خدمت رسانی دراگون به تلسکوپ فضایی هابل

به گزارش خرید بک لینک، شرکت اسپیس ایکس و ناسا، مطالعه امکان سنجی شش ماهه ای را انجام خواهند داد که همه انتخابهای ممکن برای پرتاب فضاپیمای دراگون به منظور خدمت رسانی به تلسکوپ فضایی هابل را بررسی می کند.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فضانوردان می توانند روزی باردیگر از تلسکوپ فضایی هابل بازدید کنند، اما این دفعه این اتفاق با یک فضاپیمای خصوصی انجام خواهد پذیرفت.

تلسکوپ هابل در آوریل ۱۹۹۰ به مدار زمین پرتاب شد و طی دو دهه گذشته در مجموع پنج بار سرویس شده است. فضانوردان ناسا طی مأموریت های شاتل فضایی از هابل بازدید کردند و کارهای تعمیر، نگه داری و ارتقای آنرا انجام دادند تا این تلسکوپ تاریخی به رصد آسمان ها با وضوحی اعجاب انگیز تا به امروز ادامه دهد.

ناسا، ناوگان شاتل های فضایی خویش را در سال ۲۰۱۱ بازنشسته کرد، اما امکان دارد دوره جدیدی از مأموریت های سرویس هابل در آستانه شروع باشد. ناسا امروز اعلام نمود که درحال انجام یک مطالعه مشترک با شرکت اسپیس ایکس جهت بررسی امکان ارسال کپسول دراگون به سمت هابل، برای تقویت مدار این رصدخانه فضایی و شاید کمک به آن از طرق دیگر باشد.

جسیکا جنسن، معاون عملیات تجاری مشتریان در اسپیس ایکس می گوید: ما می خواهیم از هابل سود ببریم و اگر سود بردن از هابل نه تنها به معنای تقویت آن، بلکه عرضه خدمات هم باشد و بتواند با یک مأموریت فضایی انسانی صورت گیرد، بهتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته واضح است که هم اکنون هنوز هیچ ماموریتی از طرف اسپیس ایکس برای سرویس هابل درحال انجام نیست، بلکه این اعلامیه جدید در ارتباط با یک مطالعه امکان سنجی است که انتظار می رود شش ماه زمان ببرد و ناسا برای آن پولی پرداخت نمی نماید. ما به بررسی قابلیت های دراگون و چگونگی اصلاح آن برای قرار ملاقاتی امن و اتصال به هابل خواهیم پرداخت. این که جزئیات دقیقا از نظر فیزیکی چگونه خواهند بود و این که چگونه ما با خیال راحت این کار را از نقطه نظر مسیر انجام دهیم، همه چیز باید بررسی شود.

جنسن تاکید کرد: اگر این مأموریت صورت گیرد، لزوماً نیازی به خدمه نخواهد داشت. مطالعه امکان سنجی امکان دارد برنامه ریزان را به سمت یک مأموریت بدون خدمه با دراگون یا شاید حتی استفاده از نوع دیگری از فضاپیما راهنمایی کند.

هابل هم اکنون در سلامت کامل به سر می برد و همچنان تصاویر اعجاب انگیز و آموزنده ای از کیهان عرضه می دهد. برای مثال، همین امروز تصویری که از برخورد عمدی کاوشگر دارت (DART) ناسا به یک سیارک معروف به دیمورفوس ثبت کرده بود، منتشر گردید.

اما مدار هابل در طول ۳۳ سال قبل به علت کشش از جانب اتمسفر زمین کمی تحلیل رفته است. این تلسکوپ هم اکنون در ارتفاع حدود ۵۴۰ کیلومتری به دور زمین می چرخد که تقریبا ۶۰ کیلومتر کمتر از مدار اولیه آن است.

پاتریک کروز، مدیر پروژه هابل در مرکز پرواز فضایی گادِرد ناسا در مریلند در جریان نشست خبری امروز اظهار داشت: هابل در ارتفاع فعلی خود ۵۰ درصد احتمال دارد که در سال ۲۰۳۷ به زمین سقوط کند.

با این حال، ناسا اجازه نخواهد داد این اتفاق رخ دهد. ناسا در نظر دارد تا هابل را به صورت کنترل شده بعد از اتمام روزهای رصد آن از مدار زمین خارج کند. این امر مستلزم پرتاب یک مأموریت رباتیک به سمت این تلسکوپ فضایی است تا آنرا به شکل ایمن از مدار خارج کند. کروز می گوید، ناسا احتمالا می خواهد تا آخر دهه ۲۰۲۰ این مأموریت را راه اندازی کند.

اما احیانا با افزایش ارتفاع مدار هابل فعلاً نیازی به این کار نخواهد بود. بازگرداندن هابل به ارتفاع اولیه ۶۰۰ کیلومتری به صورت بالقوه به این رصدخانه فضایی اجازه می دهد تا سالهای بیشتری به کار خود ادامه دهد.

کروز می گوید: اگر بتوانیم به این ارتفاع دست پیدا نماییم، به سادگی ۱۵ تا ۲۰ سال به عمر این مأموریت اضافه می نماییم.

اگر مطالعه امکان سنجی اسپیس ایکس نتایج امیدوارکننده ای را به دست آورد، مأموریت دراگون برای سرویس هابل می تواند زودتر از آنچه فکرش را بکنیم، صورت گیرد. در واقع، هم اکنون از نظر توانایی فنی، امکان انجام چنین پروازی وجود دارد.

دسته‌ها