زارع پور در صحن مجلس: دولت الکترونیک زمینه فساد را از بین می برد

به گزارش خرید بک لینک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: برای تحقق دولت چابک و کارآمد و از بین بردن زمینه فساد چاره ای جز حرکت به سمت دولت الکترونیک نداریم.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، عیسی زارع پور بامداد امروز (سه شنبه ۲۹ شهریورماه) در صحن علنی مجلس با عرضه گزارشی به نمایندگان اظهار داشت: اگر بخواهیم دولت را چابک و کارآمد نماییم و زمینه فساد را از بین ببریم چاره ای نداریم جز آنکه به سمت الکترونیکی کردن دولت برویم. این مورد یکی از مسائل مهمی است که رئیس جمهور به صورت هفتگی آنرا پیگیری می کند و بر تحقق آن تاکید دارد.
وی خاطرنشان کرد: باوجود تمام تلاش هایی که صورت گرفته هم اکنون شرایط مطلوبی در زمینه الکترونیکی شدن نداریم. برپایه آخرین آمار، شاخصی که میزان الکترونیکی شدن و استقبال مردم از این خدمات را نشان می دهد، برای کشور ما رتبه ۸۹ است؛ همینطور شاخص دیگری که میزان مشارکت الکترونیکی را بیان می کند برای کشور ما رتبه ۱۱۸ است.
زارع پور اظهار داشت: وعده من در آغاز کار این بود که این شاخص ها در خلال ۴ سال دست کم ۳۰ پله ارتقا داده شود. البته این کاری نیست که صرفا وزارت ارتباطات انجام دهد. بلکه همه ارکان دولت باید در رقم خوردن این اتفاق بزرگ همراهی کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از سال قبل اقدامات زیادی در جهت تحقق دولت الکترونیک صورت گرفته است. البته با بند «و» تبصره ۷ که در مجلس مصوب شد، این کار صورت عملیاتی تر و اجرایی تری به خود گرفته است. درصورتیکه همه دستگاه ها مکلف شدند در سال دوم دولت اقدامات ویژه ای در این حوزه انجام دهند.
وی با تاکید بر این که به دنبال راه اندازی دولت هوشمند هستیم، تصریح کرد: تفاوت دولت هوشمند و الکترونیک در آن است که در دولت الکترونیک میتوان همین فرآیندهای معمول را به صورت غیرحضوری انجام داد اما باید همان فرایند سابق طی شود و همان مدارک ارسال شود اما در دولت هوشمند به دنبال آن هستیم همه بخش های دولت به هم متصل و لینک شوند و اطلاعات خویش را با یکدیگر به اشتراک گذارند.
زارع پور افزود: دستگاه ها مبتنی بر اطلاعاتی که از مردم وجود دارد بتوانند به امور رسیدگی کنند. برای مثال اگر مدرک کارشناسی لازم باشد با ثبت کد ملی بتوان به مدرک دسترسی پیدا کرد و نیازی به ارسال و یا عرضه اصل مدرک وجود نداشته باشد. در این شیوه با استعلام گرفتن از دستگاههای مربوطه همه اطلاعاتی که از مردم در دستگاههای اجرایی وجود دارد، بدون رجوع حضوری و ارسال مدرک میتوان در هر ساعت از شبانه روز خدمات دریافت کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در جهت اجرا و تحقق این تکلیف قانونی که هدف آن تحقق دولت الکترونیک است از آغاز کار دستورالعمل نحوه راه اندازی پنجره واحد دستگاه ها را در دستور کار قرار دادیم و آنرا به تصویب رساندیم که در اردیبهشت ماه نهایی و ابلاغ گردید. بر مبنای جز ۴ بند و مکلف شدیم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه اندازی نماییم و پنجره های دستگاه ها به آن متصل شدند تا در نهایت مردم از یک طریق بتوانند به خدمات الکترونیک دسترسی داشته باشند. وی بیان نمود: این تکلیف قرار بود دیماه صورت گیرد اما در اردیبهشت یعنی هشت ماه زودتر از موعد آنرا به انجام رساندیم. این پنجره راه اندازی شده و امکانات بسیار خوبی عرضه می دهد. زارع پور خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهمی که در رابطه با پنجره واحد اتفاق افتاده اینست که همه دستگاه ها می توانند به سادگی به این پنجره واحد متصل شوند و مردم با یک مرتبه احراز هویت به تمام خدمات الکترونیکی دولت دسترسی خواهند داشت. در همین مدت کوتاه بیشتر از پنج میلیون نفر با احراز هویت از این سامانه بهره برده اند.

منبع:

دسته‌ها