دیپلماسی فناوری کلید صادرات دیجیتال ایران

به گزارش خرید بک لینک، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات در گزارش عملکرد یک ساله حوزه ماموریتی خود، دیپلماسی فناوری را راهبرد اصلی توسعه بازارهای خارجی عنوان نمود و از موفقیت در صادرات تجهیزات مخابراتی اطلاع داد.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ میثم عابدی، معاون فناوری، نوآوری و امور بین الملل وزیر ارتباطات، در ابتدا با اشاره به «دیپلماسی فناوری» بعنوان یکی از اولویت های اصلی وزیر ارتباطات دراین دوره، دیپلماسی فناوری را استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای داخلی برای حضور در بازارهای خارجی دانست و اظهار داشت: کشور ما از لحاظ نیروی انسانی، کشور مستعد و توانایی است و در همه حوزه ها، چه توسعه زیرساخت ها و چه توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال، توانمندیهای خوبی داریم و ظرفیتهای نوآورانه بالقوه زیادی وجود دارد که می شود در آینده عملیاتی کرد.
وی با بیان اینکه، برعکس بسیاری از کشورها که فقط مصرف کننده تکنولوژی هستند و زیست بوم اختصاصی ندارند، اضافه کرد: ما در ایران زیست بوم خودمان را توسعه داده ایم. اگر به کشورهای اطراف بروید، می بینید در خیلی از کشورها ظرفیت هایشان بسیار محدودتر است. در آفریقا هم عمدتا با کمک غربی ها زیست بوم هایی به وجود آمده که بسیار کوچک تر از ایران است. این ها همه موجب می شود کشور ما توانایی و استعداد ویژه ای برای توسعه بازار و ایجاد ارزآوری داشته باشد.

ونزوئلا، مدل موفق همکاری فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به هدف گذاری بازارهای مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: ابتدا بازار آمریکای جنوبی با تأکید بر کشور ونزوئلا بود که موفقیتهای خوبی در یک سال قبل داشته ایم؛ هم در حوزه زیرساخت و هم در حوزه سکوهای دیجیتالی پروژه هایی در این کشور داریم. ونزوئلا برای ما یک مدل موفق است که با آن می توانیم به بازار کشورهای دیگر مثل برزیل، نیکاراگوئه و کوبا هم برویم.
وی با اشاره به آغاز به کار در ونزوئلا با تجهیزات پسیو مثل فیبر نوری و متعلقات مورد نیاز برای توسعه شبکه انجام شد، اضافه کرد: پس از آن وارد تجهیزات اکتیو شدیم؛ مثل شبکه انتقال که الان قراردادش درحال تحویل است. برای حضور پایدارتر، تولید تجهیزات پسیو را در ونزوئلا شروع کردیم و در ادامه آن کارخانه فیبر نوری و کارخانه میکروداکت است که درحال راه اندازی در ونزوئلاست.
عابدی نوع همکاری با ونزوئلا را بصورت مشارکتی مطرح کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی ایران با طرف ونزوئلایی بصورت شراکتی وارد تولید شده است و هدف، توسعه بازار و در دست گرفتن این بازار است.
وی اضافه کرد: هم اینک برای ایجاد زیرساخت های در رابطه با اقتصاد دیجیتال مثل شبکه ابری و خدمات دیجیتال ونزوئلا کار می نماییم که قراردادهایش غائی شده و با حضور رئیس دولت امضا خواهد شد. همین طور قراردادی در حوزه رادیو و تلویزیون ونزوئلا (بردکست) درحال امضاست که به صنعت الکترونیک هم مرتبط می باشد.

گسترش دیپلماسی فناوری در آفریقا و آسیای میانه

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از پیگیری همین موارد همکاری در آفریقا با تأکید بر شمال و غرب آفریقا اطلاع داد و خاطرنشان کرد: در شمال آفریقا و بطور کلی در قاره آفریقا بازدیدهای میدانی، مذاکره با مقامات، شناخت ظرفیت ها و معرفی توانمندیهای ایران انجام شده است. ما تا حالا بیشتر متمرکز بر ونزوئلا بودیم، ولی اکنون تمرکز روی آفریقاست.
وی استمرار حضور در بازار را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مثل هر کار دیگری، بازار صادرات هم نیازمند پیگیری مداوم است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ بخشی از توافقات به قراردادهای عملیاتی تبدیل خواهد شد.
عابدی درباره ی پیگیری دیپلماسی فناوری در آسیای میانه نیز هم، با اشاره به تشکیل مقدمات کار، خاطرنشان کرد: این منطقه نیز مثل آفریقاست، اما مزیت اصلی آن نزدیکی جغرافیایی و شناخت بهتر بازارها توسط شرکتهای ایرانی است. در این منطقه، ما بیشتر نقش حمایتی داریم و از کسب وکارهایی که حضور دارند یا قرارداد بسته اند حمایت می نماییم و در اینجا کمتر احتیاج به دخالت مستقیم وزارت ارتباطات است.

هدف گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری و حمایت مالی از کسب وکارهای دیجیتال

وی چشم انداز چهار سال آینده همکاری ها را این گونه اعلام نمود که هدف گذاری ما اینست که در سال چهارم دولت، صادرات تجهیزات مخابراتی و خدمات دیجیتال ایران به ۳۰۰ میلیون دلار در سال برسد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات یکی از ملزومات رسیدن به این چشم انداز را تامین منابع مالی و فاینانس معرفی نمود و اظهار داشت: مذاکرات ما در این مورد در حال انجام می باشد و در بودجه نیز پیگیری می نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش که تحریمها چه اثری می تواند بر این روند داشته باشد، اضافه کرد: بصورت طبیعی تحریمها سختی هایی ایجاد می کنند؛ اما ما عمدتا سراغ کشورهایی می رویم که با تحریم یا بدون تحریم حاضر به همکاری با ایران هستند.
عابدی با اشاره به اینکه کشورهایی که با غرب تعامل بیشتری دارند، احتیاط هایی در همکاری با ما دارند، خاطرنشان کرد: در شرق آفریقا با وجود استقبال بی نظیر از هیأت های ایرانی و علاقه مردم، دولت ها محتاطانه عمل می کنند تا سرمایه گذاری های غربی به خطر نیفتد.
وی اضافه کرد: در اینجا ما باید منعطف باشیم و مدل هایی طراحی نماییم که هم برای طرف مقابل و هم برای ما جذاب باشد. یکی از مزیت های ما اینست که شرکتهای بومی در همان کشور ایجاد می نماییم، تولید را وارد همان کشور می نماییم، اشتغال ایجاد می نماییم و دانش فنی منتقل می نماییم. این موجب اعتماد و استقبال بیشتر می شود.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات درباره ی سفر وزیر ارتباطات به صربستان، به استقبال بسیار خوبی که از ایران شده اشاره و تصریح کرد: حالا هنر ماست که این ارتباطات را به ارزش افزوده واقعی برای کشور تبدیل نماییم.

راهبرد ما به بلوغ رساندن بازار آمریکا جنوبی است

وی با اشاره به این که نمی توان همزمان چندین بازار را به بلوغ رساند، اضافه کرد: راهبرد ما اینست که آمریکای جنوبی را به بلوغ برسانیم و یک الگوی موفق ایجاد نماییم و سپس بازار آفریقا و آسیای میانه و کشورهای همسایه را نیز با حمایت وزارت ارتباطات و بسته های مالی توسعه دهیم.
عابدی درباره ی استقبال بخش خصوصی ایران از این برنامه ها، به تردیدهایی که در ابتدا وجود داشت اشاره و خاطرنشان کرد: حتی در فضای رسانه ای مطرح می شد که «ما چه داریم برای صادرات» یا «این بازارها به چه درد ما می خورند» اما وقتی پروژه ها در ونزوئلا به نتیجه و ایجاد درآمد رسید، نگاه بخش خصوصی تغییر نمود.
وی اضافه کرد: هم اینک صفی از شرکت ها برای حضور در ونزوئلا وجود دارد. البته این استقبال احتیاج به مدیریت دارد، چون رقابتهای مخرب می تواند لطمه زا باشد. ما معمولا با یک شرکت کار را آغاز می نماییم و بتدریج سایر شرکت ها را متناسب با ظرفیت آنها وارد می نماییم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات دلیل انتخاب ونزوئلا را بعنوان نقطه شروع، رابطه سیاسی خوب ایران با این کشور دانست و اظهار داشت: دولت این کشور از حضور شرکتهای ایرانی استقبال کرد و توانمندیهای ما هم شناخته شده بود.

محتوا مثل خون در رگ های شبکه است

وی در بخش دیگر این گفتگو به یکی از حوزه های مهم کاری خود با عنوان محتوا و توسعه اقتصاد محتوا نیز اشاره نمود و در توضیح این مأموریت اظهار داشت: محتوا مثل خون در رگ های شبکه است. بدون محتوا، شبکه فقط یک کالبد بی روح خواهد بود. ما مدل جدیدی برای پشتیبانی از کسب وکارهای محتوایی طراحی نموده ایم و در شورای معاونین تصویب گردید. مهم ترین اقدام، تدوین و تصویب «سند تسهیم درآمد» بود که خردادماه ابلاغ گردید و الان شیوه نامه آن درحال تدوین است.
عابدی، هوش مصنوعی را اولویت مهم دیگر حوزه کاری خود مطرح کرد و اظهار داشت: تا حالا بالاتر از ۵۰۰ میلیارد تومان حمایت مالی از پروژه های مرتبط انجام شده یا در حال انجام می باشد.
وی همین طور به طرح «ایران دیجیتال» نیز اشاره نمود و اضافه کرد: بر طبق این طرح آموزش نیروی انسانی از مدارس شروع شده است و برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ سه میلیون دانش آموز آموزش های پایه دیجیتال خواهند دید و از میان آنها ۳۰۰ هزار نفر آموزش های تخصصی می بینند و تعدادی هم جذب بازار کار خواهند شد. این بخشی از تکلیف برنامه هفتم توسعه برای تربیت ۵۰۰ هزار نیروی ماهر و متخصص اقتصاد دیجیتال است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به حمایت های مالی از کسب وکارهای دیجیتال نیز اشاره نمود و اظهار داشت: در این بخش ما سه منبع حمایتی وجوه اداره شده وزارتخانه، منابع بند «ل» و تبصره ۲ قانون را داریم و در مجموع در یک سال قبل بالاتر از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد. بخشی پرداخت شده و بخشی درحال تکمیل پرونده های بانکی است. این منابع در سرفصل هایی مثل بومی سازی تجهیزات، توسعه زیست بوم دیجیتال، محتوا، هوشمندسازی، صادرات و آموزش اختصاص یافته اند.
وی درباره ی پشتیبانی از تولیدات بومی نیز به قرارداد خرید نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان تجهیزات داخلی از شرکتهای ایرانی اشاره نمود.

منبع:

دکمه بازگشت به بالا