برنده نوبل شیمی ۲۰۲۲: شیمی راهی برای کاوش حقیقت ما است

به گزارش خرید بک لینک، آدام اسمیت، مدیر رسانه ای آکادمی نوبل مصاحبه ای تلفنی با مورتن ملدال از برنده های جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۲ انجام داده است. ملدال در این مصاحبه از احساسش نسبت به شیمی آلی و واکنشش به شنیدن خبر برنده شدن نوبل سخن می گوید.
به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی جایزه نوبل، ملدال در این مصاحبه توضیح می دهد که چگونه شیمی را راهی برای توصیف حقیقت می بیند. او می گوید، این زمینه ای است که باید برای جوانان جذاب باشد، چونکه درک این که چگونه همه چیز کار می کند تجربه ای بسیار چالش برانگیز و در عین حال بسیار پرارزش است. او از بی انتها بودن این مسیر می گوید و می افزاید: ما تنها در آغاز راه درک شیمی آلی هستیم.
آدام اسمیت: سلام. من آدام اسمیت از وب سایت جایزه نوبل هستم. خیلی خیلی تبریک میگویم.
مورتن ملدال: خیلی ممنون. اصلا انتظارش را نداشتم. واقعاً شگفت زده شدم.
اسمیت: البته که همچنین است. بعنوان سوال اول، این خبر چگونه به شما رسید؟
ملدال: بامداد امروز از جانب کمیته نوبل با من تماس گرفتند و برای کسب این جایزه همراه با کارولین برتوزی که از مدت ها قبل می شناسمش، و همینطور بری شارپلس که چند بار با او ملاقات کردم، تبریک گفتند.
اسمیت: خیلی خوب. نخستین اقدام یا واکنش شما بعد از شنیدن این خبر چه بود؟
ملدال: کاملاً غافلگیر شدم، تحقیقات زیادی وجود دارد که در حال انجام می باشد، بسیار هیجان انگیز است، و گاهی اوقات جرقه ای زده می شود و شما به یک ایده خیلی خوب دست می یابید. ایده ای که می تواند به آسان تر شدن تحقیقات خیلی از افراد کمک نماید و این چیزی است که صورت گرفت. این چیزی است که برای من صورت گرفت. این یک کشف غیر مترقبه بود. ما با تحلیل و بررسی نتایج مان متوجه شدیم که اتفاق عجیبی در جریان است و این بسیار مفید بود.
اسمیت: درست است. شیمی کلیک به سهولت انجام واکنش ها کمک می نماید.
ملدال: بله. هنگامی که واکنش های آلی کاملاً جدیدی دارید، می توانید عرصه را کاملاً تغییر دهید. و این همان چیزی است که در این مورد صورت گرفت.
اسمیت: آیا این اعجاب انگیز نیست که با وجود تمام فعالیتهایی که در شیمی آلی صورت می گیرد، واکنش های آلی جدید همچنان به وقوع می پیوندند؟
ملدال: بله، چونکه حقیقت بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که ما بعنوان شیمیدان می توانیم تصور نماییم، و چیزهای جدیدی همیشه به وجود می آیند، و این مورد برای همیشه ادامه می یابد. من فکر می کنم هیچ راهی وجود ندارد که ما روزی همه چیز را بدانیم. پیچیدگی شیمی آلی، که در پیچیدگی زندگی هم منعکس شده است، بسیار بسیار زیاد است. فکر می کنم ما در آغاز مسیر درک خود از شیمی آلی قرار داریم.
اسمیت: کشف چنین جهان ناشناخته ای بسیار اعجاب انگیز است. آیا این دلیلی است که هر روز بامداد شما را به سمت لابراتوار می برد؟
ملدال: بله، در واقع همچنین است. من روی چیزی کار می کنم که به نظرم هم اکنون بسیار هیجان انگیز است. همینطور موارد جدید، و من فکر می کنم هرکس که به شیمی علاقه دارد و روی آن کار می کند جایزه دریافت خواهد نمود چونکه این رشته بسیار جالب است. این رشته در واقع حقیقت ما را توصیف می کند.
اسمیت: نکته بسیار خوبی است، چونکه مردم به صورت کلی گاهی به شیمی نگاهی کمی منفی دارند. آنها نگران تاثیر مواد شیمیایی هستند.
ملدال: بله.
اسمیت: اما توصیف آن بعنوان راهی برای کاوش در واقع ما، نمایی کاملاً متفاوت به آن می دهد.
ملدال: بله، و در واقع به این علت است که دو علم بنیادی وجود دارد که شیمی و فیزیک است. چونکه شیمی و فیزیک، هر آنچه که در هرجا رخ می دهد را توصیف می کنند. باآنکه سایر رشته های علوم مانند زیست شناسی و غیره بسیار جالب هستند و برای درک ما از زندگی ضروری اند اما درکی بنیادین از حقیقت مانند شیمی عرضه نمی کنند.
اسمیت: وقتی شما چیزی را توسعه دادید که در بیانیه مطبوعاتی این جایزه بعنوان “جواهری در تاج شیمی کلیک” توصیف می شود و آنرا با همکاری بری شارپلس البته با فعالیت به صورت مستقل کشف کردید، می دانستید که این یک کشف کاملاً پیشگامانه است؟
ملدال: بله، چونکه ما واکنش هایی را به انجام رساندیم که قرار نبود امکان پذیر باشند. بعنوان مثال، کلریدهای اسیدی بسیار واکنش پذیر را برداشتیم و واکنشی انجام دادیم، سپس آن دسته ای که آزید(azide) در آنها بود با دسته ای که آلکین (alkane) داشتند واکنش دادند، در حالیکه کلریدهای اسیدی بسیار واکنش پذیر دست نخورده باقی ماندند. ما بلافاصله فهمیدیم که این روش پتانسیل زیادی دارد.
اسمیت: یکی از مواردی که شیمی کلیک را بسیار خاص می کند اینست که می تواند در حالی اتفاق بیفتد که سایر گروههای واکنش گر در همان اطراف هستند، اما تحت تاثیر واکنش قرار نمی گیرند.
ملدال: بله، و من باید در این حوزه، از دانشجوی دکترا، کریستین تورنو، که روی این پروژه کار کرده و در این کشف بسیار نقش داشته تشکر کنم.
اسمیت: به جوانانی که به شیمی بعنوان یک شغل فکر می کنند چه می گویید؟
ملدال: من می توانم بگویم این یک رشته بسیار جالب است، چونکه اگزیستانسیالیسم(هستی گرایی) زیادی در آن وجود دارد، ازاین رو درک این که چگونه همه چیز کار می کند، تجربه ای بسیار چالش برانگیز اما در عین حال بسیار پرارزش خواهد بود.
اسمیت: بسیار عالی. بیایید امیدوار باشیم که این جایزه افراد بیشتری را برای ورود به این عرصه تشویق کند. بسیار دلگرم کننده است که این جایزه برندگان زن و مرد را متحد می کند.
ملدال: بله، بله این خیلی خوب است. من کارولین را برای مدت طولانی می شناسم و او یک محقق فوق العاده است.
اسمیت: چه چیزی او را بعنوان یک محقق خاص می کند؟
ملدال: او دانش گسترده ای از شیمی و زیست شناسی دارد و می داند چگونه از دانش شیمیایی خود به روشی بسیار عالی در درک زیست شناسی استفاده نماید.
اسمیت: صحبت کردن با شما بسیار لذت بخش بود، بسیار سپاسگزارم، و تبریک می گویم.
ملدال: خیلی ممنون. آدام. خدانگهدار
اسمیت: خداحافظ.

منبع:

دسته‌ها