کدام اپراتورهای ارتباطی در سرعت اینترنت و مکالمه پیشتاز هستند

خرید بک لینک: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شماره پنجاهم فصلنامه آماری خود به مسئله عملکرد شبکه های ثابت و سیار و کیفیت خدمات صوتی و داده ای پرداخته است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شماره پنجاهم فصلنامه آماری خود با عنوان «گزارش فاکتورهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» به مسئله عملکرد شبکه های ثابت و سیار و کیفیت خدمات صوتی و داده ای پرداخته است. این داده ها اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل ارائه می دهند و بر معیارهایی همچون زمان تأخیر، نرخ قطعی سرویس ها و میزان موفقیت در برقراری ارتباطات صوتی و داده ای تمرکز دارند. نگاهی به عملکرد شبکه های ثابت و سیار یکی از مهم ترین فاکتورها در ارزیابی کیفیت شبکه، متوسط زمان رفت وبرگشت بسته ها (RTT) شمرده می شود. این معیار نشان دهنده مدت زمان لازم برای ارسال و دریافت داده ها در شبکه است. طبق گزارش فاکتورهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات وضعیت این شاخص در سه ماه سوم تابستان ۱۴۰۳ به شرح زیر است:
شبکه ثابت داخلی: ۱۹.۷۵ میلی ثانیه
شبکه ثابت بین الملل: ۷۷.۵۸ میلی ثانیه
شبکه سیار داخلی: ۳۵.۹۹ میلی ثانیه
شبکه سیار بین الملل: ۹۷.۸۳ میلی ثانیه نکته جالب توجه داده های ارائه شده این است که زمان تأخیر داخلی در شبکه های ثابت کمتر از سیار بوده؛ امری که نشان دهنده پایداری بیشتر این شبکه ها است. از طرف دیگر، انگار متوسط زمان رفت وبرگشت بسته ها بین الملل در بخش ثابت و سیار به ترتیب حدود ۴ و ۳ برابر اینترنت داخلی بوده است.
همین طور در بخش تأخیر متغیر که نوسانات زمانی در ارسال و دریافت داده ها را نشان می دهد، عملکرد شبکه ها به تفکیک ثابت و سیار و داخلی و بین الملل به شرح زیر است: شبکه ثابت داخلی: ۱.۰۷ میلی ثانیه
شبکه ثابت بین الملل: ۱.۵۹ میلی ثانیه
شبکه سیار داخلی: ۵.۸۸ میلی ثانیه
شبکه سیار بین الملل: ۶.۵۱ میلی ثانیه گفتنی است که شبکه های ثابت در این شاخص نیز برتری دارند و کمترین تأخیر متغیر را ثبت کرده اند.
کیفیت خدمات صوتی و داده ای یکی دیگر از مهم ترین جنبه های بررسی کیفیت خدمات، نرخ موفقیت و نرخ قطعی خدمات صوتی و مبتنی بر داده است. به همین دلیل و بر اساس گزارش فاکتورهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در تابستان ۱۴۰۳، این مقادیر برای اپراتورهای شاخص کشور به شرح جدول زیر بوده است.
طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس صوتی همراه اول در فناوری ۲G و ۳G به ترتیب ۹۸.۶۹ و ۹۹.۷۷ درصد بوده است. همین طور این آمار برای ایرانسل در بخش های مذکور ۹۷.۶۹ و ۹۹.۴۹ درصد موفقیت را نشان میدهد. رایتل نیز که کل سرویس صوتی آن بر فناوری ۳G مبتنی است، آمار ۹۹.۷۳ درصد موفقیت را به ثبت رسانده است. در ادامه میزان قطعی سرویس صوت برای هر یک از اپراتورها به شرح زیر است: همراه اول
فناوری ۲G: 0.41 درصد
فناوری ۳G: 0.13 درصد
ایرانسل
فناوری ۲G: 0.51 درصد
فناوری ۳G: 0.3 درصد
رایتل
فناوری ۳G: 0.63 درصد وضعیت خدمات مبتنی بر داده اپراتورهای همراه: همین طور طبق گزارش مذکور، میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس داده همراه اول در فناوری ۳G و ۴G به ترتیب ۹۹.۲۵ و ۹۹.۸ درصد بوده است. همین طور این آمار برای ایرانسل در بخش های مذکور شامل ۹۷.۴۱ و ۹۹.۶۳ درصد موفقیت می شود. علاوه بر این، رایتل نیز موفق به برقراری موفقیت آمیز سرویس داده به میزان ۹۸.۹۳ و ۹۹.۶۱ درصد در شبکه های ۳G و ۴G شده است. بررسی داده های آماری ارائه شده در این بخش نشان میدهد که همراه اول در هر دو تکنولوژی (۳G و ۴G) نرخ موفقیت و کیفیت بالاتری نسبت به سایر اپراتورها داشته است. در بخش سرعت انتقال داده که نشان دهنده توانایی شبکه در ارائه سرعت بالا برای کاربران است، سرعت متوسط انتقال داده برای مشترکین نسل سوم (۳G) و نسل چهارم (۴G) مورد بررسی قرار گرفته است. داده های ارائه شده در این بخش، تفاوت شایان توجهی میان اپراتورها را نشان میدهد. بر همین اساس، رایتل در سرعت انتقال داده مشترکین در نسل چهارم و همراه اول در نسل سوم پیشتاز هستند.
با بررسی داده های این گزارش می توان نتیجه گرفت که هنوز تفاوت های قابل توجهی در کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای مختلف وجود دارد و در چنین شرایطی سرعت بیشتر، نرخ قطعی کمتر و پایداری خدمات از اولویت هایی هستند که هر اپراتور باید برای حفظ رضایت کاربران خود درنظر بگیرد.

منبع:

دسته‌ها