش مصنوعی اشتباه را تکرار نکنیم.
اما هیچ قانون مرور زمانی برای وضع قوانین برای جلوگیری از سو استفاده های قبلی وجود ندارد. قانون مرور زمان اشاره به قوانینی دارد که توسط قانون گذار تعریف می شود و به زمانی گفته می شود به سبب قانون بعد از انقضای آن مدت، تعقیب فرد و مسئله قانونی موقوف خواهد شد.
میلیاردها نفر، همچون تقریباً همه افراد در ایالات متحده که امکانات لازم جهت استفاده از تلفن هوشمند را دارند و هنوز در شبکه های اجتماعی حضور دارند، مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و حریم خصوصی آنها به خطر می افتد. هیچ چیز مانع از سخت گیری کنگره در قبال این شرکتها و بالاتر از همه، تصویب قوانین حفظ حریم خصوصی نمی شود.
ایجاد تعادل مناسب بین نوآوری در صنعت و پشتیبانی از حقوق شهروندان یک چالش بزرگ است. اعمال محدودیت بر روی چنین فناوری نوپایی، خطر توقف پیشرفت های بزرگ را پیش از توسعه به همراه دارد. این حقیقت که کنگره این کار را انجام نداده است، چشم انداز لایحه ی هوش مصنوعی را با تردید جدی مواجه می کند. جای تعجب نیست اگر برخی تنظیم کننده های مقررات، خصوصاً لینا خان رییس کمیسیون فدرال تجارت، منتظر قوانین جدید نیستند. او ادعا می کند که قانون فعلی صلاحیت قضایی زیادی را برای آژانس او فراهم می آورد تا با مسائل مربوط به تعصب، رفتار ضدرقابتی و تجاوز به حریم خصوصی محصولات جدید هوش مصنوعی مواجه شود.
در همین حال، دشواری ارائه قوانین جدید و بزرگی کاری که باید صورت گیرد در این هفته زمانی که کاخ سفید اطلاعات جدیدی در مورد منشور حقوق هوش مصنوعی منتشر کرد، مورد توجه قرار گرفت. توضیح داده شده است که دولت بایدن تلاش زیادی برای ارائه یک استراتژی ملی هوش مصنوعی می کند اما ظاهرا «اولویت های ملی» در آن استراتژی هنوز مشخص نشده است.
حالا کاخ سفید از شرکت های فناوری و سایر ذینفعان هوش مصنوعی همراه با عموم مردم می خواهد تا به ۲۹ سؤال در مورد مزایا و خطرات هوش مصنوعی پاسخ دهند.
همانطور که کمیته فرعی سنا از آلتمن و همکارانش خواست تا مسیری رو به جلو پیشنهاد کنند، دولت نیز از شرکتها و مردم می خواهد ایده هایی عرضه کنند.

منبع:

دسته‌ها