گام مهم دانشمندان در راستای درمان طاسی سکه ای

خرید بک لینک: تعدادی از محققان دانشگاه ییل درمان جدیدی برای طاسی منطقه ای یا کچلی سکه ای(alopecia areata) شناسایی کرده اند که برای نوجوانان نیز بی خطر است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، طاسی منطقه ای با ریزش بدون زخم پوست سر، صورت یا موهای بدن مشخص می شود. طاسی منطقه ای یک بیماری خودایمنی است که با ریزش موی ناگهانی مشخص می شود. پژوهشگران دانشگاه ییل درمان جدیدی برای آن پیدا کرده اند و نتایج مطالعه جدید آنها یک پیشرفت بزرگ برای درمان طاسی منطقه ای بشمار می رود.
در یک کارآزمایی بالینی جدید که به رهبری پژوهشگران دانشگاه ییل انجام شد، پژوهشگران دارویی جدید پیدا کردند که بطور موثر بیماری پوستی طاسی منطقه ای را در بزرگسالان درمان می کند. همین طور مشخص شده است که این درمان در بیماران نوجوان نیز موثر و بی خطر است.
«Ritlecitinib» یک مهارکننده خوراکی جدید جانوس کیناز(JAK) که توسط فایزر ساخته شد است در کارآزمایی های بالینی آزمایش می شود. بعد از بیش از یک دهه مطالعه به رهبری دکتر «برت کینگ»(Brett King) متخصص پوست دانشگاه ییل، سایر مهارکننده های جانوس کیناز، خانواده ای از داروها که در ابتدا برای درمان آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و چندین اختلال خونی در نظر گرفته شده بودند، برای درمان انواع بیماریهای پوستی غیر قابل درمان همچون طاسی منطقه ای مجوز دریافت نمودند.
جانوس کیناز(Janus kinase) گروهی از تیروزین کیناز غیرگیرنده ای درون سلولی هستند که در انتقال سیگنال های در رابطه با سیتوکین ها بوسیله «مسیر پیام رسانی JAK-STAT» نقش دارند. این پروتئین نامش را از یکی از خدایان اساطیری روم به نام ژانوس می گیرد که خدای آغازها و پایان ها و «دوگانگی» بود.
کینگ، دانشیار پوست در دانشکده پزشکی ییل و نخستین نویسنده مطالعه جدید، اظهار داشت: این کار جدید پیشرفت بزرگی برای درمان طاسی منطقه ای است، برای اینکه کارآزمایی بالینی علاوه بر بزرگسالان، نوجوانان را نیز شامل می شود. از آنجا که طاسی منطقه ای اغلب کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، پیشرفت پزشکی که ایمنی و اثربخشی را در درمان بیماران جوان نشان می دهد، پیشگامانه است.
بیش از ۱۰۰ نوجوان در بین ۷۱۵ شرکت کننده در آزمایش فاز ۳ بودند که در ۱۱۸ بیمارستان و کلینیک در ۱۸ کشور انجام شد. همه شرکت کنندگان طاسی منطقه ای را تجربه کرده بودند و این بیماری موجب ریزش حداقل ۵۰ درصد از موهای سرشان شده بود.
نتایج این مطالعه نشان داد که خیلی از افراد بعد از ۲۴ هفته مصرف ritlecitinib شاهد بازسازی کامل یا حدودا کامل موهای سر خود بودند. افراد بیشتری شاهد رشد مجدد مو با درمان مداوم ritlecitinib به مدت ۲۴ هفته بودند. در طول تحقیق، شرکت کنندگان دارو را به خوبی مصرف کردند.
کینگ اظهار داشت: بطور قابل توجهی، نتایج در میان تمام گروههای سنی همچون بیماران جوان تر، یکسان بود.
کینگ اضافه کرد: طاسی منطقه ای به طور معمول برای بزرگسالان و کودکان بطور یکسان موجب درد و رنج زیادی می شود. کودکی مشکلات خودش را دارد حالا تصور کنید کودکی با لکه های طاسی بزرگ و شاید از دست دادن ابرو و بدون هیچ مویی چه احساسی دارد. یک دختر جوان مبتلا به طاسی منطقه ای شدید اخیراً به سبب این که در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود خودکشی کرد. ما نمی خواهیم این اتفاق باردیگر تکرار شود. ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم که اینطور نیست و یکی از بخش های آن پیشرفت داروها برای معکوس کردن بیماری است. انجام مطالعه بر روی ritlecitinib گام بزرگی در این جهت است.

دسته‌ها