سازمان فضایی ایران: افغانستان رودخانه هیرمند را منحرف می کند

به گزارش خرید بک لینک، سازمان فضایی ایران اعلام نموده که با استفاده از ماهواره خیام و پایش تصاویر آن متوجه شده که حکومت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف می کند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، سازمان فضایی ایران اعلام نموده که با استفاده از ماهواره خیام و پایش تصاویر آن متوجه شده که حکومت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف می کند.
رودخانه هیرمند یکی از رودهای پرآب افغانستان است که به دریاچه هامون می ریزد. حالا سازمان فضایی ایران اعلام نموده که آب این رود عمداً منحرف شده است.
این سازمان گفته که حکومت افغانستان در بعضی از مسیرهای این رود بندهای گوناگونی بوجود آورده است و از این طریق مانع رسیدن آب به ایران می شود. سازمان فضایی ایران از آمادگی خود برای عرضه اطلاعات و داده های در ارتباط با این مسئله به وزارت خارجه اطلاع داد.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران امروز (پنجشنبه) در مسافرت به چابهار پیرامون حق آبه هیرمند اظهار کرده بود: به حاکمان افغانستان اخطار می کنم، حق آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.
وی تاکید کرده بود: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تأیید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.
لازم به ذکر است ماهواره ایرانی خیام طی همکاری مشترک با کشور روسیه، به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین فرستاده شده است و الان داده های آن در زمینه های مختلف و هوشمندسازی بخش های متعدد کشور استفاده می شود. پیش از این سازمان فضایی با استفاده از رصد داده های این ماهواره از بهبود وضعیت آب ورودی به دریاچه ارومیه اطلاع داده بود.

دسته‌ها