گزارش خرید بک لینک؛ مقابله خارجیها با اخبار جعلی

به گزارش خرید بک لینک، کشورها در سرتاسر جهان طی سال های اخیر با نتایج اخبار جعلی در فضای مجازی دست و پنجه نرم کرده اند ازاین رو با وضع قوانین جدید و جزای سنگین تلاش در مقابله با این پدیده دارند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، فضای مجازی فرصتی برای دسترسی به انبوه اطلاعات در حوزه های مختلف فراهم نموده و به کاربر امکان می دهد با یک دستگاه ساده به داده های مورد نیازش در رابطه با موضوعات مختلف برسد. اما بحث راستی آزمایی و مورد اتکا بودن این اطلاعات خود داستان دیگری است. با گسترش دسترسی به اینترنت برای جمعیت بیشتری روی زمین، اندک اندک گستره اخبار جعلی هم بیشتر شده است.
اکنون فرآیند انتشار این اطلاعات جعلی و دروغین به مرحله ای رسیده که نتایج تأثیرگذاری در جوامع مختلف دارد. بعنوان مثال اخبار جعلی در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی تأثیرگذار بود. از طرفی این معضل در کشوری مانند هند که اتکای بیشتر مردم به رسانه های اجتماعی است هم بسیار دردسرساز شده است.
بررسی ها نشان داده است پلت فرم هایی مانند فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و تیک تاک نقشی حیاتی در انتشار اطلاعات جعلی و همینطور فرآیند ترویج عقاید میان مردم دارند و همین مبحث در برهه های حساس کشورها بیشتر ظهور و بروز پیدا می کند.
یکی از نمونه های اخیر تبعات شیوع اخبار جعلی در انتخابات فیلیپین خویش را نشان داد. انتخابات ریاست جمهور فلیپین در می ۲۰۲۲ به سبب شیوع کووید ۱۹ به کمپین های آنلاین منتقل شد. در نتیجه شخصیت های سیاسی به یکی از اهداف اصلی اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی تبدیل شدند و آزادی پست هرگونه محتوایی به گسترش این روند منجر گردید. در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری که در ۱۹ مارس ۲۰۲۲ میلادی برگزار شد تمام کاندیداها متفق القول بودند که منتشرکنندگان اخبار جعلی باید برای پست محتوای جعلی یا گمراه کننده در پلت فرم های اجتماعی مسئول شناخته شوند.
این درحالی بود که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین، متا پلتفرمز ۴۰۰ حساب کاربری، صفحه و گروه را برای مقابله با نفرت پراکنی و انتشار اخبار جعلی مسدود کرد.
یکی دیگر از نمونه های پیامد انتشار اخبار جعلی در ارتباط با ژاپن است. بعد از ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین این کشور، انتشار خبری جعلی که در آن هیدئو کوجیما سازنده انواع بازی های ویدئویی با ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن مرتبط دانسته شد، در این کشور جنجال هایی به راه انداخت.
استودیوی بازی سازی متعلق به هیدئو کوجیما بعد از انتشار پست های جعلی در رسانه های اجتماعی و رسانه های خبری که در آنها به استناد خبری جعلی، کوجیما را قاتل شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن معرفی کرده بودند، اعلام نمود: «به شدت انتشار اخبار جعلی و شایعاتی که اطلاعات نادرست را منتقل می کنند را محکوم می نماییم و در بعضی موارد اقدامات قانونی را در نظر خواهیم گرفت».
تجربه تاثیر اخبار و پستهای جعلی در سرنوشت کشورها بخصوص ها در برهه های حساس سیاسی و اجتماعی سبب شده کشورهای مختلف با وضع قوانینی انتشار آنرا کنترل کنند. فشار بر شرکتهای بزرگ فناوری برای کنترل اخبار جعلی هم در همین راستا است.
آنچه در گزارش پیش رو می خوانید بخشی از تلاش کشورهای مختلف برای مقابله با اخبار جعلی و گمراه کننده است.
نهاد فناوری استرالیایی کمیته داوری اخبار جعلی راه اندازی می کند
استرالیا هرچند در حوزه قانونگذاری برای اخبار جعلی به سرعت کشورهای اروپایی عمل نکرده اما اقدامات اخیر این کشور نشان داده است دولتمردان متوجه اهمیت این مورد شده اند و کوشش می کنند با ابزارهای موجود با آن مقابله کنند. در همین راستا امسال میلادی (۲۰۲۲ ) نهاد «گروه صنعت دیجیتال» (DIGI) در استرالیا اعلام نمود کمیته ای ویژه برای داوری در رابطه با شکایات در ارتباط با اخبار جعلی تشکیل می دهد.
پیش از آن دولت این کشور تهدید کرد قوانین سختگیرانه تری در رابطه با پست های جعلی و افتراآمیز در فضای آنلاین اجرا و همینطور اقداماتی را اتخاذ می کند تا مسئولیت رسانه های اجتماعی در برابر محتوا بیشتر شود.
«گروه صنعت دیجیتال» (DIGI) نماینده واحدهای فیسبوک، گوگل و توئیتر در استرالیا است. این نهاد اعلام نموده است کمیته جدیدالتاسیس آن برای نظارت بر اخبار جعلی نشان داده است صنعت فناوری آماده است در مقابل پست های صدمه زا خویش را قانونمند و مقرراتی را اجرا نماید.
سونیتا بوز مدیر عامل DIGI در اطلاعیه ای اعلام نمود: شرکتهای فناوری در رابطه با یک نظام نامه اخلاقی ضد اخبار جعلی توافق کرده اند. ما می خواهیم با کمک نظارت تعدادی از کارشناسان خارجی و اعتماد مردم این روند را تقویت نماییم.
کمیته ۳ نفره مستقل از راه یک وبسایت شکایات در ارتباط با نقض نظام نامه اخلاقی را حل و فصل می کند. البته این کمیته شکایات در ارتباط با پست های افراد را بررسی نمی نماید. منشور اخلاقی صنعت شامل موارد مختلفی است. مانند اقدام ضد اخبار جعلی که سلامت عمومی را تهدید می کند. همینطور DIGI اعلام نمود در صورتی که شرکتی نظام نامه اخلاقی را نقض کند، اطلاعیه ای رسمی صادر می کند.
پل فلچر وزیر ارتباطات استرالیا و همچون قانونگذاران حامی وضع قوانین سختگیرانه تر بر پلت فرم های میزبان اخبار جعلی، از این اقدام استقبال کرد. اما گروههای پشتیبانی از مصرف کننده همچنان معتقدند چنین اقدامی کافی نیست.
تهدید و ضرب الاجل ترکیه بر سر پلتفرمهای خارجی
در همسایگی ایران و در ترکیه هم اخیرا قوانینی برای مقابله با اخبار جعلی وضع شده که جنجال های زیادی درپی داشته است. طبق قانونی جدید در ترکیه، رسانه های اجتماعی و شرکتهای فناوری باید اطلاعات کاربرانی که اخبار جعلی و محتوای غیرقانونی به اشتراک می گذارند را در اختیار مقامات قرار دهند.
در همسایگی ایران و در ترکیه هم اخیرا قوانینی برای مقابله با اخبار جعلی وضع شده که جنجال های زیادی درپی داشته است. طبق قانونی جدید در ترکیه، رسانه های اجتماعی و شرکتهای فناوری باید اطلاعات کاربرانی که اخبار جعلی و محتوای غیرقانونی به اشتراک می گذارند را در اختیار مقامات قرار دهند
البته به قول کارشناسان احتمال کمی وجود دارد که رسانه های اجتماعی کاملاً از قانون جدید ترکیه برای حذف اخبار جعلی و اشتراک گذاری داده های کاربران با دولت پیروی کنند. بدین سان احتمال دارد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۲۰۲۳ میلادی اختلالاتی در کارکرد این پلتفرمها ایجاد شود.
طبق قانون ترکیه که از هفته قبل اجرایی شد، در صورتی که کاربران محتوایی پست کنند که حاوی اطلاعات گمراه کننده باشد، باید اطلاعات آنها با مقامات به اشتراک گذاشته شود.
همچنین رسانه های اجتماعی ملزم می شوند نمایندگانی در ترکیه تعیین کنند. علاوه بر آن اگر دادگاهی به این نتیجه برسد که نماینده شرکت نتوانسته اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مقامات قرار دهد، شرکتهای مذکور با کاهش ۹۰ درصد پهنای باند روبرو خواهد شد. طبق این قانون، اگر شرکت ها محتوای غیرقانونی را ظرف ۴ ساعت حذف نکنند، به صورت مستقیم مسئولیت محتوای غیرقانونی و تگ ها را برعهده خواهند داشت.
فیس بوک، توئیتر، گوگل و دیگر شرکتهای فناوری ملزم شده اند تا آوریل به صورت کامل از قانون جدید ترکیه پیروی کنند یا با ممنوعیت تبلیغات آنلاین و به تدریج قطع سرویس تا کاهش پهنای باند روبرو می شوند. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه ژوئن ۲۰۲۳ انجام می شود.
جریمه نقدی و زندانی برای انتشار اخبار جعلی در روسیه
روسیه یکی از کشورهایی است که تلاش دارد با جریمه های کلان و محدودسازی رسانه های اجتماعی با اخبار جعلی مبارزه کند. بعد از حمله روسیه به اکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، کارزار روسیه با شرکتهای بزرگ فناوری برای مقابله با انتشار اخبار جعلی در رابطه با این مورد شروع شد.

در همین راستا و در اوایل سالجاری میلادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی را ضد انتشار اخبار جعلی تصویب کرد که طبق آن افرادی که اخبار جعلی را در مورد نیروهای روسیه و فعالیت ارگان های دولتی این کشور در خارج نشر کنند با مجازات زندان و جریمه نقدی روبرو خواهند شد.
به نوشته دویچه وله طبق این قانون برای عاملین انتشار علنی و عمدی اطلاعات نادرست زیر عنوان پوشش خبرهای واقعی، از ۷۰۰ هزار روبل (معادل ۶۳۰۰ یورو) تا یک و نیم ملیون روبل (معادل ۱۳۵۰۰ یورو) جریمه نقدی و یا تا سه سال زندان در نظر گرفته شده است.
الکساندر خینشتاین، عضو پارلمان روسیه پیش از این گفته بود که این قانون در خدمت کسانی است که از منافع روسیه در خارج از مرزهای این کشور محافظت می کنند.
مجازات برای مقام هایی که مرتکب چنین اعمال می شوند، به مراتب شدیدتر است. در قانون مذکور، مجازات برای مقام ها از سه تا پنج میلیون روبل جریمه نقدی و یا حبس بین پنج تا ده سال پیشبینی شده است. در صورتیکه انتشار اخبار نادرست عواقب جدی را به دنبال داشته باشد، خطر تا ۱۵ سال زندان وجود دارد.
علاوه برآن روسیه به کرات رسانه های اجتماعی و شرکتهای فناوری بزرگ را به سبب انتشار اخبار جعلی در این حوزه جریمه کرده است.
اخیراً دادگاهی درمسکو پلتفرم توییچ را به افترا انتشار اخبار جعلی در رابطه با درگیری های روسیه و اکراین به پرداخت ۸ میلیون روبل جریمه محکوم کرده است. توئیچ یک سرویس پخش زنده ویدئویی برای بازی های ویدئویی است.
پیش از آن هم روسیه گوگل را به سبب حذف نکردن اخبار جعلی در رابطه با درگیری ها با اوکراین ۴ میلیون روبل جریمه کرده بود.
راسکامنادزر ناظر ارتباطات روسیه اعلام نموده بود اقداماتی برای مجازات گوگل به سبب اشاعه اخبار جعلی در یوتیوب انجام می دهد و به این شرکت فناوری اخطار داده بود.
البته این فقط ۲ نمونه از اقدامات روسیه در رویارویی شبکه هایی است که با انتشار اخبار جعلی از دستورات دولت پیروی نمی کنند.
ممنوعیت تحریف اخبار رسانه های رسمی در چین
چین هم سابقه ای طولانی در مقابله با اخبار جعلی و قانونمندسازی رسانه های اجتماعی و شرکتهای فناوری دارد.
به نوشته فارین پالیسی چین تجربیات گسترده ای در این حوزه دارد. این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی قانون امنیت سایبری را تصویب کرد. در سال ۲۰۱۷ میلادی این قانون از تهیه کنندگان اخبار اینترنتی خواست اطلاعاتی که رسانه های دولتی منتشر می کنند را بدون تحریف منتشر کنند. همینطور رسانه های اجتماعی از انتشار اخبار مستقل یا انتشار اطلاعات بدون درنظر گرفتن منبع آنها منع شدند.
در عوض رسانه های اجتماعی موظف می باشند گزارش هایی که در رسانه های رسمی ثبت شده را باز نشر کنند. همینطور در سال ۲۰۱۸ میلادی قانون جدیدی در این کشور وضع شد که طبق آن تهیه کنندگان سرویسهای میکروبلاگ باید مکانیسم های ضد شایعه را فعال می کردند تا با این روند مقابله شود. در این قانون بخش اعظم مسئولیت فیلترکردن و قانونمندکردن اطلاعات آنلاین برعهده شرکتهای فناوری گذاشته شده است.
از سوی دیگر مقامات چینی باید به صورت مستقیم در رابطه با رسانه های اجتماعی تحقیق کنند که گسترش اخبار جعلی را تسهیل می کنند. برپایه قانون ۲۰۱۶ دولت پکن از بایدو خواست تبلیغات تأیید نشده را حذف کند و روش هایی برای ترمیم خسارات ناشی از انتشار اخبار جعلی ایجاد نماید.
در این میان در اوایل سالجاری میلادی یکی از مشاوران دولت چین خواستا وضع قوانینی برای ممنوعیت اخبار جعلی و اشتباه در فضای آنلاین شد و این چالش را دلیل اصلی قطبی شدن عقاید عمومی در چین دانست.
به نوشته گاردین جیا کوینگ گائو یکی از اعضای بلندپایه ترین سازمان مشاوره سیاسی چین اعتقاد دارد انتشار اخبار جعلی به تنش میان چین و کشورهای خارجی منجر گردیده است. وی در مصاحبه ای در اینباره اظهار داشت: بعنوان مثال گاهی اوقات گروههای مختلفی اظهارنظرهای منفی خارجی ضد چین را منتشر می کنند.
سنگاپور و قانون حفاظت در مقابل دروغ و دستکاری آنلاین
سنگاپور هم یکی دیگر از کشورهایی است که برای مقابله با اخبار جعلی اقداماتی انجام داده است. این کشور در می سال ۲۰۱۹ میلادی «قانون حفاظت در مقابل دروغ و دستکاری آنلاین» (Protection from Online Falsehoods and Manipulation Act) را در پارلمان خود تصویب کرد که طبق آن پلت فرم های آنلاین همچون رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سرویسهای تجمیع اخبار موظف خواهند بود محتوایی که از جانب دولت اشتباه است را حذف نمایند یا برای آن اصلاحیه صادر کنند. شرکتهای بزرگ فناوری که از این قانون پیروی نکنند با جریمه ای تا سقف یک میلیون دلار سنگاپوری( حدود ۷۲۲ هزار دلار) روبرو خواهند شد.
افرادی که این قانون را چه در داخل چه در خارج کشور نقض کنند، در صورت محکومیت با جریمه ای تا سقف ۶۰ هزار دلار یا زندان به مدت ۱۰ سال روبرو می شوند. این درحالی است که خیلی از کشورهای جنوب شرقی آسیا قوانین مشابهی دارند.
ویتنام هم قانون مشابهی وضع کرده که شرکتهای بزرگ مانند فیسبوک و گوگل را موظف به افتتاح دفتری در این کشورها می کند. دولت های این منطقه با اتکا به حفظ امنیت ملی چنین قانونی را وضع کرده اند.
حذف محتوای افترا آمیز در آلمان ظرف ۲۴ ساعت
آلمان هم از کشورهایی است که قانونی درمورد اخبار جعلی و نفرت پراکنی در اینترنت دارد که به نام «Netzwerkdurchsetzungsgeset» معروف است.
این قانون از یکم ژانویه ۲۰۱۸ میلادی اجرا می شود و طبق آن رسانه های اجتماعی و پرتال ها باید محتوای غیرقانونی یا افترا آمیز را ظرف ۲۴ ساعت حذف نمایند. این قانون هیچ ضمانتی در رابطه با فرآیند سریع یا تجدیدنظر در رابطه با تصمیم گرفته شده در رابطه با محتوا را شامل نمی شود و به صورت واضح حوزه محتوایی که باید مسدود شود یا محتوای نامناسب را مشخص نمی نماید.
جریمه و زندان جزای انتشار محتوای جعلی در فرانسه
در سال ۲۰۱۸ میلادی پارلمان فرانسه هم قانونی وضع کرده که هدف آن قدرت بخشی به قضات است تا حذف اخبار جعلی طی بازهای انتخابات ریاست جمهوری تسریع شود.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه این قانون را عرضه کرده بود که پیش از تصویب توسط سنای کشور ۲ بار رد شده بود.
این یکی از اولین تلاش ها در اروپا برای محدود کردن محتوای جعلی بشمار می رود چونکه ماکرون اعتقاد دارد اینترنت باید قانونمند شود.
این قانون به CSA ( آژانس ملی پخش فرانسه) قدرت می دهد تا کانال های تلویزیونی که توسط کشورهای خارجی کنترل می شوند یا تحت تاثیر کشورهای دیگر هستند را در صورت انتشار اخبار جعلی تأثیرگذار در رای گیری تعلیق کند. این بدان معنا است که فرانسه قدرت دارد تا هر تلویزیون خارجی که اخبار جعلی منتشر می کند را مسدود کند. همینطور افرادی که قانون را نقض کنند با یک سال زندان و جریمه ای تا سقف ۷۵ هزار یورو روبرو می شوند.
تلاش اتحادیه اروپا برای مبارزه با اخبار جعلی
نیاز به قانونمندسازی شرکتهای بزرگ فناوری بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بیشتر شد. در آن زمان روسیه از رسانه های اجتماعی برای تأثیرگذاری بر رای دهندگان استفاده نمود. شرکتهای بزرگ مانند فیسبوک و توئیتر تعهد دادند که با اخبار جعلی مقابله کنند اما مشکلات بدتر شد. طی همه گیری ویروس کرونا اخبار جعلی در رابطه با سلامت و بهداش باردیگر در شبکه های ا جتماعی شدت یافت و شرکتهای فناوری در واکنش به آن بسیار کند عمل کردند. در نتیجه انبوهی از اخبار جعلی و محتوای نادرست آنتی واکسیناسیون در پلت فرم ها موج می زد.
به نوشته آسوشیتدپرس، اروپا بعد از رصد این چالش ها قانونی را تصویب کرد تا علاوه بر کنترل قدرت شرکتهای بزرگ فناوری مانند گوگل و فیسبوک، با اخبار جعلی هم مبارزه کند. مطابق قانون جدید شرکتهای بزرگ فناوری باید محتوای خویش را در کشورهای اروپایی بیشتر رصد کنند تا کاربران این کشورها را در مقابل نفرت پراکنی، اخبار جعلی و دیگر محتوای نفرت پراکنی آنلاین محافظت کنند. این موارد بخشی از قانون اتحادیه اروپا هستند که اخیرا تصویب شده اند.
البته تصویب این قانون فرآیند آسانی نبود و مقامات اتحادیه اروپا بعد از مذاکراتی طولانی در رابطه با اصول «قانون سرویسهای دیجیتال» به توافق رسیدند. طبق این قانون شرکتهای فناوری باید مشخص کردن مشکل را برای کاربران راحتتر کنند، تبلیغات آنلاینی که کودکان را هدف گرفته منع کنند. همینطور شرکتهای ناقض قوانین با میلیاردها دلار جریمه روبرو می شوند.
تحت قانون اتحادیه اروپا دولت ها می توانند از شرکت ها بخواهند طیف وسیعی از محتوایی که غیرقانونی و جعلی محسوب می شوند همچون محتوای حاوی تروریسم، کودک آزاری، نفرت پراکنی و کلاهبرداری های آنلاین را حذف نمایند.
پلتفرم های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر باید ابزارهایی در اختیار کاربران قرار دهند تا چنین محتوایی را به سرعت و به راحتی نشان گذاری کنند تا حذف آنها تسهیل شود. بازارهای آنلاین مانند آمازون هم باید همین روند را در رابطه با محصولات جعلی مانند در پیش بگیرند.
لایحه انگلیس برای حفاظت از مردم در مقابل اخبار جعلی
انگلیس هم به سهم خود نتیجه تاثیر گسترش اخبار جعلی بر پلت فرم های آنلاین را تجربه کرده است. بر اساس گزارش های مختلف در رای گیری برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، انتشار اخبار جعلی نقش پررنگی در تصمیم گیری رای دهندگان داشت. به قول کارشناسان روسیه در انتشار این اخبار جعلی نقش مهمی داشتند.
به نوشته گاردین در همین راستا و با عنایت به این موضوع، برپایه تغییراتی در قانون «ایمنی آنلاین» شرکتهای فناوری ملزم خواهند بود کاربران اینترنت را در مقابل اخبار جعلی که از جانب دولت های متخاصم منتشر می شوند و جامعه و دموکراسی در انگلیس را تهدید می کنند، محافظت کنند.
این قانون رسانه های اجتماعی، سرویسهای پخش ویدئو و موتورهای جستجو را ملزم می کند اقداماتی درپیش گیرند تا مردم تا حد ممکن در مقابل اخبار جعلی انتشار یافته توسط دولت های دیگر که قصد دخالت در انگلیس دارند، قرار نگیرند.
نادین دوریس وزیر فرهنگ این کشور هم اعلام نمود اشغال اکراین تمایل روسیه به استفاده از رسانه های اجتماعی برای توسعه اخبار جعلی و دروغ را نشان داده است. او در اینباره گفت ما نمی توانیم اجازه دهیم که کشورهای خارجی یا دست نشانده های آنها از اینترنت برای انجام جنگ های آنلاین خصمانه بدون مانع استفاده نمایند. بنابراین بخش های حمایتی لایحه ایمنی آنلاین را قدرتمندتر می نماییم تا تضمین شود رسانه های اجتماعی اخبار جعلی با پشتیبانی کشورهای متخاصم را ریشه کن کنند.
بنابراین بندی به لایحه ملی امنیتی افزوده می شود که الان در پارلمان انگلیس تحت بررسی است. لایحه ایمنی آنلاین پیشبینی می شود تا آخر سال تصویب شود و طبق آن شرکتهای فناوری باید اقداماتی برای پیشگیری از آزاررسانی اخبار جعلی که کشورهای متخاصم منتشر کنند به افراد عادی جلوگیری نمایند.
بنابراین بندی به لایحه ملی امنیتی افزوده می شود که الان در پارلمان انگلیس تحت بررسی است. لایحه ایمنی آنلاین پیشبینی می شود تا آخر سال تصویب شود و طبق آن شرکتهای فناوری باید اقداماتی برای پیشگیری از آزاررسانی اخبار جعلی که کشورهای متخاصم منتشر کنند به افراد عادی جلوگیری نمایند.
طبق بند جدید لایحه انگلیس انتشار اخبار جعلی به لیست جرم های اولویت دار لایحه تبدیل می شود و شرکتهای فناوری باید با قدرت تمام از انتشار آنها جلوگیری نمایند. شرکتهای نقض کننده قوانین با جریمه ای تا سقف ۱۸ میلیون پوند یا ۱۰ درصد درآمد جهانی شرکت روبرو می شوند
همچنین طبق بند جدید انتشار اخبار جعلی به فهرست جرم های اولویت دار لایحه تبدیل می شود و شرکتهای فناوری باید با قدرت تمام از انتشار آنها جلوگیری نمایند. شرکتهای نقض کننده قوانین با جریمه ای تا سقف ۱۸ میلیون پوند یا ۱۰ درصد درآمد جهانی شرکت روبرو می شوند.
جدال هندوستان با اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی
جدال هند با اخبار جعلی با گذر زمان شدت بیشتری گرفته و بنابراین فشار دولت هند بر شرکتهای فناوری برای قانونمندسازی هرچه بیشتر محتوا هم فزونی گرفته است. در این میان شرکتهای فناوری هم کوشش می کنند ردپای اخبار جعلی در پلت فرم هایشان را پاک کنند.
به همین دلیل است که در سال ۲۰۱۹ میلادی واتس اپ در هند تعداد پیام هایی که یک کاربر می تواند فوروارد کند به ۵ مورد کم کرد. از طرفی بازنشر پیام هایی که به شکل گسترده فوروارد می شوند هم محدود شد.
از سوی دیگر فیس بوک تلاش کرد یک سیستم هوش مصنوعی برای ردیابی و مسدود سازی اخبار جعلی بسازد.
در همین راستا دولت هندوستان تصمیم گرفت قوانین کامل و جامعی برای حوزه فناوری وضع کند که به قانون فناوری اطلاعات مشهور شده است. اخبار جعلی و گمراه کننده در رسانه های اجتماعی و پلت فرم های دیجیتال هم در ذیل این قانون قرار دارند.

در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی نشریه تایمز آو ایندیا در گزارشی در اینباره نوشت: دولت به دنبال تصویب قانونی می باشد تا از سواستفاده از آزادی رسانه ها جلوگیری و از شهروندان در مقابل اخبار جعلی محافظت کند. این درحالی است که اخبار جعلی در رسانه های دیجیتال تا حد زیادی قانونمند نبوده اند و قوانین موجود فقط بر رسانه های چاپی و تلویزیون ها را در بر می گرفت.
آمریکا در گیر و دار لایحه های مختلف برای مقابله با محتوای جعلی
آمریکا هم از هجوم اخبار جعلی بی نصیب نبوده است. میتوان نقطه اوج انتشار اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی را طی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور دانست که دونالد ترامپ برنده آن شد.
در همین راستا و در اکتبر ۲۰۱۷ میلادی کنگره لایحه ای را اعلام نمود که پلت فرم های آنلاین مانند گوگل و فیسبوک را ملزم می کرد نسخه از تبلیغات آنلاین را حفظ کنند و برپایه آن باید مشخص می شد چه کسی هزینه تبلیغ را پرداخته است. در واقع هدف این قانون رادیو، تلویزیون و رسانه های اجتماعی بودند.
در نوامبر همان سال نمایندگان فیسبوک، توئیتر و گوگل در مقابل کمیته قضایی سنا در رابطه با نقش خود در انتشار اخبار جعلی طی بازه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شهادت دادند.
در همین راستا برای پیشگیری از گسترش اخبار جعلی در بازه های انتخاباتی، دولت آمریکا سیستمی بوجود آورده تا امنیت انتخابات را تضمین کند. مرکز Global Engagement وزارت کشور آمریکا تلاش دارد به صورت فعال با اخبار جعلی که کشورهای متخاصم منتشر می کنند، روبرو شود از طرفی آژانس زیرساخت و سایبری (زیر مجموعه وزارت امنیت میهن) هم می کوشد از یکپارچگی انتخابات محافظت کند.
در این میان کنگره آمریکا بارها تلاش کرده با انتشار گسترده و الگوریتمی اخبار جعلی و دروغ های سیاسی روبرو شود. قانون ممنوعیت تبلیغات سیاسی هدفمند میکرو و «قانون NUDGE شبکه اجتماعی» که مطالعاتی را جهت بررسی و سفارش مداخلات برای تقویت محتوای مضر در پلت فرم های رسانه های اجتماعی بوجود می آورد مثال هایی از این دست اند.
این در حالی است که انتخابات میان دوره مجلس آمریکا بزودی برگزار می گردد و چالش های در ارتباط با اخبار جعلی در آمریکا همچنان وجود دارد.
ایران؛ از قانونگذاری تا تجربه عدم اقدام موثر…
در ایران هم شورایعالی فضای مجازی پیش از این سند الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خلاف واقع در فضای مجازی را تصویب کرده است.
در قانونی که در شورایعالی فضای مجازی به تصویب رسیده است، وزارت ارشاد مکلف شده درگاه های نشر (پایگاه های اطلاعاتی و سایت ها) را شناسایی و احراز کند. سکوهایی که این درگاه ها روی آنها سرویس می گیرند هم شامل این بخش شده و باید شناسایی شوند. این وزارت خانه مکلف شده که سازوکار جامعی برای رصد و راستی آزمایی اطلاعات و اخبار ایجاد نماید، به بیان دیگر باید یک پلت فرم مرجع برای آگاهی رسانی به مردم در ارتباط با اخبار صحیح ایجاد و در آن پلتفرم، اخبار خلاف واقع به مردم آگاهی رسانی شود؛ این وزارت خانه همینطور باید یک نظام اعتبارسنجی ایجاد نماید تا درگاه هایی که اخبار را منتشر می کنند از نظر صحت اخبار، درجه بندی شوند.
مطابق این سند، قوه قضاییه هم باید با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی و همکاری وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات، یک لایحه قضایی مناسب برای مقابله با اخبار و اطلاعات خلاف واقع که همه ابعاد را پوشش دهد، تهیه نماید.
با توجه به این که یک سری از اخبار خلاف واقع، جعلی و تحریف شده به صورت سازمان یافته ضد کشور از بیرون مدیریت می شوند، وزارت امور خارجه هم باید با ظرفیت های دیپلماتیک و حقوقی خود ضد منشأ خارجی اقدام نماید.
فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی پیش از این در همین زمینه اظهار داشت: بر مبنای مصوبه شورایعالی فضای مجازی کشور مسئولیت بررسی و پیگیری اخبار جعلی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همینطور این وزارت خانه می تواند برای ساماندهی تولید و توزیع محتوا از جانب کاربران غیرحرفه ای (UGC) و افزایش کاربر محور شدن این فضا نقش مؤثری ایفا کند.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در همین باره عنوان کرده است: این وزارت خانه اهتمام جدی برای رفع چالش های فرهنگی ناشی از توسعه فضای مجازی در کشور و تقسیم کار دستگاهی متناسب با تحولات فضای مجازی دارد.
اسماعیلی با تکیه بر این که وزارت ارشاد برای تحول ساختاری نیازمند پشتیبانی شورایعالی و مرکز ملی فضای مجازی است، اضافه کرد: این وزارت خانه آمادگی دارد تا با شورایعالی و مرکز ملی فضای مجازی در حوزه های مأموریتی و در جهت منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی برای حمایت و دفاع از حقوق کاربران و تولیدکنندگان محتوا همکاری و هماهنگی بیشتر داشته باشد.
وی ضمن اشاره به این که شورایعالی فضای مجازی می تواند نقش بسیار مهمی در تقسیم کار تخصصی و حرفه ای بین دستگاههای دولتی و حاکمیتی در حوزه فرهنگ و محتوا در فضای مجازی ایفا کند، خاطرنشان کرد: با عنایت به طراحی و عرضه طرح جامع نظام رسانه ای کشور به مجلس شورای اسلامی، آمادگی همکاری در این مورد با مرکز ملی فضای مجازی در این وزارت خانه وجود دارد.
این در حالی است که باوجود داشتن مصوبات قانونی و با علم بر این که اخبار جعلی فضای مجازی بارها به کشور ضربه وارد کرده است، هنوز اقدام عملی برای مقابله مؤثر با فیک نیوزها صورت نگرفته و در اتفاقات اخیر هم که اخبار و پستهای جعلی نقش اساسی در ناآرامی ها و آشوب های خیابانی به همراه داشتند مهم ترین اقدام عملی، فیلتر شدن پلت فرم های خارجی بود.
فیلترینگ با اینکه می تواند تا حدودی از گسترش فیک نیوز جلوگیری نماید اما چاره قطعی برای مقابله با آن نیست چون که اخبار جعلی همچنان و با وجود فیلترشکن ها در فضای مجازی و برای کاربران ایرانی قابل توزیع اند.

منبع:

دسته‌ها