هوش مصنوعی با سینما چه خواهد کرد؟

به گزارش خرید بک لینک، توجه به فراگیری استفاده از ابزارهای مدرن و فناوری های جدید، یکی از کارویژه های رویدادهای سینمایی است و در این راستا اختصاص بخشی ویژه به «هوش مصنوعی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران را میتوان یک گام رو به جلو محسوب کرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایرنا، سینما همیشه در کنار ابعاد مختلفی همچون «سرگرمی»، «هنر» و «رسانه» ماهیتی «صنعتی» هم داشته و به این علت قسمتی از تاریخ سینما را تحولات در رابطه با ورود سخت افزارهای جدید به پروسه فیلمسازی به خود مختص کرده است. در همین جهت هم غالبا ورود پدیده های نو و تازه، با واکنش هایی مواجه می باشد که از دید برخی می تواند زمینه ساز تهدید ابعاد «هنری» سینما تلقی شود.
تازه ترین پدیده ای که در سالهای اخیر، دنیای هنر و به طور دقیقتر سینما را هم به مانند خیلی از حوزه های دیگر تحت تأثیر خود قرار داده «هوش مصنوعی» است. پدیده ای برخاسته از دنیای فراگیر مجازی که تبدیل به جایگزینی برای کارهای انسانی در بخش های مختلف شده است. اما این پدیده چه نسبتی می تواند با «سینما» به عنوان یک هنر چندجانبه ایفا کند؟
در شرایطی که شاید طیف های مختلفی از صاحب نظران بدنبال تبادل نظر پیرامون این پدیده جدید و نسبت آن با سینمای ایران هستند، پیش گامی جشنواره فیلم کوتاه تهران و اختصاص بخشی ویژه به این حوزه را می توان اقدامی بموقع برای به رسمیت شناختن این پدیده در سینمای ایران قلمداد کرد.

فیلم سازی به سبک فناوری های جدید

کنان سوباشی از استادان بنام تکنولوژی های جدید سینما در ترکیه که به تدریس سینما مشغول می باشد، مدتی پیش به دعوت انجمن سینمای جوانان ایران، کارگاهی را در تهران برگزار کرد و در قالب انتقال تجربیات خود به سینمادوستان ایرانی، درباره ی تغییرات سینما و طرح تحول آن از نظر فناوری تاکید کرد: بطور کلی تکنولوژیهای جدید دو چیز را نابود می کند؛ یکی صحنه های بزرگ برای تولید و دیگری تغییر روش های موجود برای فیلمسازی. به این صورت که از رهگذر اولی ما می توانیم در یک اتاق باشیم، اما یک فیلم تعاملی بسازیم و از رهگذر دومی هم می توانیم در اتاق خودمان باشیم، اما فیلم مکانی را که تا حالا به آنجا نرفته ایم، ضبط نماییم.
این استاد دانشگاه معتقد است: شما در روش سنتی یک دوربین دارید و از کوچه و خیابان فیلم می گیرید، اما در روش نوین، هوش مصنوعی به ما می گوید دیگر نیاز به این کار نیست بلکه شما می توانید در خانه بمانید و همان تصاویر را ضبط کنید، اما سوال من این است که با این تکنیک، چه چیزی تغییر می کند؟ با اهمیت ترین تغییر این است که این تکنیک ارتباط فیلمسازی با واقعیت را از بین می برد. وقتی ما یک فیلم ایرانی را که به روش سنتی تولید شده است، می بینیم، تصاویر در رابطه با کوچه و خیابان را واقعی می دانیم و دوست داریم بیایم و از نزدیک آنها را ببینیم ولی اگر هوش مصنوعی چنین تصاویری را تولید نماید دیگر ماهیت سندیت و مستند بودن را از سینما گرفته ایم.

انیمیشن سازها در کاربرد هوش مصنوعی پیشرو هستند

پدیده های نوظهور تکنولوژیک، بطور معمول با یک جوزدگی همراه می شوند و اساسا در عین توجه دادن به این حوزه، باید حواس مان باشد که فیلمسازان ما گرفتار این عارضه نشوند
اما آیا سینمای ایران تا به امروز نسبت به این پدیده بی تفاوت بوده است؟ سعید ترخانی، از فعالان صنعت انیمیشن سازی هم هوش مصنوعی را از ضرورت های فعالیت در دنیای امروز می خواند و معتقد است: همین امروز، در سینمای ما استعدادهایی حضور دارند که درحال استفاده از ظرفیتهای هوش مصنوعی هستند. البته در مقابل هر پدیده تازه ای بطور معمول مقاومتی شکل می گیرد ولی ایرانیها همیشه ثابت کرده اند که از این جنس نوآوری ها استقبال می کنند. همین امروز هم جوانان سینمای ایران درحال فعالیت در این زمینه هستند و به طور دقیقتر در حوزه تولید انیمیشن از این ظرفیت ها استفاده می نمایند. یعنی در حوزه استفاده از هوش مصنوعی هم بچه های انیمیشن ساز پیشرو هستند.
این هنرمند انیمیشن ساز تاکید دارد: پدیده های نوظهور تکنولوژیک، بطور معمول با یک جوزدگی همراه می شوند و اساسا در عین توجه دادن به این حوزه، باید حواس مان باشد که فیلمسازان ما گرفتار این عارضه نشوند. یعنی نباید اینطور باشد که فیلمسازان ما فقط به این قانع شود که یک ابزار تکنولوژیک جدید را به خدمت گرفته است. ما باید نگاه مان این باشد که همه این ابزارها باید در خدمت مفهوم و محتوای فیلم های ما باشد.

او در عین حال می گوید: به کارگیری هوش مصنوعی در سینمای بلند احتمالا، زمان برتر خواهد بود اما در بخش های جانبی مانند پیش تولید می توان از این امکان بهره برد که امروز هم استفاده می شود. طراحی استوری برد یکی از کاربردهایی است که همین امروز هم از آن استفاده می شود. اما در پروسه تولید و پس تولید، هنوز تا رسیدن به مرحله بلوغ، فاصله داریم. این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که هیچگاه این ابزارها قرار نیست جایگزین ابزارهای دیگر شوند.
همین امروز هم ثابت شده است که هر پدیده تازه، جای خودرا باز می کند و شاید سهمی در بازار به دست بیاورد، اما بطور کامل جایگزین کامل پدیده های قبلی نمی گردد. ابزارهای نو، بیشتر فضای کار را توسعه می دهند و کارها را تسهیل می کنند؛ هوش مصنوعی هم در پروسه ساخت فیلم بلند، همین کارکرد را می تواند پیدا کند.

باید واکنش سریع داشته باشیم

هوش مصنوعی در پروسه نگارش استوری بورد و حتی تولید می تواند به فیلمساز بسیار کمک کندو از هزینه های هنگفتی که جلوه های ویژه به پروژه تحمیل می کند، می کاهد
فرآیند ورود تکنولوژیهای جدید به سینمای ایران، گام به گام سرعت می گیرد و با اهمیت ترین سوال این است که مراجع رسمی و نهادهای تصمیم ساز برای سینمای ایران، چه واکنشی می بایست نسبت به چنین پدیده ای داشته باشند؟ علیرضا ربیع مقدم که تجربه ساخت فیلم کوتاه با بهره گیری از هوش مصنوعی را دارد و فیلم کوتاه «هفت اقلیم» را از همین طریق ساخته است دراین زمینه تاکید دارد: هر موفقیت مبتنی بر تکنولوژی، زمانی دارد و باید به آن به سرعت واکنش نشان داد. هوش مصنوعی در پروسه نگارش استوری بورد و حتی تولید می تواند به فیلمساز بسیار کمک نماید. هوش مصنوعی از هزینه های هنگفتی که جلوه های ویژه به پروژه تحمیل می کند، کاهش می دهد. این کارگردان و کارشناس حوزه «هوش مصنوعی» معتقد است: من با سرپرست جلوه های ویژه خیلی صحبت کرده ام و بااینکه شاید هنوز بهره گیری از هوش مصنوعی به کمال نرسیده باشد، اما توانسته و می تواند برخی وجوه حرفه ای را برای آثار سینمایی محقق و تامین کند. بااینکه مدیریت زمان و هزینه با هوش مصنوعی ساده تر است اما باز هم بستگی به تکنیکی که کارگردان استفاده می نماید، دارد؛ اینکه او مطابق با دیدگاه خود چقدر در نظر دارد پیچیده یا ساده کار کند.
چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که اواخر مهر و آبان ماه امسال در تهران برگزار می شود، که مقرر است به نخستین آوردگاه رسمی برای مواجهه با تأثیر هوش مصنوعی بر پروسه فیلمسازی باشد. مخاطبان این رویداد ضمن به دست آوردن فرصت برای تماشای آثاری که برپایه این فناوری به تولید رسیده اند، می توانند جدی تر به پاسخ این پرسش بیاندیشند که؛ هوش مصنوعی با آینده سینمای ایران چه خواهد کرد؟
چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار می شود.

منبع: