برای نخستین بار در جهان صورت گرفت؛ اختصاص یک کامپیوتر کوانتومی به تحقیقات پزشکی

خرید بک لینک: شرکت آی بی ام از نخستین کامپیوتر کوانتومی جهان که به تحقیقات مراقبت های بهداشتی اختصاص یافته است، رونمایی نمود. این کامپیوتر کوانتومی حالا در اختیار کلینیک کلیولند است.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت آی بی ام (IBM) و کلینیک کلیولند از یک کامپیوتر کوانتومی رونمایی کردند که می تواند نوآوری های پزشکی را به گونه ای بی سابقه پیش ببرد. این کامپیوتر کوانتومی موسوم به Quantum System One برای پردازش حجم زیادی از داده ها با سرعت بالا تولید شده و الان در محوطه این کلینیک مورد بهره برداری قرار گرفته است.

استقرار این کامپیوتر کوانتومی، قسمتی از همکاری ۱۰ ساله بین شرکت IBM و کلینیک کلیولند به نام Discovery Accelerator است.

تام میهالویچ، مدیر کلینیک کلیولند در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: این یک نقطه عطف در مشارکت نوآورانه ما با آی بی ام است، برای اینکه ما راه های جدیدی را جهت استفاده از قدرت محاسبات کوانتومی در مراقبت های بهداشتی بررسی می نماییم.

یک کامپیوتر کوانتومی جدید

گفته می شود که این برای اولین بار در جهان است که یک کامپیوتر کوانتومی فقط به تحقیقات مراقبت های بهداشتی اختصاص می یابد.

رایانه کوانتومی یک فناوری به سرعت درحال توسعه است که از پدیده های کوانتومی برای حل مسائل پیچیده ای استفاده می نماید که کامپیوتر های معمولی قادر به حل آنها نیستند.

این کامپیوتر کوانتومی پنج فوت (۱.۵ متر) ارتفاع دارد و از آن برای پیشبرد توسعه پزشکی، شناسایی درمان های بیماریهای پیچیده، یافتن مولکول های جدید برای ایجاد داروهای مؤثر، توالی یابی ژن ها برای پژوهش های سرطان و حتی ایجاد شغل در بخش فناوری استفاده می شود.

میهالویچ می گوید: این فناوری نوید یک انقلاب را در مراقبت های بهداشتی و سرعت بخشیدن به پیشرفت مراقبت ها، درمان ها و راهکارهای جدید برای بیماران می دهد. حوزه کوانتوم و سایر فناوری های محاسباتی پیشرفته به پژوهشگران کمک می کنند تا با تنگناهای علمی تاریخی مقابله کنند و بطور بالقوه درمان های جدیدی برای بیماران مبتلا به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و آلزایمر پیدا کنند.

هدف برنامه Discovery Accelerator تسریع تحقیقات بهداشتی و علوم زیستی در جهان است. این همکاری که در سال ۲۰۲۱ اعلام شد، با هدف پیشبرد تحقیقات زیست پزشکی با ترکیب قدرت هوش مصنوعی، محاسبات ابری ترکیبی و محاسبات کوانتومی طرح ریزی شده است.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، ابتکارات دیگر در این برنامه همکاری شامل توسعه یک مدل مبتنی بر کوانتوم برای پیش بینی خطرات قلبی و عروقی بعد از جراحی غیر قلبی، استفاده از هوش مصنوعی برای توالی یابی ژنوم و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی بزرگ هدف دارو برای مساعدت با بیماران مبتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر است.

منبع:

دسته‌ها