دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: پژوهش های دانشگاهی برای رفع چالش های واقعی، نیازمحور شوند
به گزارش خرید بک لینک، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بر لزوم نیازمحور شدن پژوهش های دانشگاهی به منظور رفع چالش های واقعی جامعه تاکید کرد.
به گزارش گروه علمی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جشنواره تجلیل از محققان و فناوران ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، اعیاد شعبانیه و ولادت امام حسین (علیه السلام) و قدردانی از وزارت دفاع و دانشگاه صنعتی مالک اشتر برای برگزاری نشست حکمت بنیان، تاکید کرد: تجلیل و تکریم از محققان، اقدامی حکیمانه، اثربخش و انگیزه بخش در راه تولید علم و فناوری است.
وی با اشاره به اهمیت حکمرانی حکمی علم و فناوری اشاره کرد: اصول حکمرانی حکمی در علم و فناوری بسیار راهبردی است، اما هنوز برخی میان حکمرانی و حکومت داری تفاوتی قائل نمی شوند و کمتر به مفهوم اصطلاحی حکمرانی توجه دارند.
خسروپناه تاکید کرد: حکمرانی فقط یک دانش مدیریتی نیست، بلکه یک تکنولوژی نرم اجتماعی است که نقش برجسته ی در اثرگذاری، مشارکت و تسهیل گری ایفا می کند.
حکمرانی حکمی و اصول یازده گانه آن
این استاد فلسفه در ادامه با اشاره به ایده جدید حکمرانی حکمی، اظهار داشت: این حکمرانی مبتنی بر حکمت بوده و دارای یازده اصل کلیدی در ساحت علم و فناوری است؛ اصل اول علم توحیدی است، چگونگی درک مفاهیم علمی مانند فیزیک و کوانتوم از نظر توحیدی و نگاه به عالم به عنوان محضر آفریدگار مورد تأکید است.
وی اضافه کرد: اصل دوم، حکمت بنیان بودن است، تفاوت میان علم و حکمت، که در آن علاوه بر عقل نظری، از عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد نیز بهره گرفته می شود. اصل سوم مساله محوری و کشف اولویت هاست، شناسایی مسایل و چالش های علمی و فناوری باتوجه به محدودیت منابع انسانی و مالی مدنظر است.
خسروپناه با اعلان اینکه چهارمین اصل عمق بخشی است، اظهار داشت: بر این اساس تمرکز بر پژوهش های عمیق و راهبردی در عرصه علم و فناوری مورد تأکید است. اصل پنجم، سیاستگذاری و تدوین نقشه جامع علم و فناوری است چونکه میان سیاستگذاری و طراحی نقشه راه تفاوت است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اصل ششم نیز پیوند تنظیم گری با سیاستگذاری است چونکه باید ناهماهنگی های قانونی و سیاستگذاری در سطوح مختلف حکمرانی علمی رفع گردد. اصل هفتم مشارکت علمی با مراکز دانشگاهی است، فراتر رفتن از تفاهم نامه های رسمی و ایجاد ارتباط عمیق میان دانشگاه ها برای ممانعت از موازی کاری علمی باید مدنظر باشد.
به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، خسروپناه ایشان سپس سخنانش، درنوردیدن پروسه TRL (از ایده تا تجاری سازی) را اصل هشتم خواند و اظهار داشت: تبدیل ایده های علمی به فناوری های نرم و محصولات تجاری باید در اولویت باشد. کاربست علم و فناوری در نیازهای مردم اصل نهم است.
وی با تأکید بر این که نقش دانشگاه در پیوند میان دانش، فناوری، صنعت و تأثیر آن در زندگی عمومی جامعه باید بررسی شود، اضافه کرد: فرآیندسازی و گفتمان سازی، اصل دهم است و فراتر از تولید علم و تکنولوژِی، به فرهنگ سازی در سطح جامعه نیاز داریم. اصل یازدهم نظارت مستمر است دراین خصوص رصد میزان اثرگذاری سیاستها و نقشه های علمی تدوین شده باید در دستور کار باشد.
ضرورت نیازمحور شدن پژوهش های دانشگاهی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همین طور با تکیه بر اهمیت نیازمحور شدن پژوهش های علمی در دانشگاه ها، اشاره کرد: باید بررسی نماییم که با این رشد علمی، چه میزان از پژوهش های ما به حل نیازهای واقعی مردم منجر گردیده است.
وی در ادامه با اشاره به تدوین اسناد راهبردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، از مسئولان خواست سند دانشگاه ملی را رصد کنند و در پروسه حکمرانی علم و تکنولوژِی، همچون گذشته با این شورا مشارکت داشته باشند.
