کشف داروهای ضد سرطانی از گیاهان خاص

به گزارش خرید بک لینک، اصفهان مرکز تحقیقاتی John Innes و دانشگاه استنفورد با همکاری یکدیگر، از روشهای فنی نوین و بنیادین به منظور تولید داروهای ضد سرطانی از گیاهانی مانند Chinaberry خبر دادند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات جدید توسط پژوهشگران، به این پرسش پاسخ داده است که چگونه بعضی از گیاهان، لیمونوئیدها را تولید می کنند. لیمونوئیدها گروهی با ارزش از مواد شیمیایی آلی هستند که در ساخت دارو و خنثی کردن ترکیبات سرطان زا موثر هستند.

مرکز تحقیقاتی John Innes و دانشگاه استنفورد با تشکیل یک تیم تحقیقاتی و هم با همکاری یکدیگر، از روشهای فنی نوین و بنیادین برای کشف مسیرهای بیوسنتزی این مولکول های پرارزش خبر دادند. این مولکول ها توسط گیاهی خاص همچون ماهون (mahagony) و مرکبات تولید می شوند.

در این مطالعه که نتایج آن در ژورنال Science انتشار یافته است، تیم تحقیقاتی مرکز John Innes از ابزارهای ژنومی برای نقشه برداری از ژنوم Chinaberry، گونه ای از ماهون بهره برد و آنرا با تحلیل و بررسی مولکولی ترکیب کرد تا آنزیم های موجود در راه بیوسنتزی را آشکار کند.

دکتر Hannah Hodgson، نویسنده اول مقاله و دانشمند فوق دکترا در مرکز John Innes توضیح داد: « با یافتن آنزیم های مورد نیاز برای ساخت لیمونوئیدها، ما دری را به روی منبع تولید جایگزین این مواد شیمیایی پرارزش گشوده ایم.»

درواقع، تابحال لیمونوئیدها، تنها با استخراج از مواد گیاهی تولید می شدند. دکتر Hodgson در اینباره توضیح می دهد: «ساختار آنها بسیار پیچیده تر از آن است که با سنتز شیمیایی کارآمد ساخته شوند. اما با دانش بیوسنتزی، حالا میتوان از ارگانیسم میزبان برای تولید این ترکیبات بهره برد.

با استفاده از روش بیوسنتزی کامل، پژوهشگران حالا می توانند این مواد شیمیایی را در گیاهانی مانند Nicotiana benthamiana تولید کنند. این روش می تواند مقادیر بیشتری لیمونوئید را به روشی پایدارتر تولید نماید.

افزایش عرضه لیمونوئیدها می تواند استفاده گسترده تر از آزادیراکتین (Azadirachtin)، را امکان پذیر کند. آزادیراکتین، لیمونوئید ضد حشره ای است که از درخت چریش (neem tree) به دست می آید و در محافظت از محصولات تجاری و سنتی استفاده می شود. همچنین، یک انتخاب مفید و موثر برای حفاظت از محصولات است، اما به علت عرضه محدود آن، به صورت گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این تیم تابحال دو نوع نسبتا ساده لیمونوئیدها را ساخته اند؛ azadirone از چاینابری و kihadalactone A از مرکبات. آنها معتقدند که روش های مورد استفاده در این مرحله می توانند بعنوان الگویی برای ساخت تری ترپن های (triterpene) پیچیده تر استفاده شوند.

پروفسور Anne Osbourn، رهبر تیم در مرکز John Innes می گوید: «گیاهان طیف گسترده ای از متابولیت های تخصصی را می سازند که این امر می تواند برای انسان مفید باشد. ما اخیرا متوجه شده ایم که چگونه گیاهان، مواد شیمیایی پیچیده ای مانند لیمونوئیدها را تولید می کنند. پیش از این پروژه، بیوسنتز آنها و آنزیم های درگیر کاملا ناشناخته بود، اما حالا اقدامات ویژه ای در این حوزه انجام شده است که راه را برای پیشرفت در این علم هموار می کند و می تواند از جهات بسیاری برای مردم مفید باشد.»

نمونه دیگری از لیمونوئید با ارزشی که این تیم امیدوار است تولید نماید، داروی ضد سرطان نیمبولاید (nimbolide) است، این کار می تواند دسترسی ساده تر به لیمونوئیدهایی مانند نیمبولاید را برای مطالعه بیشتر امکان پذیر کند. علاوه بر تولید محصولات شناخته شده مانند نیمبولاید، تیم تحقیقاتی می گوید امکان دارد در آینده فعالیتهای نوین و وسیعی بر روی لیمونوئیدها هم صورت گیرد.

این تیم تحقیقاتی توسط Syngenta و BBSRC، از راه یک جایزه مشارکت صنعتی تأمین مالی شده است.

نتایج این مطالعه در ژورنال Science انتشار یافته است.

منبع:

دسته‌ها