خالق ChatGPT رمزارز راه اندازی کرد

به گزارش خرید بک لینک، سم آلتمن خالق چت بات ChatGPT شناسه مبتنی بر رمزنگاری اسکن عنبیه چشم را راه اندازی کرده است تا بتواند انسان ها را از هوش مصنوعی متمایز کند.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا، ابتدا رمز عبور متنی آمد، سپس روش های احراز هویت با اثر انگشت و سپس تشخیص صدا آمد. هر کدام به تدریج توسط توده مردم پذیرفته شدند. اما سم آلتمن(Sam Altman) هم بنیان گذار شرکت محبوب OpenAI می گوید اسکن عنبیه چشم بهترین راه است.
اینروزها با توسعه مدلهای مختلف هوش مصنوعی تردید فراوانی در مورد این که آیا طرف مقابل یک انسان واقعی است یا با یک شبکه عصبی مواجه هستیم، به وجود آمده است و مهم می باشد که بدانیم آیا کسی همان که ادعا می کند هست یا خیر.
مدتی قبل، سم آلتمن یکی از بنیان گذاران شرکت توسعه هوش مصنوعی OpenAI و مدیر عامل چت بات مشهور ChatGPT با بینش گسترده خود در مورد هوش مصنوعی، از جهانیان خواست تا در برنامه جدید او معروف به ورلدکوین(Worldcoin) ثبت نام کنند.
رمزارز ورلدکوین که یک پروژه ارز دیجیتال است، توسط سم آلتمن مدیرعامل شرکت OpenAI و خالق ربات گفتگوگر ChatGPT روز گذشته افتتاح شد.
ورلدکوین چیزی است که یک شناسه جهانی برای تشخیص زمینی ها از هوش مصنوعی عرضه می دهد. آلتمن در واقع یک فناوری اسکن کره چشم و یک توکن رمزنگاری به نام WLD را عرضه نموده است.
ورلدکوین که سه سال پیش توسط سم آلتمن، مدیر عامل شرکت OpenAI و الکس بلانیا(Alex Blania) خلق شد، به دنبال ایجاد انقلاب در هویت دیجیتالی است که توسط توسعه دهندگانی معروف به «ابزاری برای بشریت»(Tools for Humanity) طراحی شده است.
یک کاربر می تواند از ورلدکوین برای احراز هویت شناسه جهانی(World ID) خود استفاده نماید تا ثابت کند که یک شخص حقیقی است و بدین ترتیب ارز دیجیتال را در حساب خود دریافت می کند و می تواند آنرا به هر جای دلخواه منتقل کند.
به گزارش رویترز، شرکت بایننس که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال است، اعلام نمود که ورلدکوین را که در ایالات متحده در دسترس نخواهد بود، از روز گذشته پشتیبانی می کند.
نحوه ثبت نام
کاربر باید یک برنامه معروف به World App را که یک کیف پول دیجیتال است، بارگیری کند و در آنجا سهم خویش را رزرو کند. سپس کاربر باید خویش را به یک گوی(Orb) نشان دهد. این گوی در واقع یک دستگاه تصویربرداری بیومتریک سفارشی برای تأیید هویت انسانی و منحصر به فرد بودن هر شخص است که شامل نرم افزار و سخت افزار مخصوص همچون یک لنز تله فوتوی تخصصی است.
اساسا World ID به تأیید هویت با تأیید شماره تلفن یا از راه «گوی»(The Orb) کمک می نماید. اما گوی چیست؟ گوی در واقع یک دستگاه اسکن عنبیه غول پیکر شبیه به کره چشم است که با باتری کار می کند و در اختیار اپراتورهای شرکت Worldcoin است.
این گوی به عنبیه چشم شما نگاه می کند، سپس اسکن عنبیه را روی دستگاه پردازش می کند و یک عدد هش(hash) یا شناسه اختصاصی و منحصر به فرد را که نشان دهنده بافت عنبیه شما است، تولید می کند. سپس اسکن عنبیه از گوی حذف می شود. در نهایت، این کد شناسه می تواند برای اثبات هویت کاربر از راه برنامه Worldcoin آن هم به صورت ناشناس استفاده گردد.
این گوی ها هم اکنون در بیشتر از ۳۵ شهر در ۲۰ کشور در دسترس هستند. در نهایت، کاربر بعد از تکمیل این فرایند، شناسه جهانی خویش را دریافت خواهد نمود.
آلتمن ادعا کرده است که بیشتر از ۲ میلیون نفر در مرحله بتا بین مه ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۳ برای ورلدکوین ثبت نام کرده اند. این رمزارز تابحال ۲۵۰ میلیون دلار جمع آوری کرده است.
بر مبنای یکی از اعلامیه های این شرکت تازه تاسیس، ایده انگیزشی پشت ورلدکوین اینست که اگر یک میلیارد نفر همگی ورلدکوین داشته باشند، هر فرد می تواند خیلی سریع و آسان برای یک میلیارد نفر دیگر در سراسر دنیا پول ارسال نماید. این شبکه ی میلیارد نفری، ورلدکوین را بسیار قدرتمند و همینطور بسیار پرارزش خواهد نمود.
شناسه اپتیک(Optic ID) شرکت اپل هم شبیه به فناوری اسکن شبکیه چشم است که توسط ورلدکوین استفاده می شود. این هدست که در جدید ترین هدست این شرکت معروف به ویژن پرو(Vision Pro) به چشم می خورد، یک سیستم احراز هویت جدید است که از دوربین های فروسرخ و چراغ های ال ای دی درون هدست برای تحلیل و بررسی یک عنبیه منحصر به فرد برای نقشه برداری استفاده می نماید.
قابل ذکر است که این فناوری حتی می تواند بین دوقلوهای همسان هم تمایز قائل شود.
واکنش ها به راه اندازی ورلدکوین تازه شروع شده است و بعضی می گویند که برای دریافت شناسه جهانی خود نمی توانند منتظر بازدید از یک گوی باشند، در حالیکه برخی وجود یک پایگاه داده جهانی از شناسه های حساس انسانی را در اختیار یک نهاد، خطرناک می دانند.
ورلدکوین آغاز به عرضه ۲۵ توکن به هر کاربر جدید کرده است تا بتواند کاربران بیشتری را جذب نماید. این توکن ها هم اکنون ارزش چندانی ندارند، اما این امر سبب نمی شود که کاربران رویای افزایش ارزش آن به صورت مشابه با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین و اتریوم را در سر نپرورانند.
هدف Worldcoin تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال پرکاربرد جهانی است و می خواهد در برنامه های درآمد پایه جهانی در آینده نقش محوری داشته باشد و اهداف بزرگی را برای خود تعیین کرده است.

منبع:

دسته‌ها