یک کارشناس سواد رسانه ای: با اهمیت ترین موضوع در مورد اینترنت کودک، توجه به امنیت سایبری کودک است

خرید بک لینک: به گزارش خرید بک لینک، یک استاد دانشگاه و کارشناس سواد رسانه ای اظهار داشت: با اهمیت ترین نکته در مورد اینترنت کودک توجه کردن به امنیت سایبری کودکان است.

به گزارش خرید بک لینک به نقل از مهر، مریم محبی با اشاره به لطمه های حضور و ورود کودکان به فضای مجازی و اینترنت، بر توجه به امنیت سایبری کودک تاکید نمود.
دکتر مریم محبی استاد دانشگاه و مدرس سواد رسانه ای اضافه کرد: اینترنت کودک در همه دنیا محل توجه است متاسفانه ادبیات اینترنت کودک تا حالا در کشور ما تعریف مناسبی نداشته است اما درحدود ۱۰۰ کشور هستند که قوانینی دراین جهت دارند به ویژه پس از کرونا اتحادیه اروپا در GDRP قانونگذار حفاظت داده اتحادیه اروپا به این مساله ورود و قانون حقوق کودکان در فضای سایبر را تثبیت کرده است.
این استاد دانشگاه در مورد مباحثی که باید جزء دغدغه های ما در بخش حقوق کودکان و لزوم حفظ و مراقبت از آن باشد، اظهار داشت: با اهمیت ترین موضوع مورد بحث که باید محل توجه باشد؛ هرزه نگاری اینترنتی است.
وی اضافه کرد: الان فضای رها شده اینترنت به شکلی است که همه بچه ها در معرض همه جور پیامی هستند؛ این پیام ها می تواند سبب سو استفاده از کودکان شود و همه این موارد برای کودکان و خانواه های آنها لطمه زا باشد.
این کارشناس سواد رسانه ای در ادامه با اشاره به این که نگرانی های دیگری در فضای فعلی اینترنت در اختیار کودکان وجود دارد، اظهار داشت: باید به نکات دیگری هم در بحث لطمه های حضور و ورود کودکان به فضای مجازی و اینترنت توجه داشت.
محبی اضافه کرد: یکی از این لطمه ها ردپای دیجیتال است یعنی کودک نمیداند که هر جا در این فضا وارد می شود ردپای آنها در دیتابیس های مختلف سیو می شود.
استاد دانشگاه خبرگزاری فارس اظهار داشت: این مساله اینترنت کودک خیلی مهمست و باید در پروسه قانونگذاری آن به این نکته توجه داشت تا اطلاعات کودکان ذخیره نشود.
وی افزود: چون ذخیره سازی اطلاعات کودکان بدون اطلاع خانواده ها غیرقانونی می باشد. سرقت اطلاعات و باجگیری ها نیز همچون مواردی است که در فضای سایبری فعلی شاهد آن هستیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که این دغدغه مدتی است که در کشور ما مطرح است و ما متاسفانه در همه این سال ها نتوانستیم حمایت مردم را در مورد موضوع اینترنت ملی و شبکه های داخلی جلب و حمایت آنها را داشته باشیم اظهار داشت: در مورد اینترنت کودکان هم این نگرانی ها وجود دارد و امیدواریم با فرهنگ و بستر سازی که صورت می گیرد شاهد پیاده شدن قانونی مناسب خانواده ها باشیم.
محبی اضافه کرد: بحث خانواده و سیستم آموزشی باید خیلی مهم باشد و همین طور سواد رسانه ای که متاسفانه با آنکه کارهایی انجام شده اما اصلا کافی نبوده است.
وی اظهار داشت: خانواده های ایرانی باید آگاهی های خودرا در زمینه اهمیت صیانت از حقوق کودکان بالا برند تا به تبع آن کمترین لطمه متوجه کودک شود وی ادامه داد: باید به جایی برسیم که کودکان و کاربران نگاه انتقادی به فضای مجازی و رسانه ها داشته باشند تا درصد لطمه ها کم شود.

منبع:

دسته‌ها