همایش روز فناوری ایران در جیتکس با مشارکت وحمایت همراه اول

خرید بک لینک: همزمان با اولین روز برگزاری رویداد بین المللی جیتکس ۲۰۲۲ در کشور امارات متحده عربی، روز گذشته همایش روز فناوری ایران با حمایت همراه اول و مشارکت برندهای معتبر ارتباطی و فناوری برپا شد.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همزمان با اولین روز برگزاری رویداد بین المللی جیتکس ۲۰۲۲ در کشور امارات متحده عربی، روز گذشته همایش «روز فناوری ایران» با حمایت همراه اول و مشارکت برندهای معتبر ارتباطی و فناوری اطلاعات کشور و استارتاپ های ایرانی که با نگاه کسب تجربه و نقش آفرینی در عرصه جهانی به این رویداد پیوسته اند، برگزار گردید. این همایش که در حقیقت فرصتی برای معرفی محصولات و سرویسهای بومی ایران برای بازدیدکنندگان و همتایان خارجی بود، امکان درج معرفی کسب و کار و محصولات در دایرکتوری دیجیتال، شبکه سازی با مشارکت کنندگان ایرانی و خارجی و آشنایی با رقبای خارجی را نیز فراهم آورد. پیرو رسالت و ظرفیت های پیشبینی شده برای این همایش، فتح بابی برای ملاقات های تجاری و B۲B بین ایرانی ها و بازیگران پرآوازه بین المللی در صنعت تلکام و فناوری اطلاعات نیز شد. همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان در این همایش که همراه با برگزاری پنل های تخصصی و ارائه از سمت بازیگران اصلی صنعت تلکام و فناوری اطلاعات ایران همراه بود، عباس لطفعلیان، معاون بازاریابی و فروش همراه اول نیز به ایراد سخنرانی برای میهمانان ایرانی و خارجی حاضر در این گعده تخصصی و دوستانه پرداخت و در تعریف اپراتور اول تلفن همراه اظهار نمود: همراه اول شرکتی است که از یک دارایی ملی (شرکت مخابراتی سنتی) به رهبر بازار و اپراتور دیجیتال موبایل تبدیل گشته است. وی با اشاره به اینکه ما «همراه اول» را یک دارایی منحصر به فرد و باارزش می دانیم که توسط افراد حرفه ای و نیروهای انسانی متخصص توسعه پیدا کرده است، تاریخچه ای از شکل گیری اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران را برای حاضران تشریح کرد و به دوران ماقبل و پسا خصوصی سازی نیز اشاراتی داشت. معاون بازاریابی و فروش همراه اول با تاکید بر این که از نظر پایگاه مشتری که ارزشمندترین دارایی اپراتورهای تلفن همراه به حساب می آید، همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان است، خاطرنشان کرد: اپراتور اول تلفن همراه ایران ۵۷ درصد بازار کشورمان را در اختیار دارد و چیزی که در این میان باید به آن توجه داشت این است که همراه اول سهم بازار خودرا در حالی حفظ می نماید که ۱۶ سال پیش اپراتور دوم و سپس اپراتور سوم تلفن همراه نیز فعالیت خودرا در بازار ایران شروع کردند. وی تصریح کرد: اگر به بازارهای دیگر مناطق دنیا نگاه کنید، به طور معمول وقتی اپراتور دوم یا سوم به بازار می آید، بازیگر اول بازار حدود ۶۰ درصد سهم خودرا از دست می دهد؛ با این وجود همراه اول امروز سهمی ۵۷ درصدی دارد در صورتی که از ۱۶ سال پیش اپراتورهای دوم، سوم و حتی اپراتورهای مجازی تلفن همراه نیز وارد بازار شده اند. لطفعلیان با اشاره به اینکه توانسته ایم در حوزه توسعه اینترنت پهن باند همراه (Mobile broadband) عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم، ابراز کرد: ما یک شبکه نسل چهارمی (G۴) گسترده و فراگیر در سراسر ایران داریم و در حقیقت دیتای موبایل ارزان و بهینه ای را در اختیار مشتری می گذاریم؛ جالب است زمانی که به مصرف کنندگان تجاری همین اینترنت نگاه می نماییم، می بینیم که آنها کسب و کار بزرگی را به وسیله همین اینترنت ما ساخته اند که آورده های بسیار زیادی برای آنها داشته است. وی اذعان کرد: بنابراین همراه اول تصمیم گرفت تا استراتژی جدید خودرا با تمرکز بر عصر دیجیتال تدوین کند. در واقع، همراه اول تصمیم گرفت نقش مهم و بزرگی در اکوسیستم دیجیتال ایفا کند. لطفعلیان افزود: استراتژی ما در این حوزه روی سه نقطه متمرکز است. ابتدا بازطراحی Core business یا هسته اصلی کسب و کار، در قدم بعدی تمرکز بر Beyond Core یا فراتر از هسته ی اصلی به معنای سرمایه گذاری در پلت فرم ها و سازمان های دیجیتال و تبدیل شدن به سرمایه گذار خطرپذیر مهم در بازار و همین طور Near Core که به معنای توجه به کسب و کارهایی است که قرابتی با هسته کاری ما دارند. معاون بازاریابی و فروش همراه اول با اشاره به اینکه چشم انداز بخش دیجیتال همراه اول این است که با ارائه سرویس ها و راهکارهای هوشمند برای فراهم کردن اکوسیستم دیجیتال، به یکی از رهبران بازار منطقه تبدیل گردد، بیان نمود: اکوسیستم دیجیتال همراه اول بازیگران بزرگی دارد که زیر چتر این اپراتور فعالیت می کنند؛ مانند «آکادمی همراه اول» که پیگیر توسعه و توانمندسازی افراد فعال در اکوسیستم دیجیتالی است، «نور دنا» بعنوان شرکت سرمایه گذاری، «مبین نت» بعنوان ارائه کننده ارتباطات FWA، «افرانت» که در حوزه تکنولوژی و ارائه سرویسهای دیتاسنتر فعالیت می کند. وی به شرح فعالیت مجموعه هایی چون «حرکت اول» و هاب های شتابدهنده اپراتور اول تلفن همراه که نقش شتابدهی و سرمایه گذاری در بازار استارتاپی ایران دارند نیز اشاره نمود و از ماموریت «همراه کسب و کارهای هوشمند» بعنوان متولی توسعه کسب و کارهای دیجیتالی و «مرکز تحقیق و توسعه همراه اول» بعنوان رکن اصلی بومی سازی تجهیزات و خدمات این اپراتور گفت. لطفعلیان وضعیت فعلی هر کدام از سرویسهای دیجیتال دیگر همراه اول نظیر «سوپراپلیکیشن اوانو» با ۹ میلیون نصب بعنوان کیف پول، «همراه من» با بیش از ۱۵ میلیون نصب بعنوان درگاه خدمات گسترده همراه اول، «اپلیکیشن شاد» که در کمتر از یک سال و در دوران انتشار کرونا به ۱۵ میلیون کاربر فعال دست یافت و بزرگترین و کاربردی ترین برنامه آموزش آنلاین مدارس است را نیز شرح داد. معاون بازاریابی و فروش همراه اول همین طور در آخر سخنانش از تمایل اپراتور اول تلفن همراه ایران برای همکاری در حوزه های اشاره شده آگاهی داد و از این که بازیگرانی متقاضی کمک رسانی در این راه دیجیتالی باشند، استقبال کرد. تشریح ساختار و پروسه «نوآوری باز» در همراه اول وحید شاه منصوری، رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در این همایش با اشاره به اینکه همراه اول بزرگترین اپراتور تلفن همراه خاورمیانه با بیش از یک میلیارد دلار درآمد سالانه است، اظهار نمود: اپراتورهای مخابراتی این روزها برای تکامل، با چندین چالش مواجهند. حاشیه سود اپراتورها در مقایسه با هزینه ها و درآمدها کاهش پیدا کرده و همین طور هزینه ها افزایش داشته، تحول دیجیتال یک چالش برای اپراتورهای موبایل است، سرویسهای دیجیتال OTT بخش بزرگی از درآمدها در بازار ICT را به خود اختصاص داده و پس اپراتورهای موبایل که یکی از بزرگترین بازیگران بازار در یک دهه گذشته بوده اند، از نظر درآمد و سوددهی عقب افتاده اند و درحال از دست دادن سهم خود به سرویسهای اپراتور دیجیتال هستند. وی افزود: یکی دیگر از چالش ها در راه تکامل اپراتورهای مخابراتی، عملیات ها و سازماندهی قدیمی است؛ به طور معمول در رده های بالای مدیریتی اپراتورهای موبایل، ِDNA کمپانی در مقابل تغییرات سریع، مقاومت می کند و آخرین چالش، نیازهای جدید مشتریان است برای اینکه رفتار مشتریان درحال تغییر و شبکه G۵ درحال ورود به بازار و مشترکان غیرانسانی (IoT) درحال ورود به بازار هستند. رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول خاطرنشان کرد: برای پاسخگویی به این چالش ها، یکی از نگاههای کلیدی استفاده از نوآوری است. برای تغییرات بزرگ، نوآوری باید تبدیل به یک فرهنگ شود ما به نوآوری در محصولات، نوآوری در بخش های مختلف سرویس ها از تعریف گرفته تا شکل دادن سرویس ها، نوآوری در فرآیندها و سازمان ها نیاز داریم. وی با تاکید بر این که ما به مدلهای بیزینسی جدید در بازار نیاز داریم و بالاتر از همه این موارد، ما به نگاههای مدیریتی مبتنی بر نوآوری نیاز داریم، اظهار نمود: اما سوال این است «نوآوری از کجا می آید؟»؛ در یک شرکت اینترنتی یا فناوری، خود فناوری از دانش و خود دانش از تحقیقات سرچشمه می گیرد. ازاین رو اپراتورها باید بیشتر در بخش تحقیقات سرمایه گذاری کنند تا به دانش و ایده ها دست یابند، فناوری بسازند و بر چالش ها غلبه کنند. شاه منصوری افزود: من می خواهم کمی درباره ی استراتژی همراه اول جهت استفاده از «نوآوری باز» صحبت کنم؛ اما پیش از آن باید نوآوری باز را تعریف کنم. عبارت نوآوری باز ۲۰ سال پیش توسط دکتر هنری چسبرو (Henry Chesbrough) تعریف شد. برمبنای تعریف چسبرو، نوآوری باز استفاده هدفمند از ورودی ها و خروجی های دانش برای شتاب دادن به نوآوری و گسترش بازار جهت استفاده خارجی از نوآوری است. وی اظهار داشت: این تعریف آکادمیک نوآوری باز است؛ اما تعریف ساده تری هم برای آن وجود دارد که می گوید اگر شما بدون سرمایه گذاری در تحقیقات به دانش دست پیدا کنید، به آن نوآوری آزاد گفته می شود که بوسیله جمع سپاری بدست می آید که بعنوان مثال، هم اکنون مشکلی دارید که از آن بی خبر هستید، شما مشکلات را به عده ای نشان می دهید و برای آنها از همان افراد پاسخ می گیرید که به آن جمع سپاری گفته می شود و اگر مبتنی بر دانش باشد، نوآوری باز تلقی می شود. رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول ضمن اشاره به این که اولین قدم ایجاد محیطی جهت آماده سازی اکوسیستم برای نوآوری باز است، خاطرنشان کرد: شما از یک طرف مشکلاتی دارید و از جانب دیگر به مسیرهایی نیاز دارید تا به افراد اجازه دهد ایده های خودشان را مطرح کنند. در این راه به ریورس پیچ، استارتاپ ویکند، هکاتون و… نیاز دارید تا به ایده هایی برسید و سپس به یک مرکز نوآوری برای پرورش ایده ها نیاز دارید. وی افزود: باید منتور ایده و تیم باشید و آنها را آموزش دهید. باید با ارتباط نزدیک با تیم فنی، برمبنای ایده یک راهکار توسعه دهید و در نهایت باید شرایطی را فراهم کنید که بتوان به شکل پایدار، خروجی نهایی را با سیستم ادغام کرد که «سیستم» در اینجا، همان اپراتور موبایل است. شاه منصوری درباره ی کارهایی که در این خصوص در همراه اول صورت می گیرد، اظهار داشت: همراه اول چهار زیرساخت اصلی نوآوری باز دارد. نخستین زیرساخت، اپراتور باز است؛ مورد بعدی، لابراتوار باز است؛ ما هم اکنون دو لابراتوار باز توسعه داده ایم که یکی از آنها برای شبکه G۵ و دیگری IoT است که آماده کار هستند. وی ادامه داد: لابراتوار باز یک لابراتوار مبتنی بر جامعه است که همه می توانند در آن حضور داشته باشند و الان درون آن اپراتورهای کوچک وجود دارند. این لابراتوار ها به مردم اجازه مشارکت در فناوری های نوین و آزمایش راهکار ها در محیط آزمایشگاهی را می دهد. بعد از تأیید آنها، می توان آنها را به شبکه های واقعی منتقل کرد. شاه منصوری تصریح کرد: از طرفی ما همین طور شرکت سرمایه گذاری سازمانی داریم که مسئول اتصال ایده ها و کمپانی مدرن است. این شرکت سرمایه گذاری همکاریهای قانونی میان استارتاپ ها و کمپانی مادر و همین طور تصاحب و خرید استارتاپ ها را تسهیل می کند. رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به اینکه در اکوسیستم نوآوری همراه اول چهار بخش اصلی برای نوآوری داریم، بیان نمود: مورد اول، زیرساخت تحقیقات است که در این بخش دو بازیگر اصلی داریم و با نوآوری های داخلی سر و کار دارند. ما مرکز تحقیق و توسعه همراه اول را داریم که بیش از دو سال پیش تأسیس شد و در همین دو سال در پروژه های R&D بیش از ۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است. وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیق و توسعه همین طور مسئول ارائه بورسیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و همین طور پست دکتری با هدف کمک به توسعه تحقیقات و دستیابی به دانش است. ما همین طور آکادمی همراه اول را داریم که مسئول آموزش به افراد فارغ التحصیل برای ورود به اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات است. شاه منصوری افزود: همین طور زیرساخت فناوری برای لابراتوار های باز و لابراتوار های همراه اول را داریم که لابراتوار باز توضیح داده شد و محلی برای همکاری جامعه توسعه دهنده است. لابراتوار همراه اول قسمتی از مرکز نوآوری است که با همکاری دانشگاه ها در تهران شکل گرفته است. وی در قسمتی از صحبت هایش عنوان نمود که در کوشش برای دریافت مجوز تأسیس پارک فناوری مجازی و چندین پارک فناوری فیزیکی در ایران هستیم و در نهایت باید بگویم همکاری تمام این بخش ها منجر به نوآوری در همراه اول می شود و امیدواریم بتوانیم بر مشکلات غلبه کرده و البته درآمد و آورده های همراه اول را نیز افزایش دهیم. قابل ذکر است این همایش که با حمایت و مشارکت همراه اول در روز اول رویداد بین المللی جیتکس ۲۰۲۲ برگزار شد، چندین پنل تخصصی با حضور متخصصان داخلی و بین المللی را راهبری کرد و میزبان علاقه مندان به چشم انداز حوزه ارتباطات سیار و نسل های نوین تکنولوژی این حوزه بود. نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۲ از ۱۸ تا ۲۲ مهرماه سالجاری (۱۰ تا ۱۴ اکتبر) در مرکز تجارت جهانی دبی میزبان علاقه مندان به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

منبع:

دسته‌ها