پژوهشگران دانشگاه کمبریج هفته کاری ۴ روزه هیچ اثر منفی بر بهره وری ندارد

خرید بک لینک: یک مطالعه جدید و بزرگترین در نوع خود در بریتانیا نشان میدهد که هفته های کاری چهار روزه برای کارفرمایان به اندازه همان هفته های کاری پنج روزه خوب است و در صورتیکه راندمان کارکنان را کاهش نمی دهد، رفاه حال آنها را بهبود می بخشد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، حتی پیش از همه گیری کووید-۱۹، پژوهشگران و کارفرمایان به صورت یکسان به ایده کوتاه کردن هفته های کاری به هفته های کاری چهار روزه علاقه داشتند و الان یک مطالعه جدید در مقیاس بزرگ، علل بیشتری را برای اقناع کارفرمایان عرضه می دهد.
پژوهشگران دانشگاه کمبریج با همکاری محققان کالج بوستون و اندیشکده اتونومی(Autonomy) با ۶۱ شرکت و سازمان در بریتانیا برای کاهش ۲۰ درصدی ساعات کاری طی یک آزمایش شش ماهه همکاری کردند.
روش اجرای این کاهش در مجموعه های متنوعی از صنایع، از رستوران ها گرفته تا شرکتهای فناوری اطلاعات و مالی متفاوت بود، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها بعد از چهار روزه شدن هفته های کاری خود همان اهداف بهره وری را که پیش از شروع این آزمایش داشتند، حفظ کردند و البته در برابر این کاهش ساعت کاری، دستمزد یا مزایای کارکنان را کاهش ندادند.
این گزارش جدید که اخیرا توسط اندیشکده اتونومی انتشار یافته است، نشان داد که کاهش ساعتهای کاری به صورت قابل توجهی باعث بهبود رفاه حال کارکنان شده است، به صورتی که ۷۱ درصد از کارمندان سطوح پایین تری از فرسودگی شغلی و ۳۹ درصد سطوح پایین تری از استرس را نسبت به پیش از آزمایش گزارش کرده اند.
همینطور کاهش ۶۵ درصدی ایام بیماری و نقاهت و کاهش ۵۷ درصدی جابجایی کارکنان در شرکت ها نسبت به مدت مشابه سال قبل دیده می شود.
نیام بریدسون هوبارد، پژوهشگر و دانشجوی دکتری در کمبریج می گوید: بدیهی بود که کارمندان کاهش قابل توجهی در سطح استرس خویش را توصیف کنند. بسیاری شرح دادند که در خانه می توانند راحتتر از کار فارغ شوند یا بهتر نفس بکشند و حتی یک نفر به ما اظهار داشت که چگونه غم اول هفته وی از بین رفته است.
«خوف یکشنبه»(sunday dread) یا ترس از نخستین روز هفته کاری که بنا بر تفاوت شرایط در ایران و غرب تحت عنوان «خوف اول هفته» ترجمه شده است، با عناوینی نظیر «یکشنبه های غمگین» یا یکشنبه های ترسناک هم نام برده می شود و مبین احساساتی مانند اضطراب یا ترس است که در تعطیلات و یک روز پیش از بازگشت به محل کار تجربه می شوند.
طبق یک نظرسنجی در لینکدین، ۸۰ درصد از متخصصان می گویند که خوف از اول هفته را تجربه می کنند و بیشتر از ۹۰ درصد از نسل هزاره جدید و نسل Z گزارش کرده اند که آنرا احساس می کنند.
گزارش شده است که کسب و کارهای شرکت کننده در برنامه هفته های کاری چهار روزه علاوه بر بهبود آمار کارمندان، به صورت متوسط ۱.۴ درصد افزایش درآمد را ثبت کردند و ۹۲ درصد از این شرکت ها قصد دارند این هفته های کاری چهار روزه را ادامه دهند و ۱۸ شرکت تأیید کردند که به صورت دائم آنرا پیش می گیرند.
دکتر دیوید فرین، دانشیار پژوهشی در گروه جامعه شناسی دانشگاه کمبریج در اطلاعیه ای با بیان نتایج این مطالعه اظهار داشت: ما واقعاً از این نتایج دلگرم می شویم، چون که نشان داده است هفته های کاری چهار روزه از یک رویا به یک سیاست واقع گرایانه با مزایای مختلف توسط شرکت ها تبدیل گشته است.

رفع نگرانی های در ارتباط با کاهش بهره وری
این مطالعه جدید بزرگترین پژوهش در نوع خود است که ۲۹۰۰ کارمند در ۶۱ شرکت را بررسی نموده است.
جو رایل، مدیر کمپین «هفته کاری چهار روزه» در بریتانیا امیدوار است که این گزارش جدید نگرانی ها را در مورد کاهش بهره وری برطرف کند.
وی می گوید: این نتایج باورنکردنی در طیف گسترده ای از بخش های مختلف اقتصاد نشان می دهند که هفته کاری چهار روزه واقعا عملی است.
پروفسور برندان برچل پژوهشگر دانشگاه کمبریج که این تحقیقات را رهبری می کرد، می گوید: پیش از انجام این آزمایش، بسیاری این سوال را داشتند که آیا ما شاهد افزایش بهره وری در برابر جبران کاهش زمان کار خواهیم بود یا خیر. حالا می بینیم که همینطور است و این دقیقا همان چیزی است که ما دریافتیم.
وی ادامه داد: خیلی از کارمندان بسیار مشتاق بودند که خودشان به اهداف مشخص شده دست یابند. بدین ترتیب جلسات طولانی، بسیار کوتاه یا کاملاً کنار گذاشته شد. کارکنان تمایل کمتری به اتلاف وقت و از دست دادن زمان داشتند و فعالانه به دنبال فناوری هایی بودند که بهره وری آنها را بهبود می بخشد.
در حالیکه مطالعات مشابه در ایالات متحده و ایرلند نتایج مشابهی را گزارش کرده اند، این مطالعه جدید انجام شده در بریتانیا بزرگترین مطالعه انجام شده در این حوزه و همینطور نخستین موردی است که شامل مصاحبه های گسترده با شرکت کنندگان است.
فرین می گوید: روش انجام این آزمایش به پژوهشگران ما این امکان را داد که از نظرسنجی ها فراتر بروند و با جزئیات به نحوه عملکرد شرکت ها نگاه کنند.
حتی پیش از انجام این آزمایش هم خیلی از کارفرمایان بخصوص در واکنش به همه گیری کرونا روش های ساختاری کارشان را بازبینی می کردند.
بسیاری به علت نگرانی از افت فرهنگ کاری شرکت، در مقابل ساختار دورکاری از خانه مقاومت کرده اند، اما در مجموع درک بیشتری از شرایطی که کارمندان با آن روبرو هستند، به وجود آمده است.
یکی از مدیران عامل یک سازمان غیرانتفاعی که در این آزمایش شرکت کرده است، می گوید: من از همه گیری متنفر بودم، اما سبب شد که همدیگر را بیشتر ببینیم و همه ی ما را به اهمیتِ تندرستی و این که خانواده چقدر مهم می باشد، متوجه کرد.

منبع:

دسته‌ها