در دانشگاه پنسیلوانیا ابداع شد ربات دریایی که فقط با یک موتور کار می کند

خرید بک لینک: پژوهشگران ˮدانشگاه پنسیلوانیاˮ در پروژه جدید خود، نوعی ربات دریایی ابداع نموده اند که هزینه کمتری نسبت به ربات های دیگر دارد و تنها با یک موتور کار می کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلور، پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا” (UPenn)، نوعی قایق رباتیک طراحی نموده اند که می توان از آن جهت بررسی اقیانوس ها یا انجام دادن عملیات دریایی استفاده نمود. این ربات دریایی ارزان قیمت موسوم به “مودبوت”(Modboat) می تواند تنها با استفاده از یک موتور در آب شنا کند.
“گدالیا نیژنیک”(Gedaliah Knizhnik)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ایده اصلی این پروژه، از پژوهشی به دست آمده که در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود. از آنجائیکه در آزمایشگاه من، ربات های ارزان قیمت مورد بررسی قرار می گیرند، فورا از این ایده استقبال شد. ما تجربه کار با ربات های دریایی را داشتیم؛ در نتیجه این فرصت خوبی بود تا آنرا گسترش دهیم.
هدف طولانی مدت این پژوهش، ابداع تعداد قابل توجهی از قایق های رباتیک است که می توانند کارها را به صورت گروهی انجام دهند. این پژوهش، اولین گام در این راه بشمار می رود و می تواند به طراحی ربات های دریایی کمک نماید که هم کارآمد و هم مقرون به صرف هستند.

مدبوت، طراحی ساده ای دارد و می تواند به صورت موثر به حرکت کردن در آب بپردازد. این ربات، از یک بدنه اصلی و دو باله تشکیل شده و می تواند تنها با استفاده از یک موتور حرکت نماید.
هدایت این ربات در یک جهت خاص، با تنظیم سرعت آن امکان پذیر می شود تا بدین ترتیب ربات بتواند بدن خودرا به چپ یا راست بچرخاند و یا میزان حرکت باله ها را هنگام شنا تغییر دهد.

نیژنیک افزود: ربات ما، به خوبی ربات های دیگر شنا نمی کند اما طراحی منحصر به فرد آن فقط با استفاده از یک موتور انجام شده است؛ در صورتیکه معمولا ربات ها حداقل به دو موتور نیاز دارند. این طراحی سبب می شود که هزینه ساخت ربات، کمتر باشد و امکان تولید تعداد قابل توجهی از آنها برقرار شود. بدین ترتیب، شنای ضعیف ربات ها نیز جبران خواهد شد.
پژوهشگران، ربات خودرا در مجموعه ای از آزمایش ها مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که این ربات می تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

نیژنیک اضافه کرد: ساخت ربات های مقرون به صرفه، کمتر امکان پذیر می شود برای اینکه تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آنها، هزینه بالایی دارند. ما در این پژوهش نشان داده ایم که چگونه می توان طراحی منحصر به فردی را برای ساخت ربات در نظر گرفت تا به ابزاری کاربردی تبدیل گردد.
حال که در این پژوهش نشان داده ایم رباتی با این طراحی می تواند به خوبی کار و شنا کند، باید به این فکر باشیم تا آنرا در مکان های مورد نظر خود به کار بگیریم. ما هم اکنون تلاش می نماییم تا ربات را در مسیرهای خاصی هدایت نماییم و آنرا برای وظایفی مانند قرار دادن سنسور و اندازه گیری به کار ببریم.
این پژوهش، در مجله “arXiv” به چاپ رسید.

منبع:

دسته‌ها