فسیل ۱۶۷ میلیون ساله دایناسور هندی، قدیمی ترین در نوع خود

خرید بک لینک: فسیل یک دایناسور متعلق به ۱۶۷ میلیون سال پیش در هند کشف شده است که در نوع خود قدیمی ترین است، در صورتیکه این کشور با وجود مخزن های فسیلی قابل توجه، فاقد بودجه و دیرینه شناسان متخصص به اندازه کافی برای انجام تحقیقات روی آنها است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دوشاخ خزندگان(Dicraeosaurids) خانواده ای از دایناسورهای خزنده پا(sauropod) با جثه کوچک بوده اند که از دوره ژوراسیک میانی تا کرتاسه پیشین تنوع داشتند. مشخص ترین خاصیت آنها ستون فقرات بلند و راه رفتن غیرمعمول آنها بود که گیاه خوار هم بودند.
تا حالا جز در آفریقا و آمریکای جنوبی، علاوه بر موارد کمی در ایالات متحده آمریکا و چین، تا به امروز هیچ نوع دوشاخ خزنده ی خزنده پایی در هند ردیابی نشده بود.
گروهی از پژوهشگران هندی فسیل هایی از یک دوشاخ خزنده جدید را از شهر جایسالمر در غرب هند کشف کرده اند. این فسیل ها که قدمت آنها به ۱۶۷ میلیون سال می رسد، شامل استخوان هایی است که از مفاصل جدا شده اند، اما با نمونه هایی از استخوان های مرکزی بدن که در وسعتی به مساحت ۲۵ متر مربع پخش شده اند، مرتبط هستند.
قدیمی ترین دوشاخ خزنده روی زمین
این دوشاخ خزنده که Tharosaurus Indicus نامیده می شود، نخستین دوشاخ خزنده ی کشف شده در هند و قدیمی ترین فسیل از این نوع در جهان است.
سونیل باجپای، دیرینه شناس مهره داران در مؤسسه فناوری روکی هند و نویسنده این مطالعه در مصاحبه با اکونومیک تایمز اظهار داشت: اهمیت این کشف در قدمت آنست.
یک گروه پنج نفره کار خودرا در سال ۲۰۱۸ با کشف این فسیل ها شروع کردند. این گروه اذعان کرد که فسیل های در اختیار آنها تکه تکه است و این احتمال وجود دارد که با یافتن شواهد بیشتر، تغییری در انتساب طبقه بندی آنها ایجاد شود.
در هر صورت، واقعیت این است که Tharosaurus Indicus هم اکنون قدیمی ترین دوشاخ خزنده شناخته شده در جهان است.
نویسندگان در این مطالعه می گویند: کشف Tharosaurus Indicus، هند را نه فقط به عنوان مرکز اصلی توزیع دوتیرکی واران، بلکه نوخزنده پایان نیز تبدیل می کند.
دباجیت داتا یکی از نویسندگان این مطالعه در مصاحبه ای با مجله نیویورک تایمز توضیح داد که کشف Tharosaurus Indicus نشان میدهد که هند نقش مهمی در پیدایش و تنوع نوخزنده پایان که گروهی از دایناسورهای گیاه خوار گردن دراز بوده اند که به عنوان بزرگترین حیوانات خشکی رشد می کردند، ایفا کرده است.
تحقیقات بیشتری مورد نیاز است
کشف قدیمی ترین دایناسور گیاه خواری که روی زمین راه رفته است، بینش های مهمی را در مورد تنوع خزنده پایان در هند ارائه می کند که نتایج مهمی برای منشاء و پراکندگی نوخزنده پایان دارد.
غیرنوخزنده پایان را می توان در هند، نیوزلند و بخشهایی از تایلند، آلمان و چین یافت. پژوهشگران فکر می کنند که اجداد اولیه نوخزنده پایان در اوایل دوران ژوراسیک میانی در آسیا و آمریکای شمالی-جنوبی ظاهر و پخش شده اند.
دکتر باجپای می گوید که هند دارای یک مخزن غنی از فسیل های دایناسورها است، اما کمبود دیرینه شناسان در این کشور، اکتشاف آنها را محدود کرده است. چونکه به سبب معدن کاری، مضیقه بودجه و بیکاری، باستان شناسی در این کشور پیشرفت نمی کند.
این مطالعه در مجله Science Reports انتشار یافته است.

منبع:

دسته‌ها