شواهدی از وجود دریاچه های بزرگ زیر سطح قمر اروپا

به گزارش خرید بک لینک، دانشمندان ناسا اعتقاد دارند که دریاچه های بزرگ می توانند زیر پوسته یخی ˮاروپاˮ پنهان باشند و یکی دیگر از نقاط مورد علاقه مأموریت ˮکلیپرˮ ناسا جهت بررسی این قمر ˮمشتریˮ در سال ۲۰۳۰ باشند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، قمر یخی مشتری معروف به “اروپا” یکی از جذاب ترین اهداف در جستجوی مناطق بالقوه قابل سکونت منظومه شمسی است.

فضاپیمای “جونو” متعلق به ناسا اخیرا پروازی از کنار این قمر انجام داده است و فضاپیمای “اروپا کلیپر” ناسا هم بزودی در مأموریتی که به صورت خاص جهت بررسی این همسایه مشتری طراحی شده است، پرتاب خواهد شد.

دلیل این امر این حقیقت است که شواهد قوی نشان می دهند که اقیانوس عظیمی در زیر پوسته یخی و ضخیم قمر اروپا وجود دارد که به صورت بالقوه می تواند قابل سکونت باشد.

ناسا می گوید که حالا دانشمندان این نظریه را مطرح کرده اند که دریاچه های بزرگی از آب هم در این پوسته یخی پنهان شده است. در واقع پوسته یخی قمر اروپا امکان دارد مخازن بزرگی از آب را زیر خود پنهان کرده باشد.

دانشمندان اعتقاد دارند که این مخازن مایع نمکی امکان دارد درون پوسته یخی قمر اروپا قرار داشته باشند و بعضی از آنها نزدیک به سطح و برخی دیگر بسیار پایین تر باشند.

این کشف به لطف مشاهده های انجام شده توسط مدارگرد “گالیله” ناسا انجام شد که می تواند به هدایت مأموریت “اروپا کلیپر” که مقرر است در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شود، کمک نماید.

مشاهده های مدارگرد گالیله از این ایده دیرینه حمایت می کند که آب می تواند به شکل ستون های بخار یا بعنوان فعالیت آتشفشانی سرد از سطح اروپا فوران کند. دومی شبیه به یک فوران آتشفشانی است، اما به جای گدازه، یخ فوران می کند.

دانشمندان ناسا از شبیه سازی های کامپیوتری استفاده کردند تا نشان دهند که این فوران ها احتمالا از این مخازن مایع یا دریاچه های زیرسطحی می آیند، نه از اقیانوسی که در اعماق سطح یخی اروپا وجود دارد.

الودی لاساژ، دانشمند اروپاشناس در لابراتوار پیشرانش جت (JPL) ناسا در جنوب کالیفرنیا و نویسنده اصلی این پژوهش توضیح داد: نشان دادیم که توده ها یا جریان های فوران سرد می توانند به این مفهوم باشند که مخازن مایع کم عمقی در زیر سطح اروپا وجود دارد که مأموریت اروپا کلیپر می تواند آنها را شناسایی کند.

وی اضافه کرد: نتایج ما، بینش های جدیدی را در مورد عمق آبی که فعالیتهای سطحی همچون این ستون ها را هدایت می کند، عرضه می دهد و دریافته ایم که آب باید به اندازه ای کم عمق باشد که بتوان آنرا توسط چندین ابزار اروپا کلیپر شناسایی کرد.

مدل های کامپیوتری دانشمندان نشان داده است که مخازن آب در قمر اروپا در ۲.۵ تا ۵ مایلی (۴ تا ۸ کیلومتری) بالایی سطح پوسته اروپا قرار دارند، جایی که لایه یخ در آن در شکننده ترین حالت و پایین ترین دما است. از آنجاییکه یخِ شکننده زیرسطحی اروپا اجازه انبساط را نمی دهد، یخ زدن آب می تواند یخ اطراف را بشکند و منجر به فوران های عظیم شود.

ماموریت “اروپا کلیپر”، نور جدیدی بر قمر یخی مشتری خواهد انداخت

فضاپیمای اروپا کلیپر بعد از رسیدن به سیاره مشتری در سال ۲۰۳۰ همراه با چرخیدن به دور این غول گازی، حدود ۵۰ بار از کنار قمر اروپا هم پرواز خواهد نمود و بینش های جدید از این گذرهای نزدیک می تواند به هدایت کار دانشمندان ناسا در کنترل این مأموریت کمک نماید.

آنها می توانند از ابزار راداری این فضاپیما به نام “رادار ارزیابی و صدای اروپا: اقیانوس تا سطح نزدیک” (REASON)، برای جستجوی این دریاچه ها استفاده نمایند.

دان بلانکنشیپ از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس در آستین توضیح می دهد: این پژوهش جدید نشان داده است که توده های آبی در زیرسطح کم عمق اروپا اگر تنش ها از قدرت یخ بیشتر شود، می توانند ناپایدار باشند و می توانند با توده هایی که از سطح بالا می آیند، همراه باشند. این بدان معناست که ابزار REASON می تواند توده های آبی را در همان مکان هایی ببیند که شما فوران ها را می بینید.

نتایج این کشف جدید در مجله The Planetary Science انتشار یافته و به تفصیل شرح داده شده است.

منبع:

دسته‌ها