آثار هنری خلق شده توسط هوش مصنوعی چگونه هستند؟

به گزارش خرید بک لینک، امروزه هوش مصنوعی تغییر و تحول بسیاری در جهان بوجود آورده است و میتوان گفت حدودا در خیلی از امور ردپای هوش مصنوعی دیده می شود. یکی از کارهایی که هوش مصنوعی در آن سرک کشیده و موفق هم بوده، نقاشی بوده است.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، هوش مصنوعی(AI) درها را به روی اشکال جدیدی از هنر باز می کند. یک نقاشی چه با قلم مو و رنگ خلق شود یا با صفحه کلید و ماوس، ماهیت آن یکسان است. هنر چیزی منحصر به فرد است. “اسکای هایدکامپ”(Scy Heidekamp) هنرمند حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت: در هر صورت، ما باید نسل های آینده را برای آینده ای آماده نماییم که در آن هوش مصنوعی هم نقش مهمی در هنر بازی کند.
سیستم های هوش مصنوعی می توانند نقاشی هایی تولید کنند که گویی “ساندرو بوتیچلی”(نقاش مشهور فلورانسی دوران رنسانس ایتالیایی) آنها را با دستان خود نقاشی کرده است و همینطور می تواند موسیقی به سبک بیتلز(یک گروه راک انگلیسی) بسازد. پنج سال از انتشار نخستین آلبوم موسیقی که کاملا توسط هوش مصنوعی ساخته شده است می گذرد.
این کاری است که “تارین ساترن”(Taryn Southern) خواننده و ترانه سرا با آهنگ Break Free انجام داد. این آهنگ بخشی از آلبومی است که در سال ۲۰۱۷ انتشار یافته و با نرم افزار Amper ساخته شده است. این نرم افزار هم اکنون قادر به آهنگسازی و تولید موسیقی و بسیاری موارد دیگر است. شما در این برنامه می توانید چندین اولویت مانند مدت زمان ترجیحی، حالت، سرعت و ژانر را تنظیم کنید.
هوش مصنوعی آثار هنری تولید می کند که شاید انسان ها هیچگاه نتوانند آنها را بسازند. دلیل این امر اینست که الگوریتمی که هوش مصنوعی مبتنی بر آن است، اغلب بشدت خارج از چارچوب رایج فکر می کند. این بدان معنا نیست که انسان ها قادر به انجام همین کار نیستند بلکه به این معنا است که یک فرد نمی تواند تا این حد و خارج از چارچوب کار کند.
به تازگی یک اپلیکیشن هنری هوش مصنوعی با انتقادهای زیادی روبرو شده است. یک مسابقه هنری در کلرادو، ایالات متحده آمریکا برگزار گردید. در حالیکه اغلب شرکت کنندگان یک مجسمه، نقاشی یا یک اثر هنری شیشه ای به همراه داشتند، یک استثنا وجود داشت چونکه “جیسون آلن”(Jason Allen) یک اثر هنری ساخته شده توسط هوش مصنوعی را ارسال کرد و برنده مسابقه شد. طولی نکشید که انتقادات شدیدی به راه افتاد و هنرمندان او را به تقلب متهم کردند.
هوش مصنوعی فرصتی را برای ایجاد راه های کاملا جدید هنری عرضه می دهد. با این حال، همه با این مورد موافق نیستند. برای مثال یکی از هنرمندان در پلت فرم اینترنتی آنلاین Reddit اظهار داشت: چیزی که من را بیشتر از همه افسرده می کند اینست که خیلی از غیرهنرمندان واقعا مشکلی یا حتی تفاوتی بین چیزی که یک انسان خلق کرده و چیزی که یک هوش مصنوعی تولید کرده نمی بینند.
“کاسپر دی جونگ”(Casper de Jong) هنرمند تجسمی که خویش را یک طراح عملکرد تعاملی می نامد، در استفاده از هوش مصنوعی فرصت ها را بیشتر از تهدیدها می بیند. وی اظهار داشت: بطور قطع هنرمندانی وجود دارند که در مورد آن مشتاق هستند، اما افرادی که شک دارند هم وجود دارند. من فکر می کنم خیلی زود است که قضاوت نماییم که آیا هوش مصنوعی یک تهدید است یا نه. چیزی که من فکر می کنم اینست که بهتر است هوش مصنوعی را بعنوان یک ابزار در آغوش بگیریم و بپذیریم، نه این که آنرا بعنوان یک مزاحم ببینیم. این می تواند کارهای واقعا شگفت انگیزی انجام دهد و ما باید از آن استفاده نماییم.
ابزارهای بیشتر و بیشتری در بازار عرضه می شوند که خلق آثار هنری را برای مبتدیان آسان تر می کنند. DALL-E ۲ و Midjourney هم اکنون محبوب ترین هستند. همه اینها یک رابط کاربری در دسترس و کاربرپسند دارند. فناوری پشت سر آنها از فناوری متن به تصویر استفاده می نماید. تنها کاری که باید انجام دهید اینست که متنی را بنویسید که دوست دارید ببینید.
این ابزارها بر مبنای مدل هایی معروف به انتشار(diffusion) کار می کنند. یعنی با تصویری آغاز می شود که چیزی بیشتر از استاتیک پیکسل شده(pixelated static) نیست. روی آن استاتیک، الگوریتمی اجرا می شود که توسط پایگاه های داده عظیمی از متن و تصاویر آموزش داده شده است. مدل انتشار، استاتیک را به توصیفی که به آن می دهید هدایت می کند. این گونه است که الگوریتم های هوش مصنوعی با ترکیب و اصلاح تصاویر موجود، تصاویر جدیدی ایجاد می کنند.
باآنکه هوش مصنوعی از دیگر آثار هنری استفاده می نماید، خروجی آن در همه موارد منحصر به فرد است. این به سبب پایگاه داده عظیمی است که میلیونها اثر هنری در آن جمع آوری شده است. این مورد سبب نگرانی هنرمندان هم می شود. برای مثال “آر جی پالمر” هنرمندی است که می گوید: هوش مصنوعی شغل ما را می خواهد و به صورت فعال ضد هنرمند است.
یکی دیگر از کاربردهای احتمالی هوش مصنوعی در هنر، مبارزه با کلاهبرداری است، چونکه می تواند به کشف آثار جعلی کمک نماید. فناوری هوش مصنوعی می تواند با بهره گیری از روش های جایگزینی غیر از روش های احراز هویت سنتی مانند روشهای فنی اشعه ایکس، صحت آثار را تعیین کند. این سیستم به خطوط و الگوهای قلم مو نگاه می کند، آنها را اسکن می کند و سپس می تواند در کوتاه ترین زمان ببیند که آثار هنری جعلی در کدام قسمت ها با چیز واقعی متفاوت می باشد.
اسکای فکر می کند که پیشرفت های حول محور هوش مصنوعی در صنعت هنر امیدوارکننده است، باآنکه اینها هنوز در مراحل اولیه هستند. در چند سال دیگر، بدون شک همه چیز بسیار متفاوت خواهد بود. من فکر می کنم سبکی که حالا با آن کار می نماییم تا ۱۰ سال دیگر کاملا یکپارچه سازی خواهد شد. اگر حالا به فیلمهای ۲۰ سال پیش نگاه کنید، تفاوت بسیار زیادی در کیفیت و ایده های اساسی مشاهده می کنید. در دنیای هنر هم این گونه خواهد بود.

منبع:

دسته‌ها