راکت لب در ماموریت اگه میتونی منو بگیر ناکام ماند!

خرید بک لینک: شرکت فضایی راکت لب(Rocket Lab) با موفقیت یک ماهواره سوئدی را به مدار زمین رساند، اما نتوانست طبق برنامه پیشران خودرا بوسیله بالگرد در هوا بگیرد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، یک موشک “الکترون” متعلق به شرکت راکت لب روز گذشته در ساعت ۱۳: ۲۷ به وقت منطقه زمانی شرقی از زمین برخاست تا ماموریتی موسوم به «اگه می تونی منو بگیر» را اجرا نماید. قرار بود طی این ماموریت، موشک الکترون یک ماهواره تحقیقاتی را به مدار زمین برساند و در این راه اولین مرحله خودرا جدا کرده و در جو رها کند. این بخش از موشک با بهره گیری از یک چتر نجات سرعت خودرا کاهش داده و یک بالگرد موسوم به “سیکورسکی اس-۹۲” آنرا در هوا دریافت کند و با تحویل این بخش به مجتمع تولید موشک های راکت لب، موشک الکترون را به اولین موشک کوچک چندبار مصرف در جهان تبدیل کند.
با این وجود بااینکه ماموریت ارسال ماهواره به مدار موفقیت آمیز بود و موشک الکترون ماهواره ای با نام “MATS” را یک ساعت بعد از بلند شدن در مدار مستقر کرد اما راکت لب نتوانست فرآیندی را که ماموریت “اگه میتونی منو بگیر” نامگذاری کرده بود، با موفقیت به انجام برساند.

این شرکت مستقر در کالیفرنیا قصد داشت مرحله اول موشک الکترون را حدود ۱۹ دقیقه بعد از پرتاب با بهره گیری از یک بالگرد در آسمان دریافت کند تا از افتادن آن به آب خورنده دریا جلوگیری شود و تحویل آن در خشکی برای تحلیل و بررسی و استفاده مجدد نهایی تسهیل شود.
موشک ۵۹ فوتی(۱۸ متری) الکترون، یک موشک کوچک است که تا به امروز ۳۲ ماموریت به انجام رسانده و یک وسیله نقلیه قابل مصرف است. نمایندگان این شرکت گفته اند که بازیابی و استفاده مجدد از مرحله اول این موشک به راکت لب اجازه می دهد تا آمار پروازهای خودرا افزایش داده و هزینه ها را کم کند.
موشک الکترون برای انجام فرود عمودی مشابه آنچه که پیشران های موشک فالکون ۹ و فالکون هوی شرکت اسپیس ایکس انجام می دهند، بسیار کوچک است.
این موشک به قدر کافی بعد از پرتاب سوخت ندارد که چنین مانورهایی انجام دهد بدین سبب راکت لب تصمیم گرفت از یک بالگرد که چتر نجات مرحله اول را در هوا می گیرد برای دریافت پیشران استفاده نماید.
این شرکت در راستای رسیدن به هدف خود یعنی دستیابی به قابلیت استفاده مجدد از موشک پیشرفت هایی نیز داشته است. به عنوان مثال، قبل از این یک بالگرد در ماموریتی که در ماه مه سال جاری با نام “There And Back Again” انجام شد، موفق به بازیابی پیشران موشک شده بود.

در ضمن آن ماموریت، بالگرد “سیکورسکی اس-۹۲” با موفقیت مرحله نخست از موشک الکترون را دریافت کرد، اما مدت کوتاهی بعد از آن، محموله رفتاری غیر قابل انتظار از خود نشان داد که خلبانان مجبور شدند آنرا درون آب رها کنند.
راکت لب موشک را از دریا بازیابی کرده و با قایق به ساحل برد. این شرکت پیشران این پرواز را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و سپس یکی از ۹ موتور “رادرفورد” آنرا بازسازی و آزمایش کرد و نتایج امیدوارکننده ای به دست آورد.
با همه این موارد، راکت لب ترجیح می دهد پیشران های خودرا از آب دور نگه دارد. و بنا بر این قصد داشت بالگرد سیکورسکی را بدنبال پیشران درحال سقوط الکترون در ماموریت «اگه میتونی منو بگیر» بفرستد اما این پروسه طبق برنامه پیش نرفت.
موریل بیکر(Murielle Baker)، مدیر ارتباطات شرکت راکت لب، در جریان پخش اینترنتی پرتاب روز گذشته اظهار داشت: به سبب از دست رفتن سنجش ازراه دور مرحله اول موشک طی بازگشت به جو، ما الکترون را در این ماموریت خشک به خانه نخواهیم برد.
او اضافه کرد: به عنوان یک روش استاندارد برای ایمنی، هنگامی که این اتفاق رخ می دهد ما بالگرد را از منطقه ی بازیابی خارج می نماییم، بدین سبب امروز نمی توانیم مبادرت به گرفتن پیشران نماییم.
بیکر اظهار داشت که موشک الکترون در اقیانوس آرام سقوطی نرم داشت و راکت لب می خواهد آنرا با قایق بازیابی کند.

البته شکست بالگرد نباید کل ماموریت را تحت تاثیر قرار دهد. این یک پروسه جانبی بود و ماموریت «اگه می تونی منو بگیر» در رسیدن به هدف اصلی خود موفق عمل کرد و ماهواره “MATS” را به مدار تعیین شده اش رساند.
راکت لب توضیح داد که ماهواره “MATS” پایه ماموریت علمی “SNSA” جهت بررسی امواج جوی و درک بهتر نحوه تعامل لایه بالایی جو زمین با باد و الگوهای آب و هوایی نزدیک به زمین است.
ماهواره “MATS” در ابتدا قرار بود بر فراز یک موشک روسی به مدار پرتاب شود، اما پیمانکار اصلی آن بعد از جنگ روسیه و اوکراین، این توافق را کنسل کرد و باردیگر یک پرواز با موشک الکترون را برای انجام آن رزرو کرد.

منبع:

دسته‌ها