ایلان ماسک: نخستین آزمایش انسانی تراشه نورالینک اواخر سال جاری صورت می گیرد

خرید بک لینک: به گزارش خرید بک لینک، «ایلان ماسک» در یک رویداد فناوری اظهار داشت که انتظار دارد تراشه مغزی استات آپ «نورالینک» اواخر سال جاری روی انسان آزمایش شود.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از رویترز، «ایلان ماسک»(Elon Musk) کارآفرین میلیاردر، در رویداد فناوری «ویواتک»(VivaTech) گفت انتظار دارد که استارت آپ تراشه های مغزی او معروف به «نورالینک»(Neuralink)، نخستین آزمایش انسانی خویش را امسال آغاز کند.
طی این رویداد که در پاریس برگزار شد، ماسک اظهار داشت که نورالینک می خواهد تراشه مغزی را روی یک بیمار مبتلا به فلج چهاراندام یا فلج کامل، در طول یک پخش اینترنتی تحت نظارت رویترز آزمایش کند. باآنکه ماسک مشخص نکرده است که شرکت او کاشت تراشه را در چند بیمار و برای چه مدت انجام خواهد داد اما گفت بنظر می رسد که نخستین مورد اواخر سال جاری صورت گیرد.
ماه گذشته، نورالینک اظهار داشت که مجوز «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) را برای نخستین آزمایش بالینی خود دریافت کرده است. این یک نقطه عطف مهم برای نورالینک محسوب می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه پیشین خود به رویترز گفت: نورالینک را جهت استفاده از ایمپلنت مغزی و ربات جراحی آن در آزمایش ها مجاز دانسته است اما از عرضه جزئیات بیشتر خودداری کرد.
بیشتر بخوانید:
ایمپلنت مغزی نورالینک برای آزمایش انسانی تاییدیه دریافت کرد
کارشناسان پیش تر به رویترز گفتند که اگر نورالینک بتواند ثابت کند تراشه آن برای انسان ایمن است، باز هم چندین سال و احیانا بیشتر از یک دهه طول می کشد تا مجوز تجاری استفاده ایمن عرضه شود. همچنین، این شرکت درحال رقابت با سایر شرکتهای حوزه نوروتکنولوژی است که پیش تر کاشت دستگاههای خویش را در افراد آزمایش کرده اند.
ماسک قبل از این، جدول زمانی اعلامیه های عمومی خویش را در مورد نورالینک از دست داده است. حداقل در چهار مورد از سال ۲۰۱۹ تاکنون، ماسک پیشبینی کرده بود که نورالینک بزودی آزمایش های انسانی را آغاز خواهد نمود.
این استارت آپ ابتدا در اوایل سال ۲۰۲۲ به سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست مجوز داد و سازمان با استناد به ده ها مورد نگرانی ایمنی، درخواست را رد کرد. بعضی از این نگرانی ها، در ارتباط با مشکلات پیرامون باتری لیتیومی دستگاه، امکان راه یافتن سیم های ایمپلنت به درون مغز و چالش بیرون آوردن ایمن دستگاه بدون صدمه رساندن به بافت مغز مطرح شدند.
بیشتر بخوانید:
دست رد “FDA” به سینه «ایلان ماسک»
نورالینک در مورد آزمایش های حیوانی خود هم با نظارت فدرال روبه رو است. سال گذشته، کارمندان نورالینک به رویترز گفتند که این شرکت با عجله عمل جراحی را روی میمون ها، خوک ها و گوسفندان انجام داده که به مرگ حیوانات بیشتری منجر گردیده است. به قول آنها، دلیل عجله این بود که ماسک کارکنان را برای دریافت مجوز سازمان غذا و دارو تحت فشار قرار داد. این منابع گفتند که آزمایش های حیوانی، داده هایی را در جهت پشتیبانی از برنامه شرکت برای آزمایش های انسانی تولید کردند.
بیشتر بخوانید:
تحقیقات شتاب زده ی “نورالینک” جان هزاران حیوان را گرفته است
در یک آزمایش انجام شده در سال ۲۰۲۱، این شرکت از هر ۶۰ خوک، ۲۵ خوک را با تراشه هایی در اندازه اشتباه آزمایش کرد. همه خوک ها متعاقبا کشته شدند و این خطایی بود که کارمندان باور داشتند با آمادگی بیشتر می شد به سادگی از آن جلوگیری کرد.
بعد از گزارش رویترز پیرامون درگیری های مالی احتمالی در هیئت مدیره، قانون گذاران آمریکا در ماه مه خواهان بررسی این مورد شدند که آیا ترکیب پنل نورالینک ناظر بر آزمایش های حیوانی، به آزمایش های نادرست و عجولانه منجر می شود یا خیر.
«وزارت ترابری آمریکا»(USDOT) به صورت جداگانه بررسی می کند که آیا نورالینک با برداشتن تراشه ها از مغز میمون ها بدون اقدامات مهار مناسب، پاتوژن های خطرناک را به صورت غیرقانونی انتقال داده است یا خیر. سخنگوی این سازمان اظهار داشت که تحقیقات ادامه دارد.
نورالینک به سبب نقض احتمالی رفاه حیوانات، تحت بررسی «دفتر بازرسی کل آمریکا»(OIG) هم قرار گرفته است اما سخنگوی این سازمان، از عرضه پاسخ فوری به پرسش رویترز خودداری کرد.
با این وجود، ارزش شرکت در ماه های اخیر بالا رفته است. رویترز این ماه گزارش داد که استارت آپ نورالینک دو سال پیش در دور جمع آوری سرمایه خصوصی، نزدیک به دو میلیارد دلار ارزش داشت و الان ارزش آن برپایه معاملات سهام خصوصی، حدود پنج میلیارد دلار است. کارمندان بخش حیوانات نورالینک که جهت بررسی درگیری های مالی احتمالی تحت نظارت فدرال قرار گرفته است، از توسعه سریع ایمپلنت بهره مند شدند. به گزارش رویترز، ارزش سهام نورالینک که در اختیار بعضی از کارکنان قرار دارد، تنها طی دو سال حدود ۱۵۰ درصد بالا رفته است.

منبع:

دسته‌ها