از ۳۰ هزار سیارک نزدیک به زمین چند سیارک احتمال برخورد دارند؟

خرید بک لینک: به گزارش خرید بک لینک، آژانس فضایی اروپا در جدید ترین گزارش خود اعلام نموده است که الان بیشتر از ۳۰ هزار سیارک نزدیک به زمین کشف شده است و ۱۴۲۵ سیارک احتمال برخورد به سیاره ما را دارا هستند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، طبق گزارش آژانس فضایی اروپا (ESA)، هم اکنون در مجموع ۳۰ هزار ۳۹ سیارک نزدیک به زمین وجود دارد که برای دنیای علم شناخته شده است و تعداد آنها به سرعت درحال افزایش است؛ ازاین رو هم اکنون بیشتر از ۳۰ هزار سیارک نزدیک به زمین(NEAs) در منظومه شمسی کشف شده است.

سیارک های نزدیک به زمین آن دسته از اجرام سنگی هستند که در مدار و مسیری به دور خورشید می چرخند که آنها را به مدار زمین نزدیک می کند و بعضی از آنها پتانسیل برخورد با سیاره ما را دارند.

آژانس فضایی اروپا ادعا می کند که ۱۴۲۵ مورد از آنها «احتمال برخورد غیر صفر» با سیاره ما را دارند و ازاین رو توسط شبکه ای از تلسکوپ ها تحت مراقبت هستند. بر اساس گزارش این آژانس فضایی، بیشتر این ۳۰ هزار سیارک نزدیک به زمین طی دهه گذشته به لطف فناوری های به سرعت درحال پیشرفت کشف شده اند.

ریچارد مویسل (Richard Moissl)، رئیس دفاع سیاره ای آژانس فضایی اروپا می گوید: خبر خوب اینست که بیشتر از نیمی از سیارک های نزدیک به زمین شناخته شده امروزی در ۶ سال قبل کشف شده اند و این نشان داده است که بینش ما چقدر درحال بهبود است.

وی اضافه کرد: همانطور که این نقطه عطف کشف ۳۰ هزار سیارک جدید نشان می دهد، در یافتن همه سیارک ها با ساخت تلسکوپ ها و ابداع روش های جدید تشخیص، مساله فقط زمان است.

از ۳۰ هزار ۳۹ سیارک نزدیک به زمین تخمین زده می شود که حدود ۱۰ هزار تا بزرگتر از ۴۶۰ فوت (۱۴۰ متر) قطر و ۱۰۰۰ عدد از آنها بزرگتر از ۳۲۸۰ فوت (یک کیلومتر) قطر داشته باشند که احتیاج به ردیابی و نظارت بر این سنگ های فضایی را برجسته می کند.

در حال حاضر، سیارک های نزدیک به زمین حدود یک سوم از تقریبا یک میلیون سیارک تابحال کشف شده در منظومه شمسی را می سازند. اغلب آنها در کمربند سیارکی – منطقه حلقه ای شکل در منظومه شمسی که تقریبا بین مدار مشتری و مریخ قرار دارد- زندگی می کنند.

نخستین سیارک نزدیک به زمین کشف شده به نام “۴۳۳ اِروس”( Eros ۴۳۳) نخستین بار توسط “کارل گوستاو ویت” ستاره شناس آلمانی در رصدخانه برلین در تاریخ ۱۳ اوت ۱۸۹۸ مورد توجه قرار گرفت. مدار ۴۳۳ اروس که به سبب شکل عجیب، کشیده و ترکیب سنگی شناخته شده است، آنرا به حدود ۲۲ میلیون کیلومتر (۱۳.۵ میلیون مایل) از زمین می رساند که معادل ۵۷ برابر فاصله ماه از زمین است.

این سیارک علاوه بر این که اولین سیارک نزدیک به زمین کشف شده بود، اولین سیارکی بود که یک فضاپیما به آن نزدیک شد و همینطور اولین سیارکی بود که یک فضاپیما روی آن فرود آمد. این فضاپیما معروف به “NEAR Shoemaker” سیارک ۴۳۳ اروس را در یک مدار نزدیک در یک دوره زمانی یک ساله مطالعه کرد و سپس در فوریه ۲۰۰۱ روی سطح آن فرود آمد.

یک سیارک زمانی در دسته “نزدیک به زمین” طبقه بندی می شود که مسیر حرکت آن به ۱.۳ واحد نجومی (AU) از خورشید برسد. یک واحد نجومی فاصله بین خورشید و زمین و معادل با ۱۵۰ میلیون کیلومتر (۹۳ میلیون مایل) است. ازاین رو خیلی از آنها هنوز فاصله قابل توجهی با ما دارند.

خوشبختانه حالا کارشناسان می توانند موقعیت آنها و این که آیا آنها صدها سال بعد به زمین برخورد خواهند کرد یا خیر را تشخیص دهند.

مارکو میشلی (Marco Micheli)، ستاره شناس مرکز هماهنگی اجرام نزدیک زمین در آژانس فضایی اروپا می گوید: البته هر سیارکی که در نزدیکی زمین کشف شود، بعنوان یک سیارک نزدیک به زمین طبقه بندی می شود، اما خیلی از آنها بسیار دور از زمین هستند و این مدارشان است که آنها را در این دسته قرار می دهد.

وی اضافه کرد: اجرام جدید در طول زمان مشاهده می شوند، حرکات آنها مورد مطالعه قرار می گیرد و تنها با تعداد انگشت شماری از اطلاعات از شبهای مختلف میتوان موقعیت آینده آنها را پیش بینی نمود.

بر اساس برنامه اجرام نزدیک به زمین ناسا، زمین به صورت متوسط ​​هر ۵۰۰۰ سال یک مرتبه با یک سنگ به اندازه یک زمین فوتبال و هر یک میلیون سال یک مرتبه، با یک سیارک منقرض کننده بخش زیادی از حیات و آخر دهنده تمدن برخورد می کند.

ناسا در تلاشی برای مقابله با تهدید سیارک هایی که امکان دارد روزی بشکلی خطرناک به زمین نزدیک شوند، یک برنامه دفاعی سیاره ای معروف به دارت (DART) را پی ریزی کرده است که اخیرا به شکل موفقیت آمیز توانست با برخورد به یک سیارک، مدار آنرا تغییر دهد. دارت نوامبر گذشته از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و سرانجام سفر ۱۰ ماهه خویش را با برخورد با سیارک “دیمورفوس” در ماه گذشته به پایان رساند.

سیارک “دیمورفوس” با قطری در حدود ۵۶۰ فوت (۱۷۰ متر) به دور سیارکی بزرگتر به نام “دیدیموس” می چرخد ​​که هر دو در فاصله ۱۰۹۴ میلیون کیلومتر (۶.۸ میلیون مایل) از سیاره ما قرار دارند. دارت با سرعت بیشتر از ۲۲ هزار کیلومتر در ساعت (۱۴ هزار مایل در ساعت) به “دیمورفوس” برخورد کرد و در اثر این برخورد از بین رفت، در حالیکه مسیر دیمورفوس در اثر این ضربه تغییر نمود.

ناسا اعلام نمود که این مأموریت موفقیت آمیز و این فضاپیما موفق شده بوده که مدار دیمورفوس را ۳۲ دقیقه کوتاه کند. البته نه دیمورفوس و نه دیدیموس هیچ خطری برای زمین ندارند، اما این مأموریت ۳۲۵ میلیون دلاری تمرینی بود برای آنچه امکان دارد لازم باشد اگر روزی یک سنگ فضایی سیاره ما را تهدید کند، صورت گیرد.

منبع:

دسته‌ها